Większość kierowców zaczyna interesować się stanem swojego samochodu tylko w kilku sytuacjach: gdy zbliża się termin corocznego przeglądu technicznego lub gdy auto odmawia posłuszeństwa. Nie każdy jednak pamięta o sprawdzaniu poziomu i wymianie płynów oraz olejów w swoim pojeździe, a nie w każdym aucie znajdują się elektroniczne czujniki. Dlatego warto dowiedzieć się, jak często wymieniać płyny w samochodzie.
1. Płyn chłodniczy
Jednym z najbardziej poważnych błędów kierowców jest wlewanie wody zamiast płynu chłodniczego i jeżdżenie tak przez długi okres czasu – zdecydowanie lepiej jest pamiętać o wymienia płynu chłodniczego, szczególnie, że wystarczy robić to co dwa-cztery lata.
A jak sprawdzić, czy nadchodzi czas wymiany płynu chłodniczego? Należy pod maską poszukać zbiorniczka wyrównawczego i sprawdzić, czy płyn znajduje się pomiędzy minimalną a maksymalną kreską. W niektórych warsztatach samochodowych posiadają specjalny przyrząd, którym ocenia się temperaturę zamarzania płynu – jeśli jest ona zbyt wysoka, to trzeba go wymienić, nawet jeśli ilość płynu w zbiorniku jest odpowiednia.
Warto też pamiętać, jakiej marki płyn chłodniczy został wcześniej wlany – można mieszać ze sobą płyny tej samej marki, natomiast nie powinno wlewać się różnych substancji. Trzeba też pamiętać, że nie wolno otwierać zbiorniczka, gdy silnik jest rozgrzany! Gorący płyn może wykipieć, co skutkuje poważnym poparzeniem.
2. Olej silnikowy
Regularna wymiana oleju silnikowego jest niezwykle istotna, ponieważ od tego zależy, jak dobrze silnik będzie smarowany, co bezpośrednio wpływa na jego trwałość.
Producenci olejów silnikowych zalecają, aby wymieniać go pomiędzy 15 000, a 30 000 km przebiegu lub raz w roku. Natomiast jeśli poruszasz się głównie po mieście i pokonujesz krótkie dystanse, lepiej skrócić przebieg lub okres czasu, np. do 12 000 lub 9 miesięcy.
Najlepiej byłoby dolać taki olej, jaki wskazuje producent silnika. Jednak zasadniczo można ze sobą mieszać różne oleje silnikowe.
A jak sprawdzić stan oleju silnikowego? Należy zrobić to przy pomocy bagnetu pomiarowego, na którym zaznaczony jest minimalny i maksymalny poziom oleju. Należy pamiętać, aby zrobić to przed każdą dłuższą podróżą. Trzeba też wiedzieć, że olej wymienia się razem z filtrem.
3. Płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy powinien być wymieniany co dwa lata lub co 60 000 km przebiegu. Dodatkowo, płyn hamulcowy powinno się wymienić, jeśli zawartość wody w nim jest wyższa niż 3%. Należy sprawdzić to przy pomocy specjalnego testera.
Tak jak w przypadku płynu chłodniczego, poziom płynu hamulcowego sprawdza się na zbiorniczku – musi znajdować się pomiędzy minimalną, a maksymalną kreską. Warto też wiedzieć, że zużyty płyn ciemnieje, co powinno być dla Ciebie wskazówką.
A co się stanie, gdy nie wymienisz płynu hamulcowego, gdy zajdzie taka potrzeba? Mogą zacząć rdzewieć elementy układu hamulcowego.
Możesz mieszać ze sobą płynu różnych producentów, pamiętając jednak o tym, aby zawsze wskaźnik DOT był ten sam.
4. Olej w skrzyni biegów
To, jak często musisz wymieniać olej w skrzynie biegów zależy od tego, czy posiadasz manualną, czy automatyczną skrzynię biegów.
Olej w ręcznej skrzyni biegów wymienia się według wskazówek zawartych w instrukcji obsługi auta – jeśli jednak nie tam takiej informacji, warto to robić co 5 lat.
O tym, że najwyższy czas na wymianę oleju można poznać po problemach ze zmianą biegów, czy po głośnej pracy skrzyni. Można mieszać ze sobą oleje różnych producentów, trzeba jednak zachować tę samą klasę lepkości.
Olej w automatycznej skrzyni biegów również wymienia się według zaleceń producentów – może to być zarówno po przejechanych 40 000 km, jak i po 120 000. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jak holujesz samochód z automatem, należy wymienić olej wcześniej.
5. Płyn wspomagania kierownicy
Zasadniczo nie ma reguły co do tego, kiedy należy wymieniać płyn wspomagania kierownicy. Może to być co kilka lat, choć również dobrze może okazać się, że konieczne będą jedynie jego dolewki. Warto prosić o sprawdzenie poziomu płynu podczas wizyty w serwisie.
Natomiast jeśli zaczniesz słyszeć dziwne dźwięki podczas mocnego skręcenia, niech będzie to dla Ciebie informacją, że warto sprawdzić poziom płynu. Wymiany płynu wspomagania nie wykonasz samodzielnie, ponieważ wiąże się do z demontażem całego układu – musisz zwrócić się z tym do profesjonalnego mechanika.