Klimatyzacja to wyposażenie samochodu bez którego wielu z nas nie wyobraża sobie podróżowania latem, ale i zimą, gdy trzeba szybko ogrzać pojazd, czy latem i jesienią, gdy od wilgoci podczas deszczów parują szyby. Niestety to układ, który narażony jest na awarie. Podpowiadamy, jakie są najczęstsze i jak je zdiagnozować.
Jak używać klimatyzacji?
Zanim przejdziemy do najczęstszych awarii klimatyzacji i zastanowimy się, jak diagnozować usterki układu klimatyzacji, naprawiać je, a także im zapobiegać, musimy zdać sobie sprawę, że wiele z nich da się uniknąć właściwe jej używając.
Wielu kierowców myśli, że klimatyzacji używa się tylko latem i do tego się stosuje. Część zmotoryzowanych z uwagi na chęć zmniejszenia zużycia paliwa w ogóle jej nie załącza. Są na szczęście i tacy, którzy włączają klimatyzację przez cały rok i to właśnie ta grupa kierowców jest w stanie szybko "wyłapać", że jest z nią coś nie tak.
Dlaczego warto używać klimatyzacji przez cały rok? Dzięki temu jest "nasmarowana", a więc dobrze działa. Ponadto nie zalegają w niej zanieczyszczenia i grzyby. Używanie klimatyzacji pomaga w szybkim ogrzaniu pojazdu, a także schłodzeniu go, gdy się nagrzeje, a my będziemy ciepło ubrani. Ponadto znacznie szybciej pomoże w odparowaniu szyb.
Jak używać klimatyzacji latem? Przede wszystkim po wejściu do gorącego auta należy otworzyć szyby i pozwolić na „wymianę” powietrza. Następnie warto włączyć obieg wewnętrzny i uruchomić chłodzenie. Temperaturę należy obniżać stopniowo, a nawiew kierować na stopy i na szybę. W ten sposób uniknie się kataru. Optymalna temperatura to 19-21 stopni Celsjusza. Zanim wysiądzie się z pojazdu, należy stopniowo ogrzewać jego wnętrze. W ten sposób uniknie się szoku termicznego, gdy na zewnątrz jest upał. Na kilka kilometrów przed dojazdem na miejsce docelowe warto w ogóle wyłączyć klimatyzację i uchylić okna. Należy regularnie serwisować klimatyzację w warsztatach.
Najczęstsze awarie klimatyzacji
Są awarie układu klimatyzacji, które zdarzają się najczęściej, a więc znacznie łatwiej je opisać, a zauważony w swoim samochodzie problem właściwie zdiagnozować. Do najczęstszych awarii należą:
- niedostateczne chłodzenie – prawda jest taka, że jego przyczyn może być wiele. Nie zawsze da się to do razu zdiagnozować. To może być wynik zbyt malej ilości czynnika chłodzącego. Winy doszukiwać można się w nieszczelnościach, a także w źle przeprowadzonym serwisie. Warto sprawdzić również, czy filtr przeciwpyłkowy nie jest zabrudzony, a osuszacz – niedrożny.
- przerywane chłodzenie może być wynikiem wystąpienia niedrożności w obiegu czynnika chłodzącego. Spowodować to może zabrudzony lub zawilgocony układ.
- brak chłodzenia może być spowodowany brakiem czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji, ale też wynikać z niesprawnych zaworów lub nawet z awarii sprężarki. Warto sprawdzić także, czy elektromagnetyczne sprzęgło kompresora działa jak należy. Może się zdarzyć, że układ będzie zapowietrzony lub w chłodziwie znajdzie się zbyt dużo oleju.
- kapanie wody spod samochodu – wiele osób zaniepokoić może kałuża wody, która każdorazowo zbiera się pod zaparkowanym pojazdem. Jednakże to nic złego. Na parowniku osiadają krople wody, a układ wydala je na zewnątrz. To naturalny proces, nie trzeba się go obawiać.
Co może zepsuć się w klimatyzacji?
Układ klimatyzacji składa się z kilku elementów, które narażone są na różnego rodzaju uszkodzenia, a w efekcie mogą spowodować awarię całej klimatyzacji. Oto najczęstsze usterki:
- uszkodzenie chłodnicy klimatyzacji. Czym jest owa część? Chłodnica klimatyzacji to jeden z wymienników ciepła, ktróry schładzany jest pędem powietrza i wentylatorem. Bywa nazywany skraplaczem. Jako, że jest to element umieszczony z przodu pojazdu i niczym nieosłonięty, jest narażony na uderzenia kamyczków, brud, owady, wilgoć i błoto. W dodatku w nowych samochodach wykonany jest z cieniutkiej, aluminiowej blaszki. Bardzo łatwo dochodzi w nim do uszkodzeń mechanicznych, korozji i zanieczyszczania. To pogarsza jego wydajność.
- awaria parownika, czyli drugiego wymiennika ciepła. Znajduje się w nim czynnik, który może ulec rozprężeniu. Niestety parownik klimatyzacji z uwagi na panującą w nim wilgoć stanowi doskonałe miejsce do rozwoju grzybów i bakterii. Stąd w kabinie nieprzyjemny zapach. Należy więc regularnie czyścić układ klimatyzacji i wymieniać filtr przeciwpyłkowy.
- nieszczelność wężyków, usterki zaworu rozprężnego, czy elektroniki sterującej to kolejne często psujące się elementy. Objawy dają różne i różny jest koszt ich naprawy, gdyż zależy od niezbędnych do jej przeprowadzenia części, a także stopnia skomplikowania naprawy.