Miłośnicy jednośladów robią wszystko, aby ich motocykl nie tylko zapewniał ekstremalne doznania na trasie, ale również wizualne – na parkingu. Właśnie dlatego oprócz pielęgnacji swojej maszyny, stawiają na tuning. Jeśli masz motocykl i chcesz odmienić jego wygląd oraz osiągi, zapraszamy do dalszej części artykułu.
- Tuning motocykla a przepisy
- Tuning świateł w motocyklu
- Tuning wydechu
- Tuning mechaniczny
- Tuning optyczny
- Tuning funkcjonalny
Tuning motocykla a przepisy
Warto wiedzieć, że mimo iż mamy na rynku ogromną ilość części motocyklowych do tuningu, to nie zawsze ich zastosowanie, zwłaszcza w niektórych modelach, jest w pełni legalne. Zanim zaczniemy przerabiać swój jednoślad, musimy wiedzieć, które modyfikacje mogą zostać uznane przez stróżów prawa za niezgodne ze sztuką, a przede wszystkim – zagrażające bezpieczeństwu.
Opierać się należy na przepisach o ruchu drogowym, a także na Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawi warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Wiadomo, że najgorsze restrykcje dotyczą lusterek, owiewek i kierunkowskazów. Czego jeszcze? O tym napiszemy poniżej, w działach dotyczących konkretnych elementów motocykli.
Tuning świateł w motocyklu
Jeżeli marzy nam się dodatkowe podświetlenie którejś części motocykla, to niestety czasami lepiej jest z tego zrezygnować. Policjant może uznać, że jest niezamontowane fabrycznie. To samo dotyczy używania niefabrycznych halogenów.
W przypadku oświetlenia znaczenie ma rozporządzenie, które zezwala na określone oświetlenie pojazdu. Wiadomo więc, że jeśli umieścimy diody LED za atrapą chłodnicy – jest więcej jak pewne, że „przyczepi” się do nich policjant. Zwłaszcza, jeśli wcześniej damy mu powody do zatrzymania.
Tuning wydechu
Najpopularniejszym sposobem na tuning jest wymiana układu wydechowego. Oczywiście wszystko po to, aby osiągnąć niski, basowy pomruk. Zazwyczaj oczywiście w mniejszych motocyklach, które nie buczą jak Harley-Davidson. Warto jednak wiedzieć, że prawo przewiduje jaki jest dopuszczalny poziom natężenia hałasu wytwarzany przez jednoślady. W motocyklach o pojemności do 125 cm3 nie może przekraczać progu 94 dB, a o pojemności większej niż 125 cm3 96 dB. Oczywiście policjant musi to zmierzyć. Jeśli jednak chcemy zwiększyć przyjemność z jazdy – możemy wymienić tłumik, który zmieni jego brzmienie.
Tuning mechaniczny
Oczywiście wiele osób zdecyduje się na inny rodzaj tuningu mechanicznego – wymieni gaźnik na większy, dysze, tarcze sprzęgła, czy doda dodatkowe wloty w filtrze powietrza. Po co? Oczywiście dla zwiększenia osiągów.
Posiadacze motocykli sportowych powinni rozważyć dodatek, jakim jest amortyzator skrętu. Dzięki niemu tłumione są niekontrolowane drgania, które występują w przednim zawieszeniu, tzw. „shimmy”. Dzięki temu nie zwiększamy osiągów, ale bezpieczeństwo. Poza tym amortyzator skrętu umożliwia precyzyjną jazdę i chroni przed nieprzewidywalnymi zachowaniami maszyny na drodze.
Tuning optyczny
Oczywiście wielu motocyklistów skupi się nie na tuningu mechanicznym, a optycznym. Zwłaszcza, jeśli jednoślad nie jest tylko i wyłącznie środkiem transportu, ale również stylem życia. Najprościej jest okleić pojazd folią stickerbomb. W każdej chwili można ją odkleić bez ryzyka uszkodzenia lakieru.
Trwalszym i droższym sposobem jest zrobienie wzoru na motocyklu przy pomocy aerografu. Są i tacy, którzy wkładają w zmianę wyglądu maszyny znacznie więcej pokładów kreatywności, ale i pieniędzy. Wtedy maszyna zamienia się wizualnie w szkielet lub zwierzę. Jednak to nie jest możliwe na każdym sprzęcie.
Jeśli nie mamy zbyt dużej gotówki lub nie chcemy za bardzo ingerować w lakier, możemy w motocyklu wprowadzić kosmetyczne zmiany, które również będą cieszyły oko. Wtedy wymienić można lusterka, mocowania, emblematy, ramki tablic rejestracyjnych.
Zwłaszcza chromowane elementy świetnie się prezentują. Nie tylko w chopperach, ale i w sportowych motocyklach. Może być takie lusterko, a nawet – nóżka.
Gmole i crashpady sprawdzą się nie tylko ze względów wizualnych, ale i praktycznych. To one ochronią pojazd podczas jazdy w terenie, czy upadku. Z łatwością można kupić gotowe, nawet używane gmole ale można również zamówić zaprojektowane pod konkretny model.
Tuning funkcjonalny
Ostatnim sposobem na tuning motocykla, jest dodanie do niego gadżetów, które sprawią, że będzie jeszcze bardziej funkcjonalny. Przede wszystkim warto pomyśleć o gnieździe zapalniczki i uchwycie na telefon komórkowy – dzięki temu będzie się widziało, gdzie jechać.
Kolejną sprawą są podgrzewane manetki – wiadomo, jak marzną dłonie podczas jazdy, nawet w bardzo dobrych rękawiczkach.
Wiele osób tuninguje motocykl, dokładając większy bagażnik, a także – kufry lub sakwy. Zwłaszcza, jak udają się nim w dalekie wyprawy.