Samochody ciężarowe są szczególnie przydatne w transporcie. Żeby wszystko przebiegało sprawnie, powinny mieć jak najlepsze parametry techniczne. Ale zważywszy na to, że takimi pojazdami pokonuje się często długie trasy, ważne jest też to, żeby potrafiły zapewnić komfort kierowcy.
1. Ford F-Max
Samochód tureckiej spółki Ford Otosan, okrzyknięty Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym 2019 roku (ItoY 2019) to ciężarówka, która powstała z myślą o transporcie międzynarodowym. Pojazd ten może się poszczycić wyjątkowo obszerną kabiną – ma ona 2,5 metra szerokości. Tunel silnika ma tylko 9 cm, a za nim znajduje się aż 216 cm wolnej przestrzeni.
Auto jest wyposażone prawie we wszystko, co może się przydać na długiej trasie. Znajdziemy tu między innymi tempomat MaxCruise, który przewiduje topografię terenu. Pojazd jest także podpięty pod fabryczny system telematyczny. Do czego się to przydaje? Otóż pozwala to między innymi na pobranie danych na temat ruchu auta czy przeprowadzenie zdalnej diagnostyki.
Ponadto Ford F-Max wyposażony jest w systemy automatycznego podtrzymywania na wzniesieniu, pilnowania pasa ruchu, automatycznego utrzymywania odstępu od poprzedzających pojazdów, toczenia się na luzie, stabilizacji toru jazdy, odczytywania znaków z ograniczeniem prędkości, a także w nawigację satelitarną dla aut ciężarowych.
Jak wspomnieliśmy na wstępie, w przypadku samochodów ciężarowych ważne jest też zapewnienie kierowcy komfortu. Ford F-Max dobrze wywiązuje się z tego zadania. Fotel kierowcy zapewnia szerokie możliwości regulacji – można go przesuwać na przestrzeni 26 cm, co stanowi największy zakres w tej klasie. Kabina jest też na tyle wysoka, że górne łóżko można ustawić całkowicie pionowo, a mimo to zostaje jeszcze sporo miejsca na podsufitowe szafki.
2. Scania serii R
Szwedzki producent wprowadził ten samochód na rynek w 2004 roku i od tej pory przedstawiciele serii R nie znikają z dróg. Trzykrotnie auto to otrzymywało tytuł Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku.
Scania serii R występuje w kilku wariantach. CR16 to niski, dzienny samochód. CR19L i CR19N to również niskie auta, ale już sypialne. Wysokie, sypialne warianty to CR19H i CR19T. Dostępnych wariantów napędu jest jeszcze więcej, bo aż 10.
Pojazdy Scania serii R charakteryzują się kabinami o przestronnym wnętrzu. Kierownica jest w pełni regulowana, dzięki czemu każdy kierowca może zająć najwygodniejszą dla siebie pozycję. Fotele są podgrzewane i również mają szeroki zakres regulacji. Pod dolnym łóżkiem umieszczono pojemny schowek. Może się tam też znajdować lodówka, ale taki luksus już za dopłatą.
3. Iveco Stralis
Ten ciężki samochód produkowany jest przez Iveco od 2002 roku, kiedy to w ofercie włoskiego producenta zastąpił auta EuroStar i EuroTech. Dostępny jest w wariantach od 19 do 44 ton. W roku 2007 przeszedł modyfikacje, które skupiły się głównie na wyglądzie pojazdu. Następne zmiany przeprowadzono w 2013 roku, przede wszystkim wprowadzono silniki spełniające normę spalin EURO VI. W tym samym roku Iveco Stralis został nagrodzony tytułem „Ciężarówki roku”, a wersję zasilaną LNG uhonorowano Europejską Nagrodą Zrównoważonej Mobilności.
Stralis był też pierwszym seryjnie produkowanym ciężarowym samochodem, którego wszystkie wersje były zaopatrzone w półautomatyczną skrzynię biegów EuroTronic.
4. Volvo FH
Volvo FH (to skrót od Front High) to cały zestaw samochodów ciężarowych produkowanych przez Volvo Trucks. Mają za sobą już niemały kawałek historii - linia ta została wprowadzona już w 1993 roku. Wtedy to wygaszono serię F, która była w produkcji od 16 lat i cieszyła się wśród kierowców dużym powodzeniem. Było więc oczywiste, że tych samochodów nie można zastąpić byle czym.
Następcami zostały właśnie samochody z gamy Volvo FH, których projektowanie zajęło 7 lat. Wprowadzono je na rynek początkowo w dwóch wariantach - FH12 i FH16. Numer po inicjałach oznacza pojemność silnika wyrażoną w litrach. Dla nowych samochodów zaprojektowano nowy 12-litrowy silnik oznaczony D12, który zapewnił Volvo pozycję lidera w dziedzinie konstrukcji silników. Miał on wałek rozrządu w głowicy, a także sterowany elektronicznie wtrysk paliwa.
Druga generacja, produkowana od 1998 roku, miała pewne kosmetyczne zmiany wyglądu, ale większe modyfikacje dotyczyły elektryki, silników i skrzyni biegów. Między innymi wprowadzono Truck Electric Architecture, system umożliwiający różnym sterownikom wzajemną komunikację.
Obecna generacja Volvo FH jest już czwartą. Ważniejsze innowacje wprowadzone w niej to silnik euro 6, układ napędowy I-torque, a także układ I-see, który wspomaga oszczędne zużycie paliwa.