Lancia to popularny włoski producent samochodów osobowych, który od kilkudziesięciu lat należy już do koncernu Fiata. Pojazdy tej marki cenione są za oryginalny design, luksusowy wygląd i dosyć dobre parametry techniczne. Co wiedzieć o historii powstania producenta Lancia i jakie są chętnie wybierane modele tego włoskiego przedstawiciela?
Historia marki Lancia
Geneza powstania producenta samochodów Lancia sięga jeszcze początku XX wieku. Wtedy to Vincenzo Lancia wraz z przyjacielem założyli przedsiębiorstwo motoryzacyjne. W 1913 roku pojawił się już model wyposażony w pełną elektrykę. 5 lat później właściciel firmy opatentował nawet prototyp 8- i 12-cylindrowego silnika. Pierwszy na świecie sedan z hamulcami hydraulicznymi został wyprodukowany właśnie przez przedsiębiorstwo Lancia. W 1937 roku umiera Vincenzo Lancia, w kolejnych latach, na skutek zainteresowań jego syna, firma włącza się w produkcję samochodów sportowych.
Niestety kłopoty finansowe przedsiębiorstwa powodują, że Lancia zostaje przejęta przez znany włoski koncern – Fiat. Nie hamuje to jednak produkcji coraz lepszych modeli aut sportowych, m.in. Stratosa, ale i samochodów użytkowych, jak Beta czy Delta. W 2008 roku pojawiły się na rynku nowe modele Lancii. Wśród nich był samochód Delta na bazie Fiata Bravo II i Ypsilon produkowany w fabryce Fiata w Tychach. A które modele tej marki są chętnie wybierane przez kierowców?
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon to jeden z bardziej znanych współczesnych modeli tego włoskiego producenta. Jest to auto miejskie produkowane od 1996 roku. Obecnie powstaje II generacja Lancia Ypsilon II. Pierwszy model znany był jako Y. Był to niewielki 3-drzwiowy hatchback zaliczany do segmentu B, zbudowano go na płycie podłogowej Fiata Punto. Modele wyposażone były w silniki o mocy 54, 60 lub 80 KM.
W 2003 roku pojawiła się Lancia Ypsilon I. Zmienił się jej wygląd, zadbano też o atrakcyjne wyposażenie wnętrza. W samochodach zamontowano klimatyzację, tempomat, ABS i sekwencyjną skrzynię biegów. Do wyboru były silniki benzynowe o mocy 60, 80 i 95 KM oraz Diesla 69 i 75 KM.
W 2011 roku zaczęto produkcję Lancii Ypsilon II, także w fabryce w Tychach. Ten model został zbudowany na płycie podłogowej Fiata Mini. Ta generacja była nowocześniejsza niż poprzednik, miała lepsze parametry jednostki napędowej, ale i komfortowe udogodnienia dla kierowców i pasażerów. Wiele powstało też wersji wyposażeniowych w tym modelu. Do wyboru była opcja Silver, Gold, Platinum, Elefantino, S Momodesign i Black & Red.
Lancia Delta
Lancia Delta z 2008 to wznowienie produkowanego we wcześniejszych latach historycznego modelu Delta. To 5-drzwiowy hatchback należący do segmentu C, czyli aut kompaktowych. To, co wyróżnia Lancię Deltę to luksusowy wygląd, oryginalny design, dobrze wyposażone wnętrze i świetne parametry. Do wyboru są silniki o mocy nawet do 200 KM. Model ten uzyskał bardzo dobre rezultaty w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Wiele powstało wersji wyposażeniowych tego auta. Przed generalnym liftingiem kierowcy mogli zdecydować się na opcję Argento, Oro, Platino i Executive, a po zmianach na Silver, Gold, Steel, Platinum i MOMO Design.
Lancia Thesis
Lancia Thesis to 4-drzwiowy sedan premium. Zaliczany jest do segmentu E, jego produkcja obejmowała lata 2001 – 2009, wciąż można kupić go w wersji używanej. Cechą wyróżniającą ten samochód od samego początku była moc silników. Jednostki napędowe miały nawet 215 KM. Nie bez znaczenia było również komfortowe wyposażenie, które obejmowało takie udogodnienia jak klimatyzacja automatyczna, 8 poduszek powietrznych, ABS, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, nawigacja satelitarna, czujniki zmierzchu i deszczu czy automatyczny hamulec postojowy. Mało tego, na dachu samochodu można było zamontować baterie słoneczne i zdecydować się na system informacyjny z dostępem do Internetu i telefonem. Warto też odnotować, że pojazd ten był wykorzystywany dawniej jako samochód rządowy we Włoszech, ale i w Polsce. W sumie wyprodukowano około 16 000 egzemplarzy Lancii Thesis, w 2009 roku podjęto decyzję o wycofaniu modelu ze sprzedaży.