Polacy coraz chętniej jeżdżą SUV-ami, które świetnie sprawdzają się nie tylko na miejskich drogach, ale przede wszystkim na dalekich trasach, na których warunki jezdne mogą być dalekie od ideału. Czołowym producentem jest amerykański koncern GMC, który słynie z niezawodnych samochodów sportowo-użytkowych. Jaki więc SUV GMC warto wybrać, Typhoon, Envoy, Acadia czy Yukon?
GMC – co to za marka?
GMC to amerykańska marka samochodów słynąca z produkcji SUV-ów, pick-upów i aut ciężarowych. Należy ona do koncernu General Motors, a jej początki sięgają roku 1902, kiedy to Max Grabowski założył Rapid Motor Vehicle Company, które znane było z wykonywania ciężarówek. Oficjalnie markę zaprezentowano w 1912 roku na wystawie w Nowym Jorku i do dziś jest ona bardzo popularna, nie tylko w Stanach Zjednoczonych.
GMC Typhoon
Samochód GMC Typhoon to SUV, którego produkcja obejmuje lata 1992 – 1993. W sumie powstało ponad 4500 egzemplarzy tego modelu i cieszą się one sporą popularnością. Do dzisiaj chętnie kupowane są używane modele tego auta. Typhoon to 3-drzwiowy samochód z napędem na 4 koła i obniżonym zawieszeniem. Na szczególną uwagę zasługuje mocny silnik, zamontowany jest typ 4,3 l V6 o mocy 258 koni mechanicznych. Dzięki takim osiągom, samochód może się rozpędzić w krótkim czasie nawet do 200 km/h. Jeżeli chodzi o wyposażenie tego auta, montowano klimatyzację, ABS, tempomat i skórzane fotele. Mało tego, dostępne były także podgrzewane elektryczne szyby. W 1994 roku zaprezentowano unowocześniony model Typhoon, w którym zastosowano jeszcze lepszy silnik, dzięki któremu prędkość maksymalna wynosiła 236 km/h.
GMC Envoy
Pierwszy model GMC Envoy zadebiutował na rynku w 1998 roku i od razu zebrał pochlebne opinie motoryzacyjnych ekspertów. Model ten ocenia się jako średniej klasy crossover, który oficjalnie sprzedawany był jedynie na rynku amerykańskim. GMC Envoy produkowano do 2008 roku, kiedy to został zastąpiony nowym modelem o nazwie Terrain. Przez ten czas powstały aż 4 generacje tego pojazdu, każda z nich prezentowała ulepszoną wersję auta. W GMC Envoy były 2 rodzaje napędów, natomiast silnik miał pojemność 5,3 l (LL8 I6 i LM4 V8), a napęd był tylko na tylną oś. Jeżeli chodzi o wyposażenie modelu GMC Envoy, było ono bardzo komfortowe zarówno dla pasażerów, jak i dla kierowcy. Dostępne były skórzane elementy wykończenia, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, klimatyzacja, radio, odtwarzacz CD, a opcjonalnie nawet szyberdach. Spalanie natomiast w tym modelu wynosi w mieście średnio 15 l / 100 km, a w trasie 10 l / 100 km.
GMC Acadia
GMC Acadia to crossover produkowany stale od 2006 roku. Może być 7- lub 8-osobowy, w zależności od wybranego modelu. Jeżeli chodzi o typ nadwozia, jest to 5-drzwiowy, duży SUV. Oparty jest na płycie podłogowej GM Lambda. Samochód GMC Acadia wyposażony został w mocny silnik V6 3.6 LLT DOHC z dodatkowym systemem VVT. Mało tego, zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Skrzynia biegów w tym modelu jest 6-stopniowa, automatyczna, a napęd w GMC Acadia jest na przednią oś. Warto dodać, że auto to jest bardzo popularne. Z roku na rok liczba modeli opuszczających fabrykę GMC stale rośnie, w 2012 roku było to niemal 80 000 egzemplarzy.
GMC Yukon
GMC Yukon to jeden z największych SUV-ów tego amerykańskiego koncernu. Mało tego, dostępny jest także model Yukon XL, który ma jeszcze większe gabaryty niż wersja podstawowa. Pierwszy GMC Yukon pojawił się na rynku w 1992 roku. Był to ulepszony model GMC K5 Jimmy. Po kilku latach zaprezentowano bardziej luksusową wersję – Cadillac Escalade, który miał lepsze wyposażenie. GMC Yukon dostępny był w wersji 3- i 5-drzwiowej. Benzynowe silniki miały pojemność 5,7 l i 8 cylindrów, natomiast modele diesla 6,5 l i również 8 cylindrów. Jeżeli chodzi o napęd, mógł on być na tylną oś lub na obie.
W 1998 roku na rynku pojawił się Yukon Denali, który był ulepszoną wersją podstawowego modelu. 2 lata później wprowadzono drugą generację, w której zaszło kilka zmian, przede wszystkim zrezygnowano z manualnej skrzyni biegów. Zmienił się także wygląd auta, miało ono bardzie opływowe kształty. W 2006 roku pojawiła się trzecia generacja Yukona, w której pojawił się nowy, mocniejszy silnik i 6-stopniowa skrzynia biegów. Natomiast w 2014 roku premierę miała czwarta generacja, w której zamontowano silniki o mocy ponad 350 koni mechanicznych.