Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Najczęstsze awarie ogrzewania w samochodzie

Najczęstsze awarie ogrzewania w samochodzie

Wstajesz rano, chcesz jechać do pracy samochodem, szyby są lekko oszronione, a w aucie jest przeraźliwie zimno. Załączasz ogrzewanie pełni nadziei, że zaraz zrobi się cieplej, po czym okazuje się, że wentylacja nie działa? Nawet jeśli taka sytuacja jeszcze Cię nie spotkała warto wiedzieć, jakie są najczęstsze awarie ogrzewania i jak im zapobiegać.

 

  1. Niesprawne sterowanie
  2. Awaria nagrzewnicy
  3. Zepsuty termostat
  4. Problem z wentylatorem
  5. Brak ogrzewania tylnej szyby

 

1. Niesprawne sterowanie

Jedną z najprostszych przyczyn niesprawnego ogrzewania, jest niedziałające sterowanie, czyli przyciski, którymi możesz włączyć oraz zmienić zakres grzania.

Aby mogło nastąpić otwarcie zaworu nagrzewnicy, czy aby zaczęły działać klapy nawiewów, należy wcisnąć odpowiedni przycisk uruchamiający dźwignię. Dlatego jeśli jakikolwiek element sterowania nie działa, może rzutować to na cały układ.

A jak zdiagnozować ten problem? Po kolei sprawdzaj wszystkie przyciski sterowania i nasłuchuj, czy pojawi się klekot lub wręcz przeciwnie – nastanie głucha cisza. Wtedy może to być dla Ciebie znać, że jakaś dźwignia lub klapka nie zaczęły pracować lub nie robią tego w sposób prawidłowy. A jeśli przekręcasz element odpowiedzialny za dmuchawę, a powietrze ciągle wieje z taką samą mocą, możesz mieć pewność, że coś jest nie tak.

 

2. Awaria nagrzewnicy

Najczęstszym powodem niesprawnego ogrzewania jest awaria nagrzewnicy. Jest to jeden z elementów układu chłodzenia, który składa się z wielu cienkich rureczek. Rozgrzana ciecz z układu chłodnicy przepływa przez kanaliki nagrzewnicy ocieplając powietrze, które w ostateczności trafia do kabiny.

Jak sprawdzić, że problem leży po stronie tej części? Niestety nie jest to łatwe, ponieważ we większości modeli samochodów nagrzewnica usytuowana jest w trudno dostępnym miejscu, najczęściej trzeba ją też wymontować. Jeśli się to uda, należy sprawdzić, czy nie ma dużego osadu zanieczyszczeń lub czy nie zostały ślady wycieków.

Nagrzewnica samochodowa

A jaki jest jeszcze inny sposób na zdiagnozowanie awarii nagrzewnicy? Trzeba sprawdzić rurki wychodzące i wchodzące do tego elementu. Jeśli obie są zimne, oznacza to, że niedrożność powstała wcześniej. Natomiast gdy rurka wchodząca jest ciepła, a wychodząca chłodniejsza, wiadomo, że przyczyną problemu jest nagrzewnica.

Sama nagrzewnica jest też dość droga, a wymienić może ją jedynie mechanik, ponieważ często wymaga to demontażu całego kokpitu. Zdecydowanie prościej jest, gdy wystarczy wymienić same rurki, dlatego warto to zrobić na czas.

 

3. Zepsuty termostat

Aby ogrzewanie działało prawidłowo, ciecz, która nagrzewa powietrze powinna krążyć między małym, a dużym obiegiem. W sytuacji, gdy termostat nie działa prawidłowo, ciecz krąży wyłącznie w dużym obiegu, w którym jest nieustannie chłodzona przez chłodnicę. W tej sytuacji silnik nie potrafi dostatecznie jej nagrzać, co łatwo zauważyć po tym, że podczas jazdy w samochodzie powietrze nie nagrzewa się pomimo włączonej wentylacji.

Jednak w tym wypadku koszt naprawy nie jest bardzo wysoki, choć trzeba dodatkowo liczyć się z uzupełnieniem płynu chłodzącego, ponieważ często dochodzi do jego znacznego ubytku.

 

4. Problem z wentylatorem

Z powodu zbyt dużych zanieczyszczeń lub w wyniku nadmiernego zużycia, problemy z ogrzewaniem mogą również wynikać z winy wentylatora. Łatwo to poznać, ponieważ jego praca staje się zbyt głośna. Natomiast gdy wentylator w ogóle się nie załącza, warto byłoby sprawdzić bezpiecznik w jego obwodzie. To najlepszy sposób na to, aby przetestować, czy doszło do awarii samego silnika wentylatora, czy całego urządzenia.

 

5. Brak ogrzewania tylnej szyby

Często dochodzi też do sytuacji, w której uszkodzeniu ulega ogrzewanie tylnej szyby, która pokryta jest grzewczymi paskami. Najczęściej podczas mycia samochodu może dojść do przerwania tych włókien.

Tylna szyba

Tylko w tej sytuacji nie ma sensu naprawiać włókien, ponieważ jest to kosztowne i żaden mechanik nie da gwarancji, że z czasem nie przestaną działać kolejne paski grzewcze. A więc co robić? Najlepiej wymienić całą tylną szybę na nową.

 

Jak widzisz, może być wiele przyczyn niesprawnego ogrzewania. Jednak pamiętaj o tym, że niektóre awarie możesz zdiagnozować sam, a nawet podjąć się wymiany niesprawnych elementów. Ale gdy naprawa wymaga demontażu poszczególnych elementów samochodu, lepiej zwrócić się z tym do doświadczonego serwisu ogrzewania.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia