Deszcz, sól drogowa i ciągłe zmiany temperatury nie wpływają pozytywnie na stan naszego podwozia. Większość elementów zawieszenia jest nieustannie narażona na pojawienie się rdzy, co może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń. Czy we wszystkich samochodach rdzewieje podwozie? Jak się zabezpieczyć przed rdzą? Zaraz wszystkiego się dowiecie.
• Jak producenci zabezpieczają podwozie?
• Przygotowanie podwozia
• Czyszczenie rdzy
• Nakładanie preparatu na podwozie
• Jak często konserwować podwozie?
Co zagraża naszemu podwoziu?
Podwozie naszego samochodu jest narażone przede wszystkim na pojawienie się rdzy. Metalowe elementy ulegają korozji, kiedy dochodzi do ich utlenienia w wilgotnym lub mokrym środowisku. Nasze podwozie może zardzewieć, kiedy pojawiają się na nim drobne, mechaniczne uszkodzenia jak rysy lub odpryski lakieru. Może dochodzić wtedy do pojawiania się rdzy nawet pod warstwą zabezpieczającą. Zwykle przypomina to z początku brązowe bąble. To bardzo niebezpieczne, ponieważ może doprowadzić nawet do wypadku, kiedy poszczególne elementy podwozie zaczną pękać lub działać nieprawidłowo.
Jak producenci zabezpieczają podwozie?
Warto w tym miejscu zauważyć, że od kilku lat producenci stosują przede wszystkim ocynkowane blachy zarówno w przypadku karoserii, jak i podwozia. W takich wypadkach teoretycznie jesteśmy zabezpieczeni przed utlenianiem się żelaza. Należy jednak pamiętać, że w przypadku produkcji tańszych samochodów jakość kontroli blachy jest zaniżona i nasz pojazd może posiadać ocynkowaną blachę z delikatnymi rysami pod lakierem. Warto więc na bieżąco sprawdzać stan swojego podwozie, by w razie problemu móc zareagować odpowiednio szybko.
Z całą pewnością natomiast właściciele starszych samochodów powinni być wyczuleni na pojawiające się bąble na podwoziu. Co trzeba zrobić, kiedy już się pojawią? Okazuje się, że nie zawsze konieczna jest wizyta u mechanika. Jeśli jednak wolisz takie rozwiązanie, to będzie na pewno wykonane w sposób profesjonalny w granicach 400 - 500 zł w kilka dni. Czasami problem rozwiązać można jednak samodzielnie. Już tłumaczymy jak konserwować podwozie w samochodzie.
Przygotowanie podwozia
Przede wszystkim warto zaopatrzyć się w dobrej jakości myjkę ciśnieniową, dzięki której będziemy w stanie usunąć bardzo dokładnie wszystkie zabrudzenia. Możemy oczywiście skorzystać też z myjni, jednak na pewno nie uda nam się w ten sposób doczyścić podwozia w wystarczający sposób i myjka okaże się oczywiście niezbędna. Wszystkie pracę wykonamy znacznie szybciej i wygodniej, jeśli pojazd umieścimy na specjalnej rampie lub przynajmniej podwyższeniu. Po umyciu samochód musi całkowicie przeschnąć. Jeśli posiadamy ogrzewany garaż lub dobrą dmuchawę, to możemy ten proces przyspieszyć.
Czyszczenie rdzy
Do usunięcia rdzy będziemy potrzebować szczotki drucianej, dzięki której uda nam się zedrzeć skorodowane fragmenty podwozia. To żmudna praca, jednak należy ją wykonać dokładnie. W innym wypadku pod warstwą specjalnego preparatu w dalszym ciągu może dochodzić do kolejnych korozji. Jeśli chcemy przyspieszyć nieco pracę, to warto dokupić specjalną, drucianą nakładkę do wiertarki. Dzięki takiemu rozwiązaniu uda nam się skończyć całe czyszczenie w przeciągu godziny.
Nakładanie preparatu na podwozie
Następnie przechodzimy do nakładania specjalnego preparatu konserwującego podwozie. Na rynku znaleźć wiele produktów. Jednym z popularniejszych producentów jest firma BOLL. W jaki sposób nakładamy preparat? Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o kilku zasadniczych sprawach. Po pierwsze nie stosujemy go na elementy ruchome i układ wydechowy. Warto więc te miejsca specjalnie zabezpieczyć. Po drugie powinniśmy pamiętać o tym, żeby nałożyć go bardzo dokładnie, ponieważ w innym wypadku pojawienie się rdzy będzie tylko kwestią czasu.
Preparat możemy nałożyć za pomocą pędzla, co jest bardzo pracochłonne. Możemy również użyć specjalnego pistoletu, który wszystko przyspieszy. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku musimy liczyć się ze sporym rozpryskiem.
Jak często konserwować podwozie?
Dobrze wykonane konserwowanie podwozia powinno zabezpieczyć nasz samochód na kilka lat. Warto jednak przy każdej kontroli samochodu zwrócić uwagę na stan tego elementu zawieszenia, by upewnić się, że wszystko jest w porządku.