0
Zaloguj się
Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? zarejestruj się »

Nordic walking – od czego zacząć? Jakie korzyści zdrowotne daje marsz z kijkami?

Nordic walking – od czego zacząć? Jakie korzyści zdrowotne daje marsz z kijkami?

Chodzenie z kijkami swego czasu cieszyło się naprawdę dużą popularnością. Idąc miastem można było się natknąć na mnóstwo ludzi, którzy decydowali się na taką formę aktywności. Obecnie moda na nordic walking nieco już przeminęła, nadal jednak ma swoich stałych zwolenników. Jeżeli jednak ktoś dopiero planuje chodzenie z kijkami, warto jest zacząć od zaczerpnięcia wiedzy na ten temat, aby móc lepiej i efektywniej ćwiczyć.

 

 

Czym jest nordic walking?

Nordic walking nie jest żadną nowością. Ta forma aktywności fizycznej wymyślona została w Finlandii w latach 20. XX wieku i wykorzystywana była jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. Ta specyficzna forma ruchu to nie zwykły spacer, a prawdziwy trening angażujący wiele partii ciała, mięśni i ścięgien, dzięki czemu można uzyskać wiele pozytywnych efektów dla zdrowia i sylwetki. Współcześnie nordic walking nie jest już standardowym treningiem dla sportowców i może go uprawiać właściwie każdy. Wystarczy dobrać odpowiednie kijki, a także wiedzieć jak prawidłowo chodzić z nimi, by móc skutecznie trenować na własną rękę.

 

Jakie są zalety nordic walking?

Zalet nordic walking jest wiele, pod warunkiem, że trening ten jest wykonywany prawidłowo. Ponieważ popularny „spacer z kijkami” angażuje do pracy wiele mięśni, można w ten sposób rozwinąć siłę i wytrzymałość ramion, zredukować nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, odciążyć stawy czy nawet spalić dzięki temu większą ilość kalorii. Innymi słowy, może pomóc w odchudzaniu. Z innych korzyści warto wymienić także większą wydolność tlenową, co za tym idzie, mamy więcej sił i wolniej się męczymy. Nordic walking poprawia także krążenie krwi, jest dobry dla kręgosłupa i pomaga zwiększyć ruchomość poszczególnych stawów. Poza tym, spacer z kijkami do nordic walking ma też pozytywny wpływ na naszą psychikę – relaksuje i poprawia nastrój, pomaga w odstresowaniu i odpoczynku.

Nordic walking jest zdecydowanie mniej obciążający od chociażby popularnego joggingu i biegania, które ma podobne pozytywne właściwości, ale nie jest dla każdego.

Kije do nordic walking

Dla kogo nordic walking?

Aktywność związana z nordic walking szczególnie zalecana jest osobom starszym, otyłym, a także każdemu, kto chciałby właśnie w ten sposób poprawić swoją kondycję fizyczną. Osoby cierpiące na bóle stawów czy kręgosłupa także poleca się takie spacery – pomagają wyćwiczyć mięśnie i stawy, jednocześnie nie obciążając ich. Na taką aktywność mogą również zdecydować się osoby z przypadłościami reumatycznymi oraz po zawałach serca, udarze mózgu czy też z chorobą Parkinsona. Poza tym spacery nordyckie pozwalają także spędzić czas wolny w towarzystwie, więc każdy, kto chce spotkać się ze znajomymi i jednocześnie odpowiednio to spożytkować, może sięgnąć po kijki. Poza tym nordic walking nie bez powodu zaliczany jest do sportów towarzyskich i rekreacyjnych

 

Jak chodzić z kijkami do nordic walking?

Choć swego czasu chodzenie z kijkami do nordic walking było bardzo popularne i często spotykane na ulicach, mało kto, a właściwie praktycznie nikt używał ich w prawidłowy sposób. Żeby spacer nordycki przyniósł jakikolwiek efekt, odpowiednia technika chodu jest tutaj konieczna. Najważniejsza zasada nordic walking to sposób wykonywania kroku: krótki krok – krótki wymach ramion, długi krok – długi wymach ramion. Warto przy tym pamiętać, że w momencie chodu, prawy/lewy kij dotyka podłoża, w tym samym momencie, co lewa/prawa pięta (innymi słowy ruchy są naprzemienne i do przodu idzie lewe ramię i prawa noga, a potem prawe ramię i lewa noga). Ramionami pracujemy na przemian, jednocześnie utrzymując postawę wyprostowaną i patrząc przed siebie, a nie w ziemię.

Dla niektórych technika chodzenia z kijkami może być dosyć skomplikowana, więc jeżeli naprawdę zależy nam na prawidłowym treningu, warto wcześniej zapytać się instruktora o poradę. Co więcej do wyboru mamy kilka programów treningowych, które pozwalają na osiągnięcie innych rezultatów. Ważne! Każdy trening powinno zacząć się od rozgrzewki, żeby uniknąć kontuzji!

Kijki do nordic walking

 

Jak wybrać kije do nordic walking?

Aby móc odbyć spacer nordycki konieczne są także odpowiednie kijki. Oprócz wiedzy na temat prawidłowego chodu, kijki także muszą być indywidualnie dopasowane do danej osoby. Przede wszystkim warto wiedzieć jak one właściwie wyglądają, a składają się z trzech podstawowych części: rękojeści z rękawiczką, kijkiem właściwym oraz grotem z talerzykiem.

Jak dobrać długość kijka do nordic walking? Właściwą długość można sprawdzić w prosty sposób – chwytając za rękojeść w pozycji pionowej tuż przed sobą, jeżeli ramie było ugięte w łokciu pod kątem 90 stopni, jest dobrze. Można to także przeliczyć wykorzystując do tego wzór. Liczy się wówczas wzrost w centymetrach x 0,66 (0,68 dla osób wysportowanych), co daje prawidłową długość kijka, którą można ewentualnie zaokrąglić 2-3 cm w górę lub w dół (raczej w dół). Kijki do nordic walking produkowane są w seriach co 5 cm.

Do wyboru mamy też dwa typy kijków – jednoczęściowe i dwuczęściowe. Jednoczęściowe są wytrzymalsze, z kolei dwuczęściowe proponowane są dla młodych miłośników nordic walking, którzy jeszcze rosną. Kijki dwuczęściowe są też tańsze. Ceny kijków bywają różne – od kilkuset złotych, w przypadku kijków najwyższej jakości, do około 100 złotych, w wersji nieprofesjonalnej.

 

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Blog

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Media

  • Reklama

  • Praca

  • Kontakt

Copyright © 2011-2018 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Przewiń do góry