0
Zaloguj się
Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? zarejestruj się »

Jak stworzyć ergonomiczne stanowisko pracy? Zasady BHP w Twojej firmie

Jak stworzyć ergonomiczne stanowisko pracy? Zasady BHP w Twojej firmie

Stworzenie optymalnych warunków w biurze jest nie lada wyzwaniem. Liczy się wszystko: wysokość oraz szerokość biurka, dobór fotela tak, aby podczas wielogodzinnej pracy nie bolał kręgosłup, istotny jest nawet rodzaj ekranu monitora oraz odległość oczu od niego. Skąd się tego dowiedzieć? I co kupić do Twojej firmy, aby spełnić zasady BHP?

 

 

Dlaczego ważne jest ergonomiczne stanowisko pracy?

Zanim zapoznasz się z konkretnymi wskazówkami, powinieneś wiedzieć, dlaczego tak ważne jest stworzenie ergonomicznego stanowiska pracy. Wbrew pozorom praca przy komputerze, choć na pozór lekka i nie wymagająca, może powodować wiele problemów. Niewłaściwie wybrany fotel oraz bezruch zwiększają obciążenie mięśniowo-szkieletowe, a źle dobrany ekran monitor odbija światło w niekorzystny sposób, przez co męczą i psują się oczy.

Jeśli chcesz, żeby Twoi pracownicy byli efektywni, musisz im stworzyć optymalne warunki do pracy. Z jednej strony zadbasz o ich zdrowie i bezpieczeństwo, czego wymagają od Ciebie przepisy BHP, a po drugie sprawisz, że nie będą nieustannie zmęczeni, co przecież zmniejsza ich wydajność.

A gdy wiesz już, jak bardzo ergonomiczne stanowisko pracy jest ważne, sprawdź w jakie wyposażenie biura warto zainwestować.

Biurko do pracy przy komputerze

Często jest tak, że właściciele firm wybierając biurko do pracy przy komputerze kierują się wyłącznie jego ceną lub wyglądem, a to podstawowy błąd, gdyż w pierwszej kolejności trzeba zwracać uwagę na warunki fizyczne takiego mebla.

Standardowo wysokość biurka powinna wynosić 75 cm, natomiast lepiej jest zakupić meble z możliwością regulowania wysokości blatu lub nóżek – wtedy można w pełni dopasować je do wysokości pracownika. Jeśli chodzi o szerokość i głębokość, to uznaję się, że powinna być dostosowana do ilości sprzętów, które będą na biurku.

Biurko do biura

Tutaj należy od razu zaznaczyć, że klawiatura powinna znajdować się na blacie biurka, a nie w wysuwanej półce, jak to było kiedyś. Według badań jest to bardziej ergonomiczne rozwiązanie.

Meble biurowe

Najlepiej przeglądać oferty biurek przystosowanych do pracy biurowej. One powinny spełniać powyższe warunki, chociaż i tak trzeba to samemu zweryfikować.

 

Ergonomiczne krzesło biurowe

Odpowiednie krzesło jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na komfort pracy oraz zdrowie pracownika. Źle dobrane, spowoduje problemy z kręgosłupem, przez które Twój pracownik będzie częściej przynosić Ci L4…

Siedzisko krzesła powinno być na wysokości ok. 45 cm od podłogi (musi być oczywiście regulowane). Odpowiedni kąt oparcia wynosi 10° odchylenia w tył, z możliwością regulacji.

Krzesło biurowe

To absolutna podstawa jeśli chodzi o wymogi BHP. Jednak warto od razu zainwestować w krzesła na kółkach z możliwością blokady i mechanizmem obrotowym, z regulowanymi podłokietnikami oraz odpowiednio wyprofilowanym siedziskiem i oparciem.

Takie krzesła są niestety drogie, można jednak szukać używanych na portalach ogłoszeniowych. Jeśli są wytrzymałe, nie będzie na nich widać nawet śladu użytkowania, a to spora oszczędność.

 

Wygodny podnóżek

Pracownikowi powinno zapewnić się również podnóżek, który będzie można regulować do własnych potrzeb. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że jego stopień nachylenia nie powinien przekroczyć 15°.

Podnóżek do biurka

 

Monitor do wielogodzinnej pracy

Żeby wzrok się nie męczył podczas wielogodzinnej pracy, musi być odpowiednio dobrany oraz ustawiony.

Podstawą jest zakup monitora z matowym ekranem, który nie odbija światła. Może to być antyodblaskowy panel LCD lub obecnie o wiele częściej stosowany – ekran LED. Optymalna przekątna to 24 cale, większy monitor podczas standardowej pracy biurowej nie jest potrzebny.

Monitor do biura

Monitor powinien być ustawiony w odległości 40-75 cm od oczu, na wysokości 75-90 cm. Jeśli więc zdecydowałeś się na zakup biurka z blatem na wysokości 75 cm, w razie potrzeby powinieneś dokupić podstawkę pod monitor, dzięki której ekran będzie w optymalnym położeniu. Co istotne, różnica między wysokością klawiatury, a monitora, nie może być mniejsza niż 10 cm.

Monitor samsung

Żeby zmniejszyć zmęczenie oczu oraz karku, kąt obserwacji ekranu powinien wynosić 20°-50° w dół od linii poziomej prowadzonej na wysokości oczu.

 

O tych podstawowych zasadach należy pamiętać podczas zakupu wyposażenia do biura. Lepiej też zainwestować w bardziej ergonomiczne rozwiązania, dzięki którym pracownicy będą wydajnie pracować. Pamiętaj też, że bardziej opłaca się kupić spełniający powyższe warunki używany sprzęt i meble, niż nowy, które spowoduje problemy z kręgosłupem, ze stawami i ze wzrokiem.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Blog

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Media

  • Reklama

  • Praca

  • Kontakt

Copyright © 2011-2018 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Przewiń do góry