Znalezienie używanego autobusu nie jest, jak się okazuje, wcale takie trudne. Ale jak wybrać odpowiedni? Na jakie cechy przede wszystkim warto zwrócić przy tym uwagę?
- Kto kupuje autobusy?
- Gdzie kupić używany autobus?
- Jaki autobus można kupić?
- Jaki kupić autobus turystyczny?
Kto kupuje autobusy?
Autobusy i autokary – kto kupuje takie pojazdy? Oczywiście najczęściej nabywcami są firmy zajmujące się przewożeniem ludzi. Przede wszystkim chodzi tu o te, które organizują komunikację miejską. Mimo wciąż rosnącej liczby samochodów osobowych na naszych drogach, nic nie wskazuje na to, żeby autobusy jako środek transportu miały w najbliższym czasie wypaść z łask.
Wprost przeciwnie, tłok jaki w nich panuje, dobitnie wskazuje, że wciąż jest to popularny sposób poruszania się w miejskiej aglomeracji. Dla części osób to jedyne wyjście, bo nie stać ich na zakup i utrzymanie własnego samochodu albo z różnych względów nie mogą prowadzić. Inni preferują autobusy ze względu na wygodę. Nie, nie chodzi tu bynajmniej o to, że w zatłoczonym autobusie jest wygodniej niż w samochodzie. W żadnym wypadku.
Ale samo korzystanie z komunikacji miejskiej jest wygodne w tym znaczeniu, że usuwa część problemów, wiążących się z podróżowaniem autem, takich jak znalezienie miejsca parkingowego, które w centrum dużego miasta graniczy z cudem. No i zaoszczędza się na benzynie.
Autobusy turystyczne czyli autokary są z kolei nabywane przez firmy turystyczne, ponieważ wciąż stanowią podstawowy naziemny środek do przewożenia pasażerów na duże odległości. Co ciekawe, coraz popularniejsze stają się imprezy organizowane w autobusach (tzw. party busach), więc niektóre przedsiębiorstwa wykupują używane pojazdy właśnie w tym celu.
Tak więc nabywcami są głównie przedsiębiorstwa i innego rodzaju podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Ale nie ma tu ograniczeń, jeśli ma się czym zapłacić – używany autobus może kupić nawet osoba prywatna.
Gdzie kupić używany autobus?
Jeśli ktoś do tej pory nie poszukiwał aktywnie używanych autobusów, może mu się wydawać, że nie jest łatwo o taki „towar”. Tymczasem jednak oferty wcale nie są tak trudne do znalezienia. Używane autobusy i minibusy oferowane są na portalach ogłoszeniowych. Wystarczy wejść w odpowiednią kategorię, żeby zobaczyć, że tak naprawdę mamy z czego wybierać.
Inną możliwością jest zakup używanych autobusów sprzedawanych niekiedy przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W tej branży ważna jest stała modernizacja (w praktyce bywa z tym różnie), toteż co jakiś czas unowocześnia się flotę. Stare, wysłużone autobusy zostają zastąpione przez nowe. A co wtedy z tymi starymi? Odsprzedaje się je.
Oczywiście takie autobusy są zwykle bardzo wysłużone, nieraz mają około miliona kilometrów na liczniku. Mimo to takie pojazdy są jeszcze sprawne, a jeśli zainwestuje się w remonty, ich żywot da się jeszcze znacząco przedłużyć. Autobusy nie starzeją się tak jak samochody osobowe – dziesięcio czy nawet dwunastoletni pojazd wciąż może mieć przed sobą jeszcze wiele lat jazdy.
Jaki autobus można kupić?
Tu już wszystko zależy od naszych indywidualnych wymagań i oczekiwań, ale wybór na portalach ogłoszeniowych jest spory. Można na przykład zdecydować się na autobus Bova – ten pojazd holenderskiego przedsiębiorstwa występuje w kilku wartych uwagi wariantach. Bova Futura z charakterystyczną wypukłą przednią ścianą czy piętrowy Bova Synergy należą do tych najbardziej rozpoznawalnych. Innym ciekawym wyborem są pojazdy Setra – marka przedsiębiorstwa, które działa już od ponad stu lat, niewątpliwie jest gwarancją jakości.
Jaki kupić autobus turystyczny?
Jeśli chodzi o autobusy turystyczne, bardzo ważne jest wyposażenie. Należy pamiętać, że taki pojazd przeznaczony jest do dalekich podróży, trzeba się więc zatroszczyć o to, żeby zapewnić pasażerom odpowiednio komfortowe warunki. Klimatyzacja, ogrzewanie postojowe, rozkładane fotele, może barek czy odtwarzacz DVD?
Dokonując takiego zakupu, będziemy tez zapewne musieli podjąć decyzję, czy wybrać autokar zwykły czy piętrowy. Oczywiście najistotniejszą zaletą piętrusa jest większa liczba miejsc. Zmieści się w tym pojeździe nawet ponad 80 pasażerów (podczas gdy w zwykłym autokarze 50), a to oznacza dla nas niższa cenę przewozu w przeliczeniu na pasażera. Nie trzeba też oczywiście zapewniać noclegów i wyżywienia większej liczbie kierowców, co byłoby niezbędne, gdybyśmy chcieli tę samą ilość pasażerów przewieźć zwykłymi autokarami.
Z drugiej strony rozmiary piętrowego autobusu mogą nieco utrudniać mu poruszanie się po drogach. Wysokość takiego pojazdu wynosi cztery metry, co sprawia, że nie pod każdym wiaduktem jest on w stanie przejechać. Dodatkowo bagażniki mają mniejsza pojemność, więc często niezbędnym rozwiązaniem jest doczepienie do pojazdu przyczepy na bagaż.