Dzisiaj dowiemy się, jaki rodzaj felgi wybrać, aby nasz samochód był bezpieczny i wyglądał dobrze. Ważne jest, żeby felga była prawidłowo dobrana, ponieważ złe parametry mogą doprowadzić do uszkodzenia elementów w zawieszeniu naszego samochodu. Jeżeli decydujemy się na zmianę rozmiaru felgi, zarówno stalowej jak i aluminiowej, powinniśmy wiedzieć kilka bardzo istotnych rzeczy. O wszystkich przeczytacie w poniższym poradniku.
• Jakie są konsekwencje założenia złej felgi?
• Jak mocno dokręcić i dobrać śruby do felg?
• Jakie felgi na lato, a jakie na zimę?
Pierwszym parametrem montażowym jest symbol ET, czyli wymiar osadzenia felgi. Obok rozstawu śrub i średnicy otworu centralnego jest to najważniejszy wymiar. ET - Oznacza odległość pomiędzy płaszczyzną montażu felgi do piasty, a płaszczyzną, gdzie felga łączy się z zewnętrzną krawędzią opony. Dla każdego samochodu mamy zapisane katalogowo widełki, informujące nas to tym, jakie felgi możemy założyć, aby nie uszkodzić innych elementów. Dopuszczalna tolerancja zmiany ET w pojeździe to 1% na stronę. Oznacza to, że jeżeli mamy rozstaw kół 150 cm, to możemy kupić felgę o 15 mm szerszą lub węższą na stronę.
Dodatkowo pamiętajmy, żeby zarówno felga jak i wymiar opony były dopasowane do piasty i nadkola. Poza tym felga nie może mieć uszczerbków na rantach i musi być prosta. Możemy to sprawdzić na wyważarce w warsztatach wulkanizacyjnych i innych serwisach zajmujących się wymianą opon. Jeśli zastosujemy się do powyższych wytycznych i weźmiemy pod uwagę odpowiedni wymiar opony, to możemy rozpocząć montowanie felgi w swoim samochodzie.
Jakie są konsekwencje założenia złej felgi?
Jeżeli felga będzie miała złe wymiary, możemy uszkodzić elementy zawieszenia, ponieważ będzie ona ocierać o zaciski hamulcowe. Drugim istotnym problemem jest to, że opona będzie uderzać o nadkole, co spowoduje uszkodzenie ogumienia. Może to doprowadzić do realnego zagrożenie na drodze.
Zakładając felgę na piastę, zarówno robiąc to samemu, jak i zlecając w autoserwisie, musimy pamiętać o tym, żeby oczyścić dokładnie piastę koła za pomocą papieru ściernego. Ponieważ po nałożeniu nowej felgi na nieoczyszczona piastę nawet przez małe zabrudzenia felga nie będzie w stanie dopasować się do piasty. Oznacza to, że podczas szybkich prędkości lub przy hamowaniu możemy odczuć drgania na kierownicy. Musimy wybrać taki wymiar ET, by felga nie wychodziła poza obrys zewnętrzny pojazdu. Za szerokie felgi, które wychodzą poza obrys auta, otrzymamy mandat i zostanie nam odebrany dowód rejestracyjny. Dopiero po zmianie kół dowód do nas wróci.
Jak mocno dokręcić i dobrać śruby do felg?
Śruby to bardzo ważny element bezpieczeństwa, na który musimy zwracać szczególną uwagę. Śruba do felgi aluminiowej jest inna niż do felgi stalowej (czasami śruby są dostosowane do jednego i drugiego rodzaju felg). Felga aluminiowa posiada inne otwory do wkręcania śrub. Przeważnie jest to kształt stożkowy. Chodzi o to, by stożek dociskał ją do piasty. Dzięki specjalnej budowie felgi aluminiowej (reprezentacyjnej), śruba jest o wiele lepiej wkomponowana w jej kształt. Inną sytuację mamy przy stalówkach, gdzie śruba styka się z felgą płaską powierzchnią.
Siła, z jaką powinniśmy dokręcić felgę to 110 NM – 140NM, jeżeli chodzi o samochody osobowe. Wykonujemy dokręcanie oczywiście kluczem dynamometrycznym, kiedy pojazd stoi już na podłożu. Jeżeli chodzi o samochody dostawcze, siła jest dużo większa.
Pamiętajmy też, że zakładając felgę aluminiową warto mieć śrubę zabezpieczającą felgi przed odkręceniem ich przez osoby niepożądane.
Jakie felgi na lato, a jakie na zimę?
Kiedy zakładać „alusy”?Felgi aluminiowe najlepiej zakładać na wiosnę, kiedy temperatury zaczynają być dodatnie. Mróz zwiększa bowiem prawdopodobieństwo pęknięcia felgi przy najechaniu na nierówność. W śniegu również nie widzimy wszystkich ewentualnych przeszkód pod puchem. Może to spowodować, że ją przetrzemy lub porysujemy
Felgi stalowe są natomiast znacznie bezpieczniejsze dla naszego portfela. Jeśli je skrzywimy, to w wielu przypadkach istnieje możliwość ich naprawy. Jednocześnie sam koszt wymiany jest znacznie niższy. Dlatego warto w czasie zimy stosować mniej efektowne, tzw. stalówki, na które dla ozdoby można nałożyć kołpaki.