Na polskich drogach nie można spotkać zbyt wielu samochodów marki Lancia, które nie cieszą się w naszym kraju taką popularnością jak BMW, Audi czy Ford. Są jednak modele, nad zakupem których warto się zastanowić. Co trzeba wiedzieć o autach marki Lancia?
Historia marki Lancia
Lancia to włoski producent samochodowy, który swoją działalność rozpoczął w 1906 roku w Turynie. Przedsiębiorstwo motoryzacyjne zostało założone przez Vincenzo Lancia oraz jego przyjaciela, Claudio Fogolina. Pierwszy zaprezentowany model auta osobowego nazywał się Tipo 51, jednak w późniejszych latach jego nazwę zmieniono na Alpha. Następnie debiutowali kolejno Lancia Theta oraz Lancia Lambda.
W 1931 roku po raz pierwszy na rynek wprowadzono sedana wyposażonego w hamulce hydrauliczne, które znajdowały się w Lancii Augusta. Debiut popularnego modelu Lancia Aprilia miał miejsce w tym samym roku, co śmierć założyciela marki – w 1937 roku. Warto wiedzieć, że Aprilia poddawana była testom aerodynamicznym, posiadała również niezależne zawieszenie wszystkich kół. Następnie syn zmarłego Vincento Lancia zaczyna odnosić sukcesy jako kierowca rajdowy.
W 1969 roku Lancia przeszła w ręce innego, włoskiego koncernu – Fiata. Samochody produkowane były jednak nadal po pierwotną nazwą marki, zachowały również swój styl. Lancia Beta to pierwszy model wyprodukowany razem z Fiatem.
W 2014 roku oznajmiono, że auta Lancii będą sprzedawane jedynie na rodzimym rynku, w 2016 natomiast ostatecznie zniknęły z salonów w całej Europie. Wyjątek stanowi Lancia Ypsilon, którą można zakupić w oficjalnej sprzedaży wyłącznie we Włoszech. Jest to związane z coraz mniejszym zainteresowaniem pojazdów włoskiej marki mające przełożenie na znikome zyski.
Na rynku wtórnym można jednak zakupić jeszcze jedne z najpopularniejszych modeli – Lancia Ypsilon, Lancia Lybra oraz Lancia Delta.
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon w 2016 roku była jednym z najlepiej sprzedających się aut miejskich we Włoszech dlatego postanowiono, że pomimo rozpoczęcia procesu wygaszania marki, model ten będzie nadal produkowany.
Produkcja włoskiego samochodu rozpoczęła się w 1996 roku i przewiduje się, że będzie trwać do końca 2018 roku – obecnie w sprzedaży znajduje się jego druga generacja. Na konstrukcję auta nie bez znaczenia ma fakt, że powstał, gdy Lancia została już przejęta przez Fiata – płyta podłogowa oraz niektóre podzespoły techniczne w w pierwszej wersji – Y – zostały zaczerpnięte z Fiata Punto.
Natomiast pierwsza generacja pojazdu pojawiła się w 2003 roku. I w tym wypadku część części zostało „zapożyczonych” z Punto, ponadto Ypsilon miał być luksusowym modelem z grupy Fiata. Druga generacja, która została wprowadzona na rynek w 2011 roku, została wzbogacona o nowe elementy wyposażenia, takie jak ABS, tempomat, klimatyzacja i sekwencyjną skrzynię biegów. Od tego czasu produkcję tych modeli przeniesiono do fabryki Fiat Auto Poland w Tychach. W 2017 roku pojazd ten został jednak wycofany ze sprzedaży na wszystkich europejskich rynkach, oprócz włoskiego. Jego wytwarzanie ma zakończyć się pod koniec 2018 roku.

Lancia Lybra
Lancia Lybra to sprzedawany w wersji czterodrzwiowego sedana lub pięciodrzwiowego kombi samochód osobowy, który należy do D+. Jego produkcja trwała w latach 1999-2005, natomiast samochód sprzedawany był do 2006 roku. Dostępny jest zarówno w wersji z silnikami benzynowymi, jak i z dieslem, a wybór wytrzymałej jednostki napędowej sprawia, że nakłady na to auto nie powinny być duże.
A jakie jest jego wyposażenie? Warto wiedzieć, że w czasach, gdy trwała jego produkcja, należał do jednych z najlepiej wyposażonych samochodów w tym segmencie. Co można znaleźć w używanych autach Lancia Lybra? W zależności od wersji, dostępne są m.in. 4 poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy czy zintegrowany radioodtwarzacz. Zaletą tych modeli była automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja oraz ogrzewanie postojowe.

Lancia Delta
Kompaktowy samochód osobowy Lancia Delta produkowany był w trzech generacjach, przy czym dwie pierwsze miały miejsce w latach 1979-1999, natomiast trzecia została wznowiona w 2008 roku i trwała do 2014 roku.
Trzecia generacja, która na rynku wtórnym cieszy się największą popularnością, powstała na płycie podłogowej i podzespołach Fiata Bravo. Posiada stylowy, włoski charakter oraz zachwyca zarówno wyglądem nadwozia, jak i rozwiązaniami zastosowanymi we wnętrzu pojazdu. Ponadto posiada przesuwaną tylną kanapę, zapewnia wysoki komfort podróżowania kierowcy oraz pasażerom.
A jakie silniki są do wyboru? Dwie wersje benzynowe oraz trzy diesle. Ponadto jest to niezawodny samochód o niskiej awaryjności, dlatego tak często jest sprzedawany z drugiej ręki.

