Samochód do jazdy po mieście musi spełniać wiele wymogów. Między innymi musi być kompaktowy, ale mieć pojemny bagażnik i bogate wyposażenie. Jakie auta tej klasy proponuje marka Ford?
Ford Fiesta
Ford Fiesta to samochód osobowy produkowany przez amerykański koncern motoryzacyjny Ford Motor Company od 1976 roku. Pojazd zaliczany jest do klasy aut miejskich, a więc do segmentu B.
Produkcja Forda Fiesta pierwszej generacji przypadła na lata 1976-1983. Co ciekawe, w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1977 pojazd zajął 3. miejsce. Ten 5-miejscowy, 3-drzwiowy hatchback z silnikiem benzynowym, 4-biegową manualną skrzynią biegów i przednim napędem zyskał wielu zwolenników.
Następne wcielenie – Ford Fiesta II przypadł na lata 1983-1989. Zmieniono kilka ważnych rzeczy. Przede wszystkim pojawiła się wersja z silnikiem wysokoprężnym. Ponadto auto wyróżnia się stylistycznie – wszystkie kanciaste kształty zastąpione zostały obłymi. Co więcej, w 1987 roku wprowadzono bezstopniową przekładnię CTX 4- i 5-biegową.
Ford Fiesta III powtórzył sukces pierwszej generacji – uplasował się na 3. miejscu w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1990. W samochodzie pojawiła się poduszka powietrzna. Ponadto w sprzedaży dostępny był też pojazd w nadwoziu 3-drzwiowy furgon.
Z kolei IV generacja dodatkowo jeszcze pojawiła się w wersji nadwozia sedan. Od poprzedników różniła się stylistyką. Przy okazji liftingu wprowadzono też nowy silnik benzynowy o pojemności 1.6 l i mocy 103 KM.
Ford Fiesta V wszedł na sprzedaży w 2001 roku. Oferowany był w jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz na rynku amerykańskim i brazylijskim jako sedan. Dodatkowo zamówić można było ESP, komputer pokładowy, automatyczną klimatyzację, podgrzewane siedzenia, poduszki powietrze czołowe/boczne/kurtyny, podgrzewaną przednią szybę, czujniki parkowania tylne. Miejskie auto zyskało więc wiele dodatków zwiększających komfort.
Ford Fiesta VI został zaprezentowany w 2007 roku. Znacząco odbiega wyglądem od poprzedników – stał się bardzo nowoczesnym pojazdem o dość drapieżnej stylistyce. Zwłaszcza model po liftingu. Auto dostępne jest w nadwoziach 3 i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan.
W 2016 roku pojawiła się VII wersja – niejako odnowiona VI. Nadal ma ponadczasowy design, bogate wyposażenie, co doceniają kupujący. To doskonały samochód do jazdy po mieście dla wymagających kierowców.

Ford Ka
Drugim samochodem z oferty przedsiębiorstwa Ford, który doskonale sprawdzi się do jazdy po mieście jest oczywiście Ford Ka. Pierwsze dwie generacje zaliczono do segmentu A, natomiast trzecią – do segmentu B.
Ford Ka I pojawił się w 1996 roku i produkowano go do 2008 roku. Ten 3-drzwiowy hatchback pozwala na przewiezienie 4 pasażerów. Ma 5-biegową manualną skrzynię biegów, napęd przedni. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1997 Ford Ka zajął 2. pozycję. Co ciekawe, na bazie auta powstały dwie specjalne wersje – usportowiona SportKa i roadster StreetKa.
Drugą generację auta Ford Ka na rynek europejski zaprojektowano na płycie podłogowej Fiata Pandy i bliźniaczej odmiany Fiata 500. Samochód produkowano w fabryce Fiata w Tychach aż do 2016 roku. Model ten ma silnik benzynowy 1.2 i 69 KM oraz wysokoprężny 1.3 MultiJet 75 KM.
Ford Ka III generacji wygląda zupełnie inaczej – to nie 3-drzwiowy a 5-drzwiowy hatchback, plasowany już w segmencie B. Na rynek amerykański wypuszczono również sedana. Autem może podróżować już 5 osób. Pojazd ma bogate wyposażenie. Stylistyka najnowszej generacji Forda Ka jest zdecydowanie mniej kobieca. Auto przypomina Forda Fiestę. Na uwagę zasługuje m.in. wyższy prześwit.

Ford Focus
Chociaż Ford Focus należy do samochodów osobowych segmentu C, świetnie sprawdza się i do jazdy miejskiej. Produkowany jest od 1998 roku jako następca Escorta – równie popularnego auta. Pierwsza generacja w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1999 zajęła pierwsze miejsce. Ford Focus I dostępny jest jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan i kombi.
Druga generacja Forda Focusa pojawiła się w 2004 roku i zbudowano ją na płycie podłogowej, jaką stosowano w Volvo i Mazda. Oprócz 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego kombi, 2-drzwiowego coupé-cabrio, pojawiła się wersja coupé-cabrio z hardtopem, która została zaprojektowana przez włoskie studio stylistyczne Pininfarina. Auto również zostało docenione, jednak zajęło 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2005 roku. Powstało wiele wersji wyposażenia, tak by każdy mógł znaleźć najlepiej dopasowaną do swoich potrzeb.
Ford Focus III miał premierę w 2010 roku. Zupełnie zmieniła się jego stylistyka i była to pierwsza wersja globalna. Pojawiły się też nowe, elektroniczne systemy wspomagania jazdy i parkowania. III generacja powtórzyła sukces poprzednika i zajęła 3. miejsce. Ford wydał nie tylko wiele wersji wyposażenia modelu, ale i wydania specjalne. Auto cieszy się ogromną popularnością.
Najnowsze wersja z 2018 roku Forda Focusa składa się standardowo z wersji hatchback, kombi i sedan. Samochód totalnie zmienił stylistykę, uwagę przykuwa ogromny grill z przodu. Nie można nie wspomnieć o dużym ekranie dotykowym na desce rozdzielczej. Oprócz standardowych, pojawić się ma wersja sportowa ST i RS, ale i luksusowa odmiana Vignale i stylizowana na crossovera – Active.

