Jaki samochód kompaktowy warto kupić? Na który najlepiej się zdecydować? Każdy musi sam podjąć tę decyzję. Tutaj możemy jednak przejrzeć kilka spośród popularniejszych modeli i zastanowić się nad ich mocnymi i słabszymi stronami.
Czym jest samochód kompaktowy?
Samochody kompaktowe, zaliczane do klasy niższej-średniej, segmentu C, to auta o średnich wymiarach, które przeznaczone są do jazdy po mieście i na trasach. W aucie tego typu znajdzie się miejsce dla pięciu dorosłych osób. Oprócz tego jest ono wyposażone w bagażnik. Występuje w różnych wersjach nadwozia.
Ford Focus
Jak na tak młody model przystało, Ford Focus jest samochodem nowoczesnym, a przejawia się to w innowacyjności zastosowanych tu rozwiązań. Szczególnie warte uwagi są wszelkie udogodnienia wspomagające kierowcę. Mamy tu więc odrębne systemy zajmujące się utrzymaniem auta na pasie ruchu, zapobieganiem kolizjom przy małych prędkościach, monitorowaniem martwego pola, rozpoznawaniem znaków drogowych, wreszcie wspomaganiem parkowania i automatycznym wyłączaniem świateł drogowych. Są to jednak opcje dodatkowe, nie znajdujące się w standardzie.
A co oferuje nam Focus bez dopłat? Dobre zawieszenie, pozwalające połączyć zwinność i komfort jazdy, w dodatku pracujące prawie bezszelestnie. Wewnątrz znajdziemy dużo miejsca w przednim rzędzie siedzeń (z tyłu już gorzej). Bagażnik mieści 309 litrów. W kokpicie mnogośc przeróżnych przycisków bardziej przeszkadza niż pomaga.
Kia Cee'd
Ten koreański samochód swoją popularność zawdzięcza ciekawej stylistyce, dobrej jakości wykonania i funkcjonalności. Kia Cee'd dostępna jest w trzech wersjach nadwozia. Na naszych drogach największą popularnością cieszył się pięciodrzwiowy hatchback, choć kombi oferowało zdecydowanie więcej miejsca. Trzecim rodzajem nadwozia był pro cee'd o sportowej sylwetce.
Jedną z zalet tego auta jest prostota, z jaką wykonano podwozie i układ zawieszenia, która przekłada się na niską awaryjność tych elementów. Z kolei wymiana tych, które psują się częściej – jak sworznie wahaczy, łączniki stabilizatora czy końcówki kierowniczych drążków – jest łatwa i niedroga.
Mazda 3
Mazda 3 nie odznacza się imponującymi osiągami. Silnik 1.6 ma moc 105 KM, nie powinno więc dziwić, że szaleństw na drodze nie będzie. Zwłaszcza pod względem prędkości maksymalnej i elastyczności jest dość biednie. Mimo to jest to jeden z najdroższych samochodów kompaktowych. Dlaczego?
To zapewne kwestia bardzo bogatego wyposażenia standardowego, które obejmuje między innymi podgrzewane fotele, tempomat, zestaw złącz takich jak USB, AUX czy Bluetooth.
Mazda 3 słabo wypada pod względem przestronności kabiny. Bagażnik ze swoją pojemnością 343 litrów przedstawia się już nieco lepiej.
Opel Astra
Opel Astra nie robi dużego wrażenia swoim wyposażeniem. W zasadzie wszystkie fajniejsze bajery, jak choćby automatyczna klimatyzacja czy elektrycznie sterowane szyby z tyłu, są dostępne jedynie za dopłatą.
Co nie znaczy, że to zły samochód. Zapewnia dobry komfort jazdy. Bardzo dobrze się prowadzi, nie przechyla za mocno na zakrętach, a i hamulce sprawują się nienagannie. Wnętrze jest przestronne, co udało się osiągnąć dzięki dużemu rozstawowi osi. Pod względem miejsca, jakie pasażerowie mają na nogi, mało który samochód kompaktowy może się z Astrą równać. Bagażnik mieści 303 litry.
Citroen C4
To jeden z najtańszych samochodów kompaktowych, o których tu piszemy. Trzeba przyznać, że wnętrze nie jest szczególnie przestronne. Pasażerowie o dłuższych kończynach mogą mieć problem ze znalezieniem wystarczającego miejsca na nogi. Za to jeśli chodzi o bagażnik, to na brak przestrzeni nie można już narzekać. Oficjalnie ma on pojemność 410 litrów, ale w praktyce można upchać w nim jeszcze więcej.
Kokpit w Citroen C4 wyróżnia się dużą ilością przycisków, która z początku może być przytłaczająca, gdy jednak do nich przywykniemy, okaże się, że w gruncie rzeczy czynią one obsługę tego samochodu łatwiejszą. Nie ma tu kierownicy z nieruchomym środkiem, jaką można napotkać w innych citroenach, za to zastosowano kilka innych udogodnień, takich jak przycisk pozwalający wyłączyć podświetlenie instrumentów, by nie raziło nas podczas jazdy nocą, czy tempomat z pamięcią pięciu prędkości.
Komfort jazdy jest wystarczająco duży, by usatysfakcjonować kierowcę, choć ze zwinnością tego auta jest już raczej średnio. Silnik ma dobre osiągi, lecz pracuje głośno i woli wysokie obroty.