Chyba nikogo nie trzeba przekonywać do tego, jak ważny dla bezpieczeństwa kierujących i podróżujących samochodami jest sprawny układ hamulcowy. Warto regularnie serwisować hamulce w aucie, bo właśnie dzięki temu można uniknąć poważnych konsekwencji. Ponadto należy nauczyć się dbać o układ hamulcowy, by służył jak najdłużej.
• Przegląd i wymiana klocków hamulcowych
• Sprawdzanie stanu tarcz hamulcowych
• Sprawdzanie płynu hamulcowego
• Sprawdzenie przewodów hamulcowych
• Jak dbać o hamulec ręczny?
Jak dbać o układ hamulcowy samochodu?
Przede wszystkim o hamulce można dbać codziennie – podczas właściwej jazdy. Rozpędzanie się i gwałtowne hamowanie ma negatywny wpływ na cały układ. Warto – nie tylko w górach – hamować również silnikiem. Wiadomo, że na sporych zjazdach hamulce ze względów temperaturowych nie dają sobie same rady, jednak w mieście to równie ważne. Zawsze podczas planowanego długiego hamowania warto odciążyć układ hamulcowy. Silnik lepiej jest w stanie odprowadzić ciepło.
Ponadto w trosce o układ hamulcowy należy regularnie dokonywać przeglądu i wymiany klocków i tarcz, a także stanu płynu hamulcowego. Warto także mieć pod kontrolą hamulec ręczny. Wszystko dokładnie zostało omówione poniżej.
Przegląd i wymiana klocków hamulcowych
Klocki i tarcze to te elementy układu hamulcowego, które najczęściej ulegają zużyciu. Pierwsze z nich są znacznie mniej wytrzymale niż drugie. Zaleca się wymianę klocków hamulcowych jeżeli grubość ich okładziny jest mniejsza niż 3 milimetry. Jak to sprawdzić? Najlepiej u mechanika, jeśli tylko usłyszy się niepokojące dźwięki podczas hamowania. W nowszych autach o ich zużyciu informują odpowiednie kontrolki w samochodzie.
Wymieniając klocki i szczęki hamulcowych, należy pamiętać o tym, by robić to na kołach tej samej osi. Tylko w ten sposób można uniknąć ich nierównomiernego zużycia. Dlaczego przegląd i wymiana klocków jest taka ważna? Właśnie dlatego, że uszkodzone niszczą tarcze hamulcowe, a to znacznie większe wydatki. Lepiej więc regularnie wymieniać klocki niż doprowadzić do starcia tarcz.

Sprawdzanie stanu tarcz hamulcowych
Jak już wspomniano – starte klocki niszczą tarcze, a te nie dość, że są kosztowne, to jeszcze bardzo ważne dla sprawnego hamowania. Oprócz sprawdzenia grubości okładziny klocków, warto poprosić mechanika o to, by przyjrzał się grubości tarcz i sprawdził tzw. „bicie”. Fachowiec mierzy sposób, w jaki tarcze przylegają do piast kół. Jeśli okaże się, że poziom tzw. „bicia” jest większy niż 0,05-0,1mm, to należy dokonać wymiany.

Sprawdzanie płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy w naszych samochodach odpowiedzialny jest za przenoszenie siły z pedału hamulca na okładziny hamulcowe, czyli klocki i szczęki. Właśnie dlatego jest tak istotny dla sprawności całego układu, a w efekcie – dla bezpieczeństwa. Płyn działa w obiegu zamkniętym.
Warto wiedzieć, że płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli pochłania wilgoć, która dostaje się do wnętrza układu. Właśnie dlatego z czasem zmienia się jego skład i wymaga wymiany, gdyż staje się bardziej podatny na wysokie temperatury, w wyniku czego spada skuteczność hamowania. Jeżeli kompletnie zapomni się o płynie hamulcowym, to samochód może utracić funkcję hamowania, jeśli dojdzie do przegrzania układu hamulcowego. Podczas mocnego hamowania mogą powstać korki parowe i pedał hamulca „wpadnie w podłogę”. Wtedy nie zrobimy już nic.
Do wymiany płynu hamulcowego podchodzi się różnie. Jedni zalecają wymianę płynu hamulcowego raz na dwa lata. Inni wtedy, gdy przewiduje to producent samochodu. Zaś jeszcze inni co roku lub częściej – w zależności od stylu jazdy.
Zanim przejdzie się do jego spuszczenia, warto poprosić po prostu o sprawdzenie za pomocą specjalnego miernika jaka jest temperatura wrzenia płynu. Zbyt niska (180 stopni Celsjusza lub mniej) oznacza konieczność wymiany. Sprawdzenia temperatury można dokonać w praktycznie każdym warsztacie samochodowym. Wymieniając płyn hamulcowy należy pamiętać, by nowy dobrać do konstrukcji samochodu. Ponadto ważne jest, by wziąć pod uwagę również działanie dodatkowych układów, takich jak ABS czy ESP.
Sprawdzenie przewodów hamulcowych
W samochodach mamy zarówno gumowe, jak i metalowe przewody hamulcowe. Pierwsze z nich należy wymieniać jeśli tylko pojawią się na nich pęknięcia lub otarcia. Niestety, przewody metalowe są narażone na ciągły kontakt z wilgocią, wodą, a zimą z solą. Właśnie dlatego korodują. Warto pamiętać, że jest to możliwe nie tylko na zewnątrz, ale także w ich środku, zwłaszcza jeśli rzadko wymienia się płyn hamulcowy. Przewody sprawdzane są najczęściej podczas corocznego przeglądu. Jeśli coś z nimi jest nie tak, należy od razu je wymienić.
Jak dbać o hamulec ręczny?
Oczywiście to nie wszystko. Aby móc w pełni mówić o dbaniu o układ hamulcowy, należy brać pod uwagę również hamulec zasadniczy, zwany ręcznym (choć w niektórych autach jest uruchamiany nogą). To właśnie on zapobiega staczaniu się pojazdu ze wzniesienia podczas postoju. Jak dbać o ręczny? Używając go! Jeśli jego elementy się poruszają, to zapobiega to jego blokowaniu się i rdzewieniu. Należy również regularnie sprawdzać stan linki i innych elementów hamulca. Jego smarowanie pomoże uniknąć na przykład zamarznięcia układu.