Mazda to marka, która cieszy się popularnością i zaufaniem wśród kierowców. Jakie były jej początki? I na które modele szczególnie warto zwrócić uwagę?
Historia Mazdy
Mazda to japoński producent samochodów osobowych. Koncern, którego siedziba znajduje się w Hiroszimie, założony został przez Jujiro Matsudę w 1920 roku. Początkowo firma działała pod nazwą Tokyo Cork Kogyo, a jej działalność, co ciekawe, nie obracała się wokół motoryzacji. Przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją obrabiarek.
Produkcja pojazdów wystartowała w 1931 roku i na początku były to nieduże trójkołowe bagażówki Mazda-go, łączące w sobie elementy samochodu i motocykla. Trzy lata później firma zmieniła nazwę na Mazda, co miało nawiązywać jednocześnie do nazwiska założyciela i do Ahura-Mazdy, staroperskiego bóstwa.
Pierwsze prototypy samochodów zaczęły opuszczać zakład w 1940 roku, ale prace zostały przerwane przez wybuch II wojny światowej. 6 sierpnia 1945 roku na Hiroszimę została zrzucona bomba atomowa, przy czym prawie połowa fabryki została zniszczona, więc trzeba było ją odbudować, nim ponownie można było ruszyć z produkcją samochodów.
Przełomową datą dla przedsiębiorstwa okazał się rok 1960, gdy zadebiutował model Mazda R360, pierwszy samochód osobowy zaprezentowany przez firmę. Samochód ten zyskał uznanie szczególnie dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa.
Następne lata przyniosły następne udane modele, takie jak Mazda Carol, pierwszy czterodrzwiowy pojazd typu sedan Mazdy. W 1963 koncern świętował wyprodukowanie 1 000 000 sztuk pojazdów od czasu założenia firmy.
Kolejnym przełomowym rokiem był 1967. Wtedy to powstał Cosmo Sports 110S, pierwszy samochód firmy wyposażony w silnik rotacyjny, a ponadto podjęto decyzję o masowym eksporcie aut do Europy, natomiast trzy lata później również do Stanów Zjednoczonych. W roku 1970 kryzys przymusił Mazdę do sprzedaży 25% udziałów koncernowi Ford Motor Company.
Dopiero w roku 1975 słowo mazda oficjalnie stało się znakiem handlowym firmy. W 1981 działalność rozpoczęły filie Mazdy w Ameryce Północnej – Mazda (North America) Inc. oraz Mazda Motor w Europie. W roku 1984 firma przyjęła nazwę Mazda Motor Corporation.
Mazda 3
Mazda 3 zadebiutowała w 2003 roku. Model bazował na płycie podłogowej C1, która została stworzona we współpracy z Volvo i Fordem. Początkowo dostępny był jako 5-drzwiowy hatchback. Druga generacja, która pojawiła się w 2009 roku, rozszerzyła dostępne wersje nadwozia o nadwozie typu sedan. Powiększono także wnętrze. Trzecia generacja Mazdy 3 z 2013 roku to już samochód w dużym stopniu zmodernizowany – między innymi zwiększono sztywność nadwozia o 30%.
Samochód na plus wyróżnia się przykuwającą uwagę stylistyką, a także przestronnym i wygodnym wnętrzem. Również zawieszenie jest bardzo solidne, co można docenić zwłaszcza na polskich drogach, na których przecież nie wszystkie zagraniczne samochody dobrze sobie radzą.
Mazda 6
Pierwsza generacja Mazdy 6 przypadła na lata 2002-2007 i oparta była na płycie podłogowej CG. Już w roku swego debiutu pojazd ten zajął II miejsce w europejskim konkursie na Samochód Roku. Druga generacja występowała aż w czterech różnych wersjach wyposażeniowych. Generacja trzecia to – do wyboru – 4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowe kombi.
Mazda CX-3
Mazda CX-3 jest kompaktowym crossoverem, produkowanym od 2015 roku. Płytę podłogową i układ jezdny pożyczono z Mazdy 2. Bazą dla zawieszenia są kolumny MacPhersona z przodu i belka podatna na skręcanie w tylnej osi, której kształt zależny jest od tego, czy napęd jest na cztery koła czy tylko na tylną oś. Samochód występuje w dwóch wersjach silnikowych – może mieć silnik Diesla lub benzynowy. Na uznanie auto zasługuje na pewno pod względem spalania.
Mazda CX-5
To najmniejszy spośród SUV-ów Mazdy, sprzedawany od 2013 roku. Już pod względem wizualnym się wyróżnia dzięki nieco sportowemu stylowi Kodo, co oznacza „duszę ruchu”. Przód Mazdy CX-5 jest mocno ścięty, co daje ciekawy stylistyczny efekt.
W Polsce samochód ten dostępny jest z czterema poziomami wyposażenia. Podstawowe zawiera między innymi ABS z EBD, ESP, poduszki powietrze, układ wspomagający ruszanie pod górę, komputer pokładowy, podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka.