Masz dość hałasu podczas jazdy? Irytuje cię świst powietrza i ryk silnika? A może akustyka wnętrza Twojego wozu Ci nie odpowiada? Jest na to sposób. Samochód można stosunkowo łatwo wyciszyć i wcale nie potrzeba do tego specjalnych umiejętności.
- Dlaczego warto wygłuszyć auto?
- Czym wyciszyć auto?
- Jak zamontować elementy wygłuszające?
- Na co trzeba uważać?
Dlaczego warto wygłuszyć auto?
Na początek trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, co w ogóle sprawia, że właściciele samochodów decydują się na ich wyciszenie? Jakie korzyści niesie ze sobą taki zabieg? W grę wchodzą tu dwie główne przyczyny.
Pierwszą z nich jest zmniejszenie poziomu hałasu dobiegającego do nas z zewnątrz podczas jazdy, czyli, można by rzec, odcięcie się od zewnętrznych dźwięków, co ma niebagatelne znaczenie szczególnie w przypadku tych, które zaburzają nam komfort jazdy. Jakie to dźwięki? Szum powietrza opływającego nadwozie, który słychać przy większych prędkościach. Świst powietrza, dający się słyszeć, kiedy mijamy samochody nadjeżdżające z naprzeciwka. Te dźwięki znikną, gdy wygłuszymy drzwi.
Hałas pracującego silnika też może nam przeszkadzać. Ten problem zniknie po wygłuszeniu ściany grodziowej i elementów komory silnika. Natomiast dźwięki docierające do nas z układu wydechowego mona zniwelować, wygłuszając bagażnik.
Drugim oprócz wytłumienia dźwięków z zewnątrz powodem jest chęć poprawienia akustyki wewnątrz samochodu. Kwestia szczególnie ważna dla tych, którzy podczas jazdy korzystają ze wszelkiego rodzaju sprzętu nagłośnieniowego. Kiedy elementy nadwozia, gdzie umieścimy głośniki, są odpowiednio wygłuszone, dźwięk staje się czystszy i dużo dokładniej możemy usłyszeć poszczególne tony. Wygłuszenie często przynosi bardziej zauważalne rezultaty niż wymiana głośników.
Czym wyciszyć auto?
Są różne materiały, które mogą posłużyć do wygłuszenia samochodu. Zdecydowanie największym wzięciem cieszą się maty bitumiczne. Dobrze izolują akustycznie, a ich koszt nie jest duży. Niektóre z nich mają aluminiową powierzchnię, a to zapewnia im wytrzymałość na wysoką temperaturę, co jest bardzo istotne w sytuacji, gdy wygłuszamy komorę silnika.
Inną opcją są wygłuszenia filcowe. Najczęściej stosuje się je do wyciszania podłogi i bagażnika, ale nie tylko. Szczególnie ceni się ich właściwości tłumienia dźwięków i niwelowania drgań, co sprawia, że wyjątkowo dobrze wywiązują się z zadania wyciszania dźwięków, aczkolwiek jeśli chodzi o kształtowanie akustyki wewnątrz samochodu, ich efektywność jest już mniejsza niż w przypadku mat bitumicznych.
Jeśli interesują nas najbardziej zaawansowane pod względem profesjonalizmu rozwiązania, możemy też postawić na specjalistyczne maty z tłumiącego wibracje wielowarstwowego materiału, który tworzy się na bazie elastomerów, aluminium i butylu. Trzeba się jednak wtedy liczyć z o wiele wyższą ceną. Z tej techniki korzysta się zresztą nie tyle do standardowego wyciszania, co przede wszystkim w przypadku profesjonalnie wykonanych systemów audio.
Jak zamontować elementy wygłuszające?
Montowanie wygłuszających elementów to nie jest wielka filozofia i nie powinno nastręczyć poważnych trudności. Dlatego też można poradzić sobie z tym samemu, bez potrzeby udawania się z tą sprawą do warsztatu. Na początek należy zdemontować plastikowe elementy wnętrza, w celu dostania się do nadwozia auta.
Wygłuszające maty trzeba naklejać tak, by cała powierzchnia elementu, który chcemy wygłuszyć, została nimi dokładnie pokryta. Maty powinny przylegać do nadwozia jak najdokładniej. Jeżeli mamy jakieś problemy z odpowiednim dopasowaniem materiału, należy go podgrzać, wtedy łatwiej poddaje się on kształtowaniu.
Najwięcej problemu przedstawia wygłuszenie boków drzwi, bo zachodzi tu potrzeba zdjęcia tapicerki, a to wymaga dużej ostrożności. Nie powinno się stosowaniu rozwiązań siłowych, bo można coś uszkodzić.
Na co trzeba uważać?
Są pewne kwestie, o których koniecznie trzeba pamiętać, zabierając się za wyciszanie samochodu. Choćby ta dość oczywista, że mata wygłuszająca w żadnym razie nie może blokować w aucie żadnych mechanizmów ani zasłaniać otworów, które są potrzebne do mocowania określonych części. Trzeba tego dopilnować!
Kiedy decydujemy się na samodzielny montaż, mogą pojawić się problemy z późniejszym właściwym złożeniem we wnętrzu plastików. Czasem nie da się uzyskać efektu identycznego z fabrycznym, bowiem niektóre elementy podczas demontowania mogą się odkształcić.
Trzeba też wziąć pod uwagę, że materiały wygłuszające swoje ważą. Standardowa mata bitumiczna to około pół kilograma. Na same tylko jedne drzwi takich mat trzeba zużyć, zależnie od wielkości, co najmniej siedem, a bywa, że liczba ta sięga nawet dziesięciu. Wygłuszając wiele elementów auta, możemy zwiększyć masę pojazdu nawet o czterdzieści kilogramów. Czy to ma znaczenie? Ano owszem, bo na przykład obciążone w ten sposób drzwi, zwłaszcza w starszych samochodach, mogą doprowadzić z czasem do ich opuszczania się na zawiasach.