Choć takie samochody, jak Maluch czy Polonez, nieczęsto spotyka się już na drogach, Polacy mają sentyment do tych pojazdów. Dlatego chętnie je odnawiają i jeżdżą nimi na różne zloty oraz wydarzenia motoryzacyjne. A jakie auta najczęściej podlegają renowacji?
1. Polonez
Mało kto wie o tym, że kultowy Polonez był produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie do… 2002 roku! Ten następca Fiata 125p stał się jednym z najbardziej pożądanych, rodzinnych hatchbacków i do dziś budzi spore zainteresowanie na ulicach.
Po raz pierwszy rozpoczęto seryjną produkcję Polonezów w 1978 roku i co ciekawe, nazwa modelu została wybrana w plebiscycie zorganizowanym przez dziennik „Życie Warszawy” – głosować mogli jego czytelnicy.
W następnych latach, a w szczególności w 1983-1985, prowadzono prace modernizacyjne nad tą wersję, wprowadzano nowe elementy, ulepszano części. W tym okresie wyprodukowano również Poloneza z nadwoziem coupe. Powstawały też wersje użytkowe (Truck oraz lekki samochód dostawczy Cargo), specjalne (sanitarki, radiowozy oraz pojazdy straży pożarnej) i… sportowe!
Obecnie nie tylko indywidualni fani motoryzacyjnej, ale również profesjonalne warsztaty motoryzacyjne odnawiają Polonezy.
2. Maluch
Polski Fiat 126p, pieszczotliwie zwany maluchem, był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach. Ciekawostką jest, że ten model Fiata tak często nazywany był przez jego użytkowników maluchem, że pod koniec produkcji, w 1997 roku, zwrot ten stał się oficjalną nazwą samochodu. Fiat 126p produkowany był w latach 1973-2000 r., natomiast włoska produkcja tej wersji (Fiat 126) rozpoczęła się rok wcześniej, w 1973 r., natomiast została zakończona w 1980 r.
Polskiego Malucha można było kupić w jednej z czterech wersji: Standard, Special, Komfort oraz dla inwalidów. Przez cały okres produkcji Fiat 126p był modernizowany – wprowadzano bardziej ekonomiczne silniki, przeprowadzano zmiany kosmetyczne (face lifting) oraz testowano udogodnienia dla kierowcy i pasażerów, takie jak zagłówki.
W 1991 r. zaprezentowano wersję kabriolet – Fiata 126p Cabrio, który jak na tamte czasy mógł pochwalić się nowoczesnymi rozwiązaniami. Dziś samochody te można znaleźć w idealnym stanie w różnych muzeach (zarówno tych poświęconych motoryzacji, jak i historii Polski, danego regionu), ale też… w garażach wielu miłośników polskich aut, którzy niejednokrotnie poświęcają bardzo dużo czasu i pieniędzy na ich przerobienie.
3. Łada
Łada to rosyjska marka samochodów osobowych, którą można znaleźć również pod nazwą Lada. Auta produkowane były przez fabrykę AwtoWAZ. Warto wiedzieć, że modele przeznaczone na rynek rosyjski, wypuszczane były pod nazwami Żyguli lub Sputnik.
W Polsce jednym z najbardziej popularnych modeli był Łada 2107, w Europie Wschodniej znany pod nazwą Nova, a w Zachodniej – Riva. Był dostępny w bieżącej sprzedaży przez 30 lat, co sprawiło, że w historii motoryzacji zapisał się jako jeden z najdłużej produkowanych samochodów osobowych.
4. Trabant
Kolejnym autem, które większość Polaków czule wspomina, jest Trabant, czyli samochód osobowy produkowany w Niemieckiej Republice Demokratycznej w latach 1957-1991.
Różne modele Trabantów dostępne były w wersji dwudrzwiowego sedana lub trzydrzwiowego kombi. Pierwsze serie aut to Trabant P50/500 oraz Trabant P60/600. Jednak największym zainteresowaniem cieszył się Trabant 601 zaprojektowany w 1959 r. – w Polsce stanowił niemałą konkurencję dla Fiata 126p.
Oryginalny, nowoczesny jak na tamte lata wygląd sprawił, że Polacy chętnie go kupowali. Ponadto był wygodny w prowadzeniu. Dziś podziwiany jest przede wszystkim za stylistykę.
5. Syrena
Syrena to rodzina polskich samochodów osobowych i dostawczych, które tak jak Polonezy, początkowo produkowane były przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a następnie przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej (czyli tam, skąd wychodziły słynne Maluchy).
W pierwszych latach produkcji auta osobowe tej marki miały wiele wad, które utrudniały ich eksploatację, jednak nieustannie dążono do modernizacji podstawowej wersji. Zmieniane było m.in. zawieszenie, wielkość kół, ulepszono nadwozie.
W 1968 r. pojawiły się projekty stworzenia samochodów dostawczych – pick-upa oraz furgonu. Powstawały również takie prototypy jak Syrena Sport, Syrena Mikrobus oraz Syrena Kombi.