Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

ABS, ASR, ESP - jakie systemy bezpieczeństwa w aucie?

ABS, ASR, ESP - jakie systemy bezpieczeństwa w aucie?

W samochodach stosowanych jest coraz więcej systemów mających poprawić bezpieczeństwo na drodze oraz komfort jazdy. I choć o ABS, ASR i ESP słyszał już chyba każdy kierowca, w praktyce okazuje się, że mało kto wie, na czym tak właściwie polegają te systemy. I jakie jeszcze rozwiązania mogą wpłynąć na bezpieczeństwo w aucie.

 

 

Jak działa ABS?

ABS, czyli Anti-Lock Braking System, to system który pozwala manewrować samochodem podczas awaryjnego hamowania. Co to oznacza?

Gdy wciskasz hamulce, koła automatycznie zaczynają się blokować, co uniemożliwia ich skręcanie. A więc samochodem niewyposażonym w system ABS należałoby więc hamować pulsacyjnie (czyli szybko dociskać i odpuszczać hamulec), by móc jednocześnie hamować oraz skręcać, np. w celu ominięcia przeszkody. Natomiast w przypadku aut, które posiadają ABS, równoczesne hamowanie i skręcanie jest możliwe, ponieważ ten system zapobiega blokowaniu kół.

Czujnik abs

A w jaki sposób działa ABS? Czujniki układu ABS nieustannie mierzą prędkość obrotową kół. W momencie hamowania system natychmiast „zauważa”, kiedy koła zostają zablokowane i odblokowuje je, zmniejszając tym samym siłę hamowania. Trzeba jednak liczyć się z tym, że to nieznacznie wydłuża drogę hamowania.

Niezwykle ważne jest, aby wiedzieć, jak zachować się w momencie włączenia systemu ABS – u wielu początkujących kierowców, którzy jeszcze nigdy nie byli w takiej sytuacji, można zauważyć złe reakcje. W chwili, gdy system ABS się włączy, usłyszysz charakterystyczne, głośne stukotanie. Jednocześnie poczujesz opór pod pedałem hamulca – te dwa czynniki sprawiają, że młodzi kierowcy odpuszczają hamulce. A są to całkowicie normalne dźwięki i reakcje auta, dlatego trzeba wcisnąć pedał hamulca najmocniej jak się da i nie odpuszczać go nawet wtedy, gdy poczujesz pulsowanie.

Pompa ABS

Co jest dobrą wiadomością, od 2006 roku wszystkie samochody, które sprzedawane są w Polsce, obowiązkowo muszą być wyposażone w układ ABS. Dodatkowo niektóre starsze modele również go posiadają.

 

Co to jest system kontroli trakcji ASR?

Acceleration Slip Regulation, w skrócie nazywany ASR, to system kontroli trakcji, który obecnie można spotkać we większości aut. Na początku trzeba wiedzieć, że ASR działa w oparciu o system ABS. A po co się go wykorzystuje?

ASR zapobiega poślizgowi kół napędzanych w trzech sytuacjach: przy ruszaniu, przy przyśpieszaniu na zakręcie oraz podczas pokonywania wzniesienia. I tak jak w przypadku ABS, ASR mierzy prędkość obrotową kół – w sytuacji, gdy różnica prędkości kół napędzanych oraz nienapędzanych zwiększy się, system zmniejsza moment napędowy.

A więc ASR nie tylko korzysta z ABS, ale także steruje pracą silnika, zmniejszając jego moc w odpowiednim momencie. Dodatkowo, nowoczesne systemy ASR wykorzystują układ hamulcowy, co jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo podczas poślizgu.

System kontroli trakcji przydaje się w szczególności podczas zimy, kiedy to nietrudno o sytuację, w które koła zaczynają buksować. I choć w niektórych autach jest możliwość wyłączenia systemu ASR, lepiej tego nie robić…

 

Do czego służy ESP?

ESP (Electronic Stability Program) to elektroniczny system stabilizujący tor jazdy. Jakie w praktyce ma przełożenie? Zmniejsza poślizg samochodu podczas pokonywania zakrętów.

Tak samo jak ASR, ESP wykorzystuje układ ABS. Jego działanie jest proste: w przypadku gdy samochód nie może utrzymać kierunku jazdy (np. podczas jazdy po łuku), ESP przyhamowuje wybrane koło (lub więcej kół) oraz zmniejsza moc silnika.

Sterownik ESP

ESP, oprócz tego, że korzysta z ABS, posiada również własne czujniki, m. in. sił odśrodkowych oraz kąta skrętu kierownicy.

Trzeba pamiętać, że w samochodzie wyposażonym w system stabilizujący tor jazdy, nie powinno się dodawać gazu w trakcie poślizgu.

Obecnie coraz więcej aut jest w standardzie wyposażonych w system ESP. Jednak nawet jeśli konieczna byłaby dodatkowa opłata, warto się na to zdecydować. Co prawda, w praktyce, pewnie nie będziesz zbyt często wykorzystywać tego układu, jednak w kluczowym momencie pomoże Ci wyjść z poślizgu i tym samym uniknąć poważnego wypadku.

 

Pozostałe systemy bezpieczeństwa w aucie

ABS, ASR i ESP to podstawowe systemy zwiększające bezpieczeństwo w aucie, w które wyposażone jest coraz więcej samochodów. A co jeszcze może się przydać na drodze?

Warto wiedzieć o takich systemach, jak: ACC (aktywny tempomat, który automatycznie reguluje prędkość i utrzymuje bezpieczny odstęp od poprzedzających aut), AFIL (ostrzega przed zjeżdżaniem z właściwego pasa drogi), BLIS (system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w tzw. „martwym polu” lusterek), EBD (optymalizuje siłę hamowania kół), czy TPMS (system kontrolujący ciśnienie w oponach).

Takich układów jest oczywiście o wiele więcej. I choć zwiększają cenę pojazdu, to jednak w znaczący sposób poprawiają bezpieczeństwo. A co jest ważniejsze, musisz już ocenić sam…

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia