Co jakiś czas na Polskich drogach możemy spotkać samochody marki Rover. Są to duże, eleganckie samochody, które bez wątpienia przyciągają uwagę. Niestety nie są już produkowane, nie mniej warto zapoznać się z ich ciekawą historią i dowiedzieć, które modele należą do najpopularniejszych.
- Początki marki Rover
- Pierwszy samochód i dalszy rozwój
- Rover w czasie II wojny światowej
- Złote lata marki Rover i początek końca
- Schyłek epoki Rovera
- Najpopularniejsze modele marki Rover
Początki marki Rover
Historia tej brytyjskiej marki sięga roku 1889, kiedy to przedsiębiorstwo Starley&Sutton Co przekształciło się w firmę J. K. Starley&Co. Ltd., ostateczną nazwą była jednak Rover Cycle Company, przyjęta pod sam koniec XIX wieku. Wszyscy, którym nazwa Rover kojarzy się z popularnym, jednośladowym pojazdem napędzanym siłą naszych nóg, mają rację. Początkowo marka Rover wcale nie produkowała samochodów, a właśnie rowery i to jej zawdzięczamy współczesny wygląd i sposób działania tych pojazdów. Dopiero w 1901 roku firma zajęła się produkcją samochodów, a było to tuż po śmierci jednego z jej założycieli.
Pierwszy samochód i dalszy rozwój
Pierwszym czterokołowcem, który powstał pod nazwą Rover był dwuosobowy model Rover 8. Po nim przyszedł czas na kolejne nowości i już w czasie I wojny światowej marka Rover oprócz samochodów osobowych produkowała także motocykle oraz samochody ciężarowe, a w dalszym ciągu również rowery. Niestety Wielki Kryzys wpłynął znacząco na firmę i spowodował zaprzestanie produkcji motocykli oraz rowerów. Ciężki okres trwał przez całe lata dwudzieste aż do momentu przejęcia sterów marki przez Spencera Wilksa, który rozpoczął reorganizację firmy.

Rover w czasie II wojny światowej
Rząd Wielkiej Brytanii bacznie obserwował sytuację w Europie i już pod koniec lat 30 XX wieku rozpoczął współpracę z prywatnymi przedsiębiorstwami, które wzięły udział w akcji „fabryki w cieniu”. Celem tej akcji było zbrojne przygotowanie kraju do działań wojennych. Do współpracy przystąpił Rover, który produkował silniki lotnicze oraz ramy samolotów. Rozpoczął także prace nad silnikiem odrzutowym, jednak projekt ten przejął Rolls-Royce, a Rover zajął się produkcją silników do czołgów.
Złote lata marki Rover i początek końca
Po wojnie marce Rover wiodło się coraz lepiej i w 1948 roku rozpoczęła produkcje terenowych samochodów osobowych pod nazwą Land Rover, które odniosły nie mały sukces. Niestety w związku z wieloma problemami, które dotykały brytyjski przemysł samochodowy, marka Rover stała się częścią Leyland Moto Corporation, który po połączeniu z British Motor Holding zmieniła się w British Leyland. Pomimo tych licznych perturbacji, w roku 1970 powstał Range Rover, który łączył w sobie siłę i wytrzymałość samochodu terenowego oraz wygodę luksusowego samochodu. O jego popularności najlepiej świadczy to, że produkowany był przez 26 lat.

Schyłek epoki Rovera
Po pierwszych zawirowaniach, których efektem było przejęcie Rovera przez British Leyland przyszły kolejne. Logo Rovera zaczęło pojawiać się na samochodach produkowanych wspólnie z Hondą, jednak samochody te nie miały zbyt wiele wspólnego z wcześniejszymi Roverami. W 1994 roku nastąpiło kolejne przejęcie i tym razem marki Rover, Land Rover i kilka innych przejął koncern BMW. Wydarzenie to zaowocowało powstaniem modelu 75, jednak bardzo szybko, bo już w roku 2000 BMW sprzedało Land Rovera Fordowi, ponadto licencję na używanie nazwy Rover kupiło Phoenix Consortium, które stworzyło firmę MG Rover. To wtedy powstał Rover 75 w wersji kombi. Kolejnym modelem był CityRover, jednak nie cieszył się zbytnią popularnością. W roku 2005 MG Rover ogłosił upadłość. Obecnie prawa do nazwy Rover oraz firma Land Rover znajduje się w posiadaniu indyjskiego koncernu Tata Motors.
Najpopularniejsze modele marki Rover
Bez wątpienia dużą popularnością cieszył się model Land Rover Defender, który był produkowany od 1983 roku aż do 2016, co oznacza, że przetrwał największe problemy, jakich doświadczała w ostatnich latach marka. Użytkownicy mający okazję prowadzić samochody tej brytyjskiej mark najlepiej oceniają model Rover 600, natomiast za najbardziej bezpieczny uważany jest Rover 25, ma on również najmniejsze spalanie i jest najmniej awaryjny. Na polskich drogach możemy spotkać takie modele jak Rover 75, Rover 200 czy Rover 45. Są one również łatwo dostępne na rynku wtórnym.
