Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Najpopularniejsze rodzaje nadwozi w samochodach ciężarowych

Najpopularniejsze rodzaje nadwozi w samochodach ciężarowych

Rodzaj nadwozia w samochodzie ciężarowym jest niezwykle istotny. To od niego w dużej mierze zależy, jakiego rodzaju towar będzie można danym samochodem przewozić. Zróbmy zatem szybki przegląd tych najpopularniejszych nadwozi.

 

 

Plandeka

To zdecydowanie jedno z najczęściej spotykanych nadwozi w samochodach ciężarowych. Samochody ciężarowe o tym typie nadwozia mają pokrycie umożliwiające ładowanie zarówno z boku, od tyłu jak i z góry. Właśnie w takich autach przewozi się towary, które muszą być szczególnie zabezpieczone przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych. Dzięki zastosowaniu w tym nadwoziu lekkiej plandeki, samochód ma niższą masę własną, co też jest oczywiście dużym plusem.

Naturalnie bardzo duże znaczenie mają materiały, z których wykonana jest plandeka jak i całe nadwozie. To plandeka wystawiona jest na bezpośrednie działanie czynników zewnętrznych, więc musi być szczególnie mocna. To dlatego w nadwoziach niektórych samochodów stosuje się różnorakie zintegrowane z plandeką systemy, na przykład wzmacniającą stalową siatkę, która zabezpiecza ją przed przedarciem i utrudnia celowe przecięcie w przypadku próby kradzieży.

Cała konstrukcja ramy powinna być sztywna i lekka. Najczęściej montowane są cztery rzędy drewnianych lub aluminiowych pionowych listew. Dach takiego nadwozia oparty jest natomiast na aluminiowych podłużnicach.

System zapadkowy bocznego i pionowego napinania plandeki pomaga z kolei zaoszczędzić na czasie podczas przygotowania ładunku do drogi.

cięzarówka z nadwoziem plandekowym typu firanka

Firanka

Nadwozie plandekowe powinno też być jak najbardziej funkcjonalne, dlatego często zawiera dodatkowe elementy, które sprawiają, że załadunek i rozładunek są łatwiejsze. Na przykład ściany boczne mogą mieć postać łatwo przesuwalnej kurtyny, dzięki czemu zyskujemy łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej.

Takie nadwozie to płaska naczepa bez burt kryta plandeką mocowaną do podłogi na prowadnicy, dzięki czemu można ją przesuwać – w ten właśnie sposób otwiera się przestrzeń załadunkową. Najczęściej samochodami o takim nadwoziu transportuje się długie przedmioty, takie jak na przykład rury, zabezpieczane za pomocą pasów.

 

Furgon

Nadwozie furgonowe, wykonywane jako szkieletowa konstrukcja z poszyciami zewnętrznymi, charakteryzuje się sztywnymi ścianami i dachem oraz odchylanymi tylnymi drzwiami. Często w tym typie nadwozia spotyka się też przesuwane lub odchylane drzwi boczne.

To nadwozie dotyczy nie tylko samochodów ciężarowych - może też powstawać w oparciu o konstrukcję aut osobowych. Do zalet furgonu należy z pewnością zamknięta przestrzeń załadunkowa, która zapewnia wszelkiego rodzaju towarom większe bezpieczeństwo podczas transportu. Nie bez znaczenia jest też wygoda kierowcy. Samochody z nadwoziem furgonowym prowadzi się bardzo podobnie do aut osobowych.

samochód dostawczy z nadwoziem furgonowym

Skrzynia

Nadwozie skrzyniowe to takie, które składa się z kabiny kierowcy i skrzyni ładunkowej, czyli oddzielnie wydzielonej przestrzeni przeznaczonej na transportowany towar. Składa się ona z podłogi, otwieranych burt i tylnej klapy.

Skrzynia ładunkowa najczęściej jest otwarta z góry. Wykorzystywana jest zazwyczaj do transportowania ładunków masowych, na przykład do prac budowlanych. Przy takim rozwiązaniu konstrukcyjnym rozładunek towaru odbywa się górą.

 

Wywrotka

Skoro już mowa o nadwoziu skrzyniowym, to trzeba zaznaczyć, że skrzynia taka może być stała lub podnoszona - ten drugi typ stosuje się w wywrotkach. Ten podtyp nadwozia skrzyniowego może mieć skrzynię przechylaną do tyłu lub na bok - w ten sposób dokonuje się samoczynnego rozładunku. Samochody, w których zastosowano to rozwiązanie, wykorzystuje się do przewozu drobnicy, takiej jak węgiel czy piasek. Oczywiście najczęściej przydaje się to w budownictwie.

 

Nadwozia chłodnicze

Nadwozie może też być specjalnie przystosowane do transportu towarów, które trzeba przewozić w określonej temperaturze. Nadwozia takie możemy podzielić na trzy typy. Izoterma to nadwozie, wykonane z materiałów termoizolacyjnych. Jego dach, ściany i podłoga pozwalają ograniczyć wymianę ciepła między wnętrzem a otoczeniem. Zwykle pozwala to utrzymać temperaturę powyżej zera stopni Celsjusza. Najczęściej znajduje to zastosowanie w transporcie żywności i leków.

Nadwozie typu chłodnia jest wyposażone w mechaniczne źródło chłodu, na przykład urządzenia absorpcyjne. Pozwala to na utrzymywanie kontrolowanej temperatury w dość dużym zakresie.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia