Są wśród nas osoby, tzw. złote rączki, które są w stanie samodzielnie dokonać wielu napraw, zarówno w domu, jak i w samochodzie. Zamykają się w garażach i „dłubią” przy pojazdach. Jednak większość posiadaczy samochodów nie ma może nie tyle wiedzy i umiejętności, co odwagi i naprawy w autach woli zlecać specjalistom. Są jednak takie sprawy, z którymi poradzić sobie można samemu. O czym mowa?
- Akcesoria motoryzacyjne do drobnych napraw
- Samodzielna zmiana koła
- Ładowanie akumulatora – co jest potrzebne?
- Samodzielna wymiana wycieraczek
- Co jeszcze można naprawić samodzielnie w aucie?
Akcesoria motoryzacyjne do drobnych napraw
Zanim zaczniemy omówienie drobnych napraw, które można zrobić samodzielnie, skupimy się na tym, jakie akcesoria motoryzacyjne w nich pomogą. Niestety… gołymi rękoma niewiele zdziałamy. Warto zadbać o to, by zarówno w bagażniku, jak i w skrzynce narzędziowej, czy w samym garażu, mieć kilka gadżetów. O czym mowa?
Z pewnością każdy posiadacz samochodu nie może obejść się bez kluczy samochodowych. To one pozwalają na dokręcenie lub odkręcenie śrub, jakie najczęściej zastosowane są do montażu poszczególnych elementów zawieszenia, układów. Zestaw kluczy nasadowych to niemalże obowiązkowe wyposażenie. Nie można nie wspomnieć o kluczach płaskich oczkowych w najpopularniejszych rozmiarach. Przy drobnych naprawach przydają się również klasyczne wkrętaki, które pomagają w demontażu niektórych elementów, zwłaszcza we wnętrzu.
Warto mieć w aucie także klucze imbusowe, trytytki, taśmę izolacyjną i zwykłą – szeroką z mocnym klejem.
Samodzielna zmiana koła
Zdarza się, że podczas podróży autem należy zmienić koło. Może okazać się, że w oponie tkwi jakiś przedmiot, wybuchła lub traci powietrze w wyniku otarcia. Jeśli ma się koło zapasowe, wówczas dobrze jest spróbować samodzielnie je wymienić.
Oprócz koła potrzebny będzie z pewnością lewarek. Najlepszy jest podnośnik hydrauliczny samochodowy - to dzięki niemu uda się unieść pojazd. Następnie konieczne będzie odkręcenie śrub w kole. Do tego niezbędny jest klucz do kół. Jeśli w samochodzie są alufelgi, to może okazać się, że niezbędny będzie również specjalny klucz do śrub, które je zabezpieczają przed kradzieżą.
Kompresor przenośny to duży koszt, więc aby uniknąć przykrej niespodzianki po wymianie koła na nowe, warto regularnie sprawdzać ciśnienie w kole zapasowym.
Ładowanie akumulatora – co jest potrzebne?
Kolejną – nazwijmy to – naprawą, którą można wykonać samodzielnie jest ładowanie akumulatora. Pierwszym sposobem jest to, które wykonuje się awaryjnie, a więc wtedy, gdy pojazd nie odpala. W zasadzie nie jest to sensu stricte samo ładowanie. Korzysta się z kabli rozruchowych i życzliwości sąsiada lub innego kierowcy. Akumulator ładuje się nam później w trakcie jazdy.
Jednak jeśli chce się naładować akumulator samodzielnie, warto zainwestować w prostownik. Dzięki niemu w domowych warunkach można rozwiązać problem. Docenią go zwłaszcza osoby, którym samochód zimą często nie odpala. Chociaż oczywiście nie powinno to zastąpić poszukiwań przyczyn zbyt szybkiego rozładowywania się akumulatora.
Samodzielna wymiana wycieraczek
Nie ma co się oszukiwać – wycieraczki w samochodzie są dość zapomnianym elementem. Najczęściej zwraca się na nie uwagę wtedy, gdy odmawiają posłuszeństwa. Jeśli nie zbierają wystarczająco wody z szyby, wówczas często rozważa się wymianę piór. Jednak nie zawsze… Tymczasem nie ma co się oszukiwać – pomagają w polepszeniu pola widzenia, a to dla bezpieczeństwa jest bardzo ważne. Warto więc nie szukać tu oszczędności i w razie zniszczenia lub zużycia się wycieraczek – kupić nowe.
Wybór nie jest trudny, gdyż na opakowaniach jest napisane, do jakich samochodów jest przeznaczone dane pióro. To samo tyczy się samej wymiany. Instrukcja obrazkowa, ale i własna intuicja pomogą w prawidłowym montażu.
Co jeszcze można naprawić samodzielnie w aucie?
To, co jeszcze samodzielnie można naprawić w aucie, często jest też zależne od tego, co się może w pojeździe zepsuć. Najczęściej są to żarówki. Warto jednak wiedzieć, że ta z pozoru łatwa czynność wcale taka nie musi być. Bardzo często dostęp do reflektorów jest wręcz niemożliwy. Wymaga demontażu niektórych elementów i jeszcze umiejętnego trafienia we właściwe miejsce. O ile z tyłu dostęp jest od bagażnika, więc łatwo sobie poradzić, o tyle z przodu w nowych autach często jest to niewykonalne.
Skoro przy żarówkach jesteśmy, warto wspomnieć również o przekaźnikach i bezpiecznikach. Najczęściej znajdują się i wewnątrz auta, i w komorze silnika. To one odpowiadają za wiele procesów, jakie zachodzą w pojeździe, więc warto wiedzieć, gdzie ich szukać, a także wozić ze sobą komplet zapasowych.