Yamaha jest jednym z czołowych producentów motocykli. Już od kilkudziesięciu lat zainteresowanie tymi jednośladami nie zmniejsza się, a kolejne motocykle projektowane przez Yamahę szybko zyskują miano najlepiej sprzedających się w danym roku. A które z nich cieszą się niesłabnącą popularnością?
1. Yamaha YZF R1
Yamaha YZF R1 to japoński motocykl sportowy należący do klasy superbike. Po raz pierwszy został zaprezentowany przez Yamaha Motor Company w 1997 roku, natomiast produkowany jest do dziś. Co sprawia, że nie brakuje na niego kupujących?
Ten niepozorny motocykl wyróżnia się niską wagą i… dużą mocą. Został zaprojektowany z myślą o tym, żeby podbić rynek sportowych jednośladów i na przestrzeni lat widać, że udało się to japońskiemu koncernowi. Co ciekawe, w latach gdy powstawał, Yamaha YZF R1 był jednym z pierwszych pojazdów, w którym technologie znane z torów wyścigowych zostały przeniesione na zwykłe drogi. Yamaha tym posunięciem zaskoczył innych producentów i sprawił, że zostali oni daleko w tyle.
Aby motocykl mógł być tak lekki i co za tym idzie – zaskakiwać tak dużym przyśpieszeniem, skrócono jednostkę napędową, natomiast ramę wykonano z aluminium. Efektem tego jest to, że Yamaha YZF R1 charakteryzuje się zarówno bezpiecznym podwoziem, jak i bardzo dobrą dynamiką. Co niemniej istotne, jednoślad ten w bardzo dobry sposób się prowadzi.
Yamaha jednak na tym nie poprzestała i w następnych latach sukcesywnie wprowadzała zmiany w motocyklu, dzięki czemu zmniejszono m.in. jego masę czy współczynnik oporu powietrza. Motocykl wyposażono też w nowo zaprojektowane elementy, które odpowiadały współczesnej stylistyce.
Kilka lat temu w tym modelu zastosowano również wał korbowy typu big bank, który pozwalał na generowanie wysokiego momentu obrotowego.
2. Yamaha SZR 600
Yamaha SZR 600 to kolejna sportowa propozycja japońskiego producenta. Choć produkcję tego motocykla zakończono w 2001 roku, obecnie nadal cieszy się popularnością na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Posiada on jednocylindrowy silnik, który zastosowano m.in. w sportowo-terenowym modelu Yamaha XTZ 660 Tenere.
To, co sprawiło, że jednośladem tym zainteresowali się fani motocykli, to duży moment obrotowy. Nie bez znaczenia ma też wygląd tego pojazdu, który znacząco odbiegał od swoich konkurentów. Jedyne na co trzeba uważać, to na dość kosztowne części zamienne. Plusem jest natomiast to, że w tym modelu silnik jest trwały, dlatego zakup Yamahy SZR 600 z drugiej ręki nie powinien być trudnym zadaniem.
3. Yamaha Niken
Yamaha Niken to zdecydowanie jeden z najbardziej kontrowersyjnych motocykli japońskiego producenta. Dlaczego? Ponieważ zamiast dwóch kół… ma trzy. Dodatkowym zaskoczeniem jest to, że dodatkowego koła możemy spodziewać się nie z tyłu, lecz z przodu.
Co idzie za tak nowoczesną koncepcją i oryginalnym designem? Przede wszystkim Yamahę Niken cechuje bardzo dobra przyczepność z przodu, dzięki czemu prowadzenie motocykla jest komfortowe, a skuteczność hamowania jak największa.
Przy czym warto wiedzieć, że motocykl ten wykorzystuje technologię Leaning Multi-Wheel (LMW). Dzięki temu możliwe jest zachowanie sportowych osiągów i jednocześnie pewności prowadzenia na zakrętach.
Choć model ten ma równie wielu zwolenników, co przeciwników, z pewnością nie można przejść obok niego obojętnie.
4. Yamaha YZF R6
Yamaha YZF R6 to produkowany od 1999 roku motocykl sportowy, który zastąpił model YZF 600 R Thundercat. Oczywiście nawiązuje też do swojego poprzednika, o którym pisaliśmy już wcześniej – R1.
Co więcej, YZF R6 w momencie premiery była najlżejszym, najmocniejszym i najzwrotniejszym motocyklem dostępnym na rynku. W kolejnych latach model ten był również przerabiany. Pierwszych modernizacji doczekał się już w 2001 roku, choć wtedy wprowadzonych zmian nie było dużo i miały one głównie charakter wizualny. Kluczowy okazał się rok 2003 roku, kiedy to zmieniono ponad 90% części silnika, aby dopasować go do najnowszych technologii.
5. Yamaha MT-07
Yamaha MT-07 pojawiła się na rynku w 2014 roku i jest to motocykl typu naked bike. Choć w porównaniu do swoich poprzedników, nie jest to aż tak imponujący osiągami pojazd, to jednak cieszy się niesłabnącą popularnością, w szczególności na rynku europejskim.
Ponadto Yamaha MT-07 nie jest dużym motorem, jednak dzięki zastosowaniu konstrukcyjnych trików, nawet wysocy kierowcy będą mogli zachować wygodną pozycję. Jest to możliwe m.in. dzięki komfortowemu podparciu dla wewnętrznych stron ud i kolan, co jednocześnie ułatwia jazdę na zakrętach. Plusem jest również silnik, który może nie jest tak mocny jak w przypadku sportowych modeli, lecz zapewnia dużą przyjemność z jazdy po mieście.