0
Zaloguj się
Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? zarejestruj się »

Mechanik samochodowy, lakiernik, serwisant - dla kogo jest praca w motoryzacji?

Mechanik samochodowy, lakiernik, serwisant - dla kogo jest praca w motoryzacji?

Motoryzacja jest dziedziną, która stale się rozwija. Coraz więcej aut na drogach, a praktycznie z każdym rokiem pojawiają się nowe modele. Nic dziwnego, że tak wielu szuka pracy w tej branży. A jacy fachowcy są potrzebni? Kto może liczyć na pracę i dobre zarobki?

 

 

Mechanik samochodowy

Mechanik specjalizuje się oczywiście przede wszystkim w naprawie samochodów, ale do jego zadań należy również kontrola stanu technicznego i stopnia zużycia podzespołów w pojazdach oraz dokonywanie potrzebnych regulacji.

Czego wymaga ta praca? W przeciwieństwie do wielu innych zawodów, tutaj nie wystarczy raz się nauczyć wszystkiego, co potrzebne. Technika wciąż idzie do przodu, przez co i praca w motoryzacji stale się zmienia. Pojawiają się nowe rozwiązania, nowe modele i nowe marki, a mechanik, by mógł nadal świadczyć usługi na wysokim poziomie, musi za tymi zmianami nadążać i zawsze być z nimi na bieżąco. Praca ta wymaga zatem ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Nie można zatrzymać się w miejscu.

Trudno tu o prawdziwą wszechstronność, toteż bardzo często w tym zawodzie mamy do czynienia ze specjalizacją. Znaczy to, że wielu mechaników nie jest fachowcami od wszystkiego, lecz wybiera konkretną gałąź motoryzacji. Są więc na przykład specjalistami od naprawy samochodów francuskich czy japońskich, albo wręcz koncentrują się na konkretnej marce.

Jak zostać mechanikiem? Trzeba mieć wykształcenie zawodowe lub średnie techniczne samochodowe, konieczne jest też prawo jazdy kategorii B.

No dobrze, ale czy ten zawód się opłaca? Na pewno nie jest źle, jeśli chodzi o możliwość zatrudnienia - na dobrze wykwalifikowanych mechaników zawsze jest zapotrzebowanie. Jeżeli chodzi o zarobki, to nie ma powodu do narzekań. Oczywiście zależą one od naszego doświadczenia i stażu pracy. Typowa pensja mieści się wprawdzie w przedziale od 1650 do 2500 zł netto, ale w przypadku, gdy mamy własny warsztat, możemy liczyć nawet na 15 000 zł miesięcznie, nawet mimo konieczności opłacania pracowników.

warsztat samochodowy

Lakiernik samochodowy

Gdybyśmy mieli scharakteryzować zawód lakiernika jednym zdaniem, moglibyśmy powiedzieć, że zajmuje się on malowaniem pojazdów. Nie ulega jednak wątpliwości, że byłoby to pewne uproszczenie. W zakres obowiązków lakiernika wchodzi wykonywanie całego szeregu rozmaitych zabiegów pozwalających na doprowadzenie karoserii do optymalnego stanu.

Jest to zatem osoba, która nie tylko kładzie lakier, ale, ujmując rzecz bardziej ogólnie, remontuje i odnawia powierzchnię samochodowych nadwozi. Chodzi tu o wyrównywanie nadwozia przy użyciu mas uszczelniających i polerowania. Trzeba wykonywać również czynności wstępne przed lakierowaniem, na przykład malowanie podkładowe. Samym lakierowaniem zajmują się ci najlepiej wykwalifikowani i najbardziej doświadczeni.

Lakiernikiem można zostać nawet nie posiadając żadnego wykształcenia, choć niewątpliwie będzie ono sporym atutem w oczach pracodawców. Warto mieć ukończoną zawodową szkołę samochodową albo technikum o takim profilu.

Średnie zarobki lakiernika to około 2800 zł netto, ale ta wartość nie oddaje całej rozpiętości zarobków w tym zawodzie - od marnych 1500 zł do imponujących 8000 zł.

 

Serwisant samochodowy

W tym zawodzie chodzi o wykonywanie prac wchodzących w zakres serwisu samochodowego. Chodzi tu o diagnozowanie i naprawę usterek odpowiednich samochodowych podzespołów oraz o wykonywanie innych czynności doprowadzających samochód do odpowiedniego stanu używalności.

Serwisant w szerokim rozumieniu jest pracownikiem, którego zadaniem jest dbanie o właściwe funkcjonowanie maszyn i urządzeń - monitoruje ich bieżący stan techniczny, wykonuje prace naprawcze i przechowuje techniczną dokumentację. I tak też można by opisać pracę serwisanta samochodowego, tylko oczywiście zamiast bliżej niesprecyzowanych urządzeń, jego obowiązki dotyczą pojazdów.

Zajmuje się on zatem wykonywaniem przeglądów samochodów, sprawdzaniem ich stanu technicznego, uzupełnianiem płynów, zaawansowanym czyszczeniem pojazdu (na przykład odkażaniem i odgrzybianiem go za pomocą nowoczesnych technologii).

Jeżeli chodzi o kwalifikacje, to sprawa przedstawia się podobnie jak w przypadku mechaników samochodowych. Również w kwestii zarobków te dwa zawody są, można by rzec, z tej samej półki.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Blog

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Media

  • Reklama

  • Praca

  • Kontakt

Copyright © 2011-2018 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Przewiń do góry