Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Wspomaganie kierownicy jak działa i jak rozpoznać usterkę?

Wspomaganie kierownicy jak działa i jak rozpoznać usterkę?

Jak wiemy w nowoczesnej motoryzacji nikt nie wyobraża sobie samochodu bez wspomagania. Głównie ze względu na komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo, BA! dzisiaj wspomaganie to standard! Jak działa wspomaganie i jakie układy wspomagania są najmniej awaryjne?

 

Z różnych źródeł możemy się dowiedzieć, że występują 3 rodzaje układu wspomagania: hydrauliczny, elektryczny oraz pneumatyczny. Na tym ostatnim nie będziemy się skupiać ponieważ występuje on w samochodach dostawczych. Natomiast pierwsze dwa to od niedawna wyścig w udoskonalaniu układu wspomagania przez producentów samochodów wszystkich marek.

 

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy

W większości współczesnych samochodów również marek PREMIUM nadal stosowane jest wspomaganie hydrauliczne. Głównym elementem takiego układu jest pompa hydrauliczna oraz zawory ciśnieniowe, które maja za zadanie utrzymać odpowiednie ciśnienie utrzymując pracę pompy na odpowiednich obrotach. Zawsze w tym układzie musi być płyn do wspomagania, a co o za tym idzie pod maską znajduje się zbiorniczek na płyn, dzięki któremu sami możemy od czasu do czasu kontrolować poziom. Kiedy płynu ubywa to jest sygnał, że coś złego dzieję się z naszym układem wspomagania. Cechą tego układu jest to, że pracuje nieustannie, bez przerwy, niezależnie czy kierownica jest skręcana czy nie. Atutem zaś jest wysoka precyzja wspomagania hydraulicznego.

Zależnie od tego jak mocno i szybko skręcamy kierownicę wtedy pompa nadaję odpowiednią moc przekazywaną na przekładnie kierowniczą co powoduje dostosowanie odpowiedniej siły działającej na skręt jednocześnie ułatwiając manewr kierownicą. Na pewno układ hydrauliczny jest bardziej złożony i cięższy np. od elektrycznego. Jednakże każdy mechanik może sprostać naprawie wspomagania hydraulicznego, ponieważ usterki mogące zaistnieć w tym układzie są czysto mechaniczne, a w elektrycznym układzie wspomagania raczej nie obejdzie się bez odpowiedniego komputera do czytania błędów.

 

Jakie usterki mogą wystąpić we wspomaganiu hydraulicznym?

Usterki pojawiające się w tym układzie to najczęściej wyciek płynu wspomagania. Kiedy odczujemy, że kierownica ciężej pracuje wtedy powinniśmy sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku wspomagania. Dość często zdarza się, że gdzieś nam ucieka płyn i wtedy udajemy się do warsztatu w którym sprawdzą czy to wyciek z przewodów wspomagania, czy też w gorszym przypadku nieszczelności na pompie wspomagania.

Przy drugiej opcji koszt naprawy może być większy, ale niestety zarówno czy chcielibyśmy pompę wymienić czy zregenerować będziemy musieli ponieść większe koszty, aby dalej cieszyć się komfortową jazdą.

 

Elektryczny układ wspomagania kierownicy

Elektryczny układ wspomagania to już inna technologia ten układ jest lżejszy i pracuje tylko wtedy kiedy kierowca wykonuje manewr za pomocą skrętu kierownicy. W ogólnej opinii ten układ jest trochę mniej precyzyjny, natomiast dla jazdy standardowej miejskiej lub na trasie pojazdem osobowym ta minimalna różnica nie ma znaczenia.

Głównym elementem układu jest silnik elektryczny, który dostaje sygnał z czujnika momentu, przekazującego do silniczka jak mocno skręca kierownica następnie napęd o odpowiedniej sile przekazywany jest na przekładnie zębatkową. Zadaniem czujnika jest właśnie przekazanie parametrów mocy skrętu tak aby zasilanie silniczka było pod odpowiednio wysokim napięciem.

Innymi dodatkowymi zadaniami układu są czujniki, które zbierają sygnał o tym z jaką prędkością jedzie samochód w trakcie wykonywania manewru, jakie jest przełożenie skrzyni i czy samochód w tym momencie hamuje czy nie. Aby wszystko ze sobą współgrało taki układ jest złożony z wielu elementów elektrycznych.

I wydawało by się, że przy ewentualnej usterce będziemy mieli spory problem. Jednak w warsztacie posiadającym możliwość podłączenia pod komputer, mechanik nie będzie miał problemu z ustaleniem który element, czujnik bądź silniczek będzie do wymiany, a po wymianie danej części wszystko powinno działać.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia