Mikrosamochody zdobywają sobie coraz większą popularność. Co trzeba o nich wiedzieć? Kto może nimi kierować? I najważniejsze – czy poruszanie się po drogach takimi niedużymi pojazdami jest w ogóle bezpieczne?
- Co to jest mikrosamochód?
- Jakie są zalety mikrosamochodów?
- Jakie są wady mikrosamochodów?
- Auto dla nastolatka?
- Czy mikrosamochody są bezpieczne?
Co to jest mikrosamochód?
Mikrosamochodem, czy też inaczej kwadrycyklem, określamy małe auto. Może nawet raczej nie tyle małe, co wręcz bardzo małe. A konkretnie takie, którego masa własna nie przekracza pięciuset pięćdziesięciu kilogramów. W niektórych krajach takie pojazdy uznawane są wprawdzie za oddzielną klasę samochodów, generalnie jednak zalicza się je do autosegmentu A. Typowy mikrosamochód, taki jak Smart, nie przekracza trzech metrów długości i ma przestrzeń wewnętrzną nie większą niż dwa tysiące czterysta litrów.
Mikrosamochody to żaden nowy wynalazek. Ich historia jest niemal tak długa jak ogólne dzieje motoryzacji. Korzenie tego jej segmentu sięgają początków dwudziestego wieku, jednak szczególny jego rozwój nastąpił po drugiej wojnie światowej w zachodniej Europie. Za jeden z powodów takiego stanu rzeczy podaje się ograniczenia w produkcji pełnowymiarowych aut osobowych, ale ważną rolę odegrała też prostota konstrukcji i niska cena takich pojazdów.
Dzisiaj znowu obserwuje się rosnącą popularność tego typu samochodów. Często są wykorzystywane jako środek transportu, gdy trzeba przemieszczać się po ulicach dużych miejskich aglomeracji, gdzie panuje spory tłok. Zastosowanie znajdują również jako pojazdy dostawcze, a ponadto używane są przez służby miejskie. Czym przekonują do siebie kierowców?
Jakie są zalety mikrosamochodów?
Oczywistym jest, że skoro popularność mikrosamochodów rośnie, to muszą mieć one jakieś niekwestionowane atuty, którymi zjednują do siebie ludzi. I rzeczywiście, jest kilka wyraźnych zalet, wiążących się z korzystaniem z pojazdów tego typu.
Największą korzyścią płynącą z ich niewielkich rozmiarów, jest większa mobilność na miejskich drogach. Mniejsze gabaryty zapewniają większą swobodę manewrów, a to stanowi duże ułatwienie nie tylko na wiecznie zatłoczonych ulicach, ale również wtedy, gdy musimy wóz gdzieś zaparkować.
Kolejną ważną zaletą jest oszczędność, jaką oferują nam te samochody. Przy swoich niewielkich wymiarach są o wiele tańsze w eksploatacji niż auta pełnowymiarowe. A ponieważ mało palą, zaczyna się je doceniać w dzisiejszej dobie, kiedy to szczególnego znaczenia nabiera troska o ochronę środowiska.
Jakie są wady mikrosamochodów?
Z drugiej strony trzeba mieć świadomość ograniczonej przestrzeni w takim pojeździe. Nie możemy nim też zbyt szybko jeździć za względu na ograniczające tę kwestię przepisy. W pojazdach takich nie montuje się też z zasady zbyt skomplikowanej elektroniki, co zresztą zgadza się z założeniami, stojącymi za ideą takiej maszyny – ma być ona prosta w użytkowaniu, mobilna w wielkim mieście i oszczędna.
Auto dla nastolatka?
Szczególne walory pojazd takiego typu przedstawia jednak dla tych nastolatków, którzy są jeszcze za młodzi, by prowadzić pełnowymiarowy samochód. By legalnie prowadzić po drogach publicznych mikrosamochód wystarczy bowiem posiadać prawo jazdy kategorii AM. Kategoria ta pozwala na prowadzenie lekkich czterokołowców o masie nie przekraczającej 350 kilogramów, a od 19 stycznia 2013 roku obowiązują przepisy, które pozwalają ubiegać się o prawo jazdy tej kategorii nawet czternastolatkom.
Ta sprawa ma aspekty zarówno pozytywne jak i negatywne, jeśli szerzej na nią spojrzeć. Z jednej strony oczywiście za plus można uznać możliwość szybszego edukowania młodych kierowców, z drugiej jednak tak młode osoby za kierownicą mogą budzić pewien niepokój wśród pozostałych uczestników ruchu drogowego. A i rodzice mogą obawiać się o bezpieczeństwo swych dzieci, zasiadających za kółkiem. Tutaj jednak można odetchnąć z ulgą, ponieważ aby osoba poniżej osiemnastego roku życia mogła ubiegać się o prawo jazdy kategorii AM, musi posiadać pisemną zgodę rodziców.
Czy mikrosamochody są bezpieczne?
Trzeba szczerze powiedzieć, że mikrosamochody nie najlepiej radzą sobie na testach zderzeniowych, ale nie powinno to szczególnie dziwić w przypadku tak drobnych pojazdów o lżejszej konstrukcji. Jeśli doszłoby do czołowego zderzenia z pełnowymiarowym samochodem, nie ulega wątpliwości, że to kwadrycykl byłby na straconej pozycji. Ale w tej kwestii oczywiście wiele zależy od producenta. Do tej kategorii pojazdów testy zderzeniowe na dobrą sprawę nie są nawet wymagane, więc część producentów może bagatelizować kwestie bezpieczeństwa.
Pamiętać więc należy o tym, żeby przede wszystkim nie szaleć na drogach. A sprawą podstawową jest wybór odpowiedniego mikrosamochodu, którego producenci pomyśleli o bezpieczeństwie kierowcy. Wybierajmy więc takie z poduszkami powietrznymi, hamulcami tarczowymi na wszystkie cztery koła i światłami awaryjnymi, włączającymi się automatycznie w przypadku nagłego hamowania.