Wiadomo, że jadąc samochodem z dzieckiem, musimy przewozić je w foteliku. Ale jaki właściwie fotelik powinniśmy kupić? Przecież musi być on dostosowany do wagi i wieku dziecka. Jakie więc tu obowiązują kategorie wagowe i na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?
- Rodzaje fotelików
- Foteliki 0+
- Foteliki 0-18 kg, 9-18 kg i 0-25 kg
- Foteliki 9-25 kg
- Foteliki 15-36 kg i 22-36 kg
- Na co trzeba zwrócić uwagę?
Rodzaje fotelików
Głównym kryterium doboru fotelika jest waga dziecka, natomiast kryterium pomocniczym jest wiek. Oficjalny podział fotelików samochodowych wyróżnia pięć głównych grup wagowych. Grupa 0 przeznaczona jest dla niemowląt o wadze nie przekraczającej 10 kg. Grupa 0+ dedykowana jest niemowlętom ważącym mniej niż 13 kg. Grupa I to foteliki dla niemowląt o wadze od 9 do 18 kg. Grupa II przeznaczona jest dla dzieci o wadze między 15 a 25 kg. Wreszcie do grupy III zaliczają się foteliki dla dzieci o wadze od 22 do 36 kg.
Proste? Teoretycznie tak. W praktyce jednak te pięć głównych grup wagowych nie wyczerpuje tematu. Dostępne na rynku foteliki oferują cały szereg innych, nieraz szerszych, podziałów wagowych: 0-10 kg, 0-18 kg, 0-25 kg, 9-18 kg, 9-25 kg, 15-36 kg, 22-36 kg.
Foteliki 0+
Należy przede wszystkim pamiętać, że foteliki z kategorii 0+, a więc dla niemowląt do 13 kg, zawsze montujemy tyłem do kierunku jazdy. Taka pozycja chroni niemowlę o niewykształconych jeszcze mięśniach szyi przed swobodnym opadaniem główki w razie kolizji czy gwałtownego hamowania.
Najczęściej foteliki z tej kategorii są też wyposażone w specjalną wkładkę redukcyjną. Przyjmuje ona formę poduszki lub wałeczka, a służy zmniejszeniu powierzchni fotelika, co zwiększa zarówno wygodę jak i bezpieczeństwo dziecka podczas jazdy. Pozycja, jaką przyjmuje niemowlę w takim foteliku jest dostosowana do jego kształtu podczas leżenia, a zatem jest najzdrowsza dla kręgosłupa.
Trzeba też nadmienić, że foteliki w tej kategorii wagowej często cechują się wielofunkcyjnością. Pełnią więc również rolę leżaczka, nosidełka, czy kołyski, nieraz można je też wpiąć w wózek dziecięcy.
Foteliki 0-18 kg, 9-18 kg i 0-25 kg
Tego rodzaju foteliki mogą być montowane tyłem albo w obu kierunkach, ale to zależy oczywiście od wieku dziecka. Generalnie zaleca się, by jeździło ono tyłem możliwie jak najdłużej, nawet do czwartego roku życia.
Fotelik montuje się trzypunktowymi pasami samochodowymi lub złączami Isofix – ten drugi sposób pozwala przypiąć fotelik bezpośrednio do konstrukcji samochodu, co zapewnia większą stabilność. Samo dziecko w foteliku przypięte jest trzy- lub pięciopunktowymi pasami, najczęściej z możliwością regulacji. Regulować można także oparcie fotelika – od pozycji siedzącej do półleżącej.
Foteliki 9-25 kg
W tej kategorii foteliki dzielą się na takie, które można montować wyłącznie przodem, jak i takie z możliwością montowania w obu kierunkach. Dziecko przypięte jest za pomocą pasów samochodowych, wewnętrznych pasów fotelika albo specjalnej osłony tułowia. Istotna jest też możliwość regulacji zagłówka i oparcia, która pozwala jak najlepiej dostosować fotelik do rozmiarów dziecka.
Foteliki 15-36 kg i 22-36 kg
Te foteliki to najwyższa kategoria wagowa, służą więc dziecku do dwunastego roku życia, kiedy to konieczność jazdy w foteliku przestaje je obowiązywać. W takim foteliku pasy wewnętrzne należą do rzadkości, dziecko jest więc przypięte za pomocą pasów samochodowych. Lepsze foteliki z tej kategorii zaopatrzone są w prowadnice albo uchwyty, które ułatwiają właściwe przeprowadzenie pasów i ich zapięcie.
W trosce o wygodę dziecka foteliki takie najczęściej mają podłokietniki, wyprofilowane oparcie ma możliwość zmiany kąta położenia, a zagłówek poddaje się wielostopniowej regulacji wysokości.
Na co trzeba zwrócić uwagę?
Fotelik ma zapewnić dziecku bezpieczeństwo. By sprawdzić, jak w praktyce wywiązują się one z tego zadania, poddaje się je testom zderzeniowym. Wynik podaje się w postaci gwiazdek – im więcej, tym bezpieczniejszy jest fotelik (najwięcej, ile może dostać, to pięć).
Istotne jest także, aby wybrać fotelik, który będzie dopasowany do naszego modelu samochodu. W różnych modelach bowiem mamy do czynienia z kanapami i fotelami o odmiennej budowie i innym kącie nachylenia siedziska. Foteliki zaś nie są na tyle uniwersalne, by wpasować się w każdym z tych przypadków. Natomiast jeśli fotelik nie będzie dobrze zamocowany, to nie zapewni dziecku wystarczającego bezpieczeństwa, bez względu na liczbę gwiazdek, jakie uzyskał na teście zderzeniowym.
Trzeba więc sprawdzić listę samochodów, z którymi dany fotelik jest kompatybilny. Najlepiej jednak przymierzyć wybrany model pod okiem osoby, znającej się na montażu. Dobre sklepy z fotelikami często dają nam taką możliwość.