Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Tylna belka skrętna - co to jest, objawy uszkodzenia, jak regenerować?

Tylna belka skrętna - co to jest, objawy uszkodzenia, jak regenerować?

Osoby, które posiadają francuski samochód: Citroen, Peugeot, Renault z pewnością doskonale wiedzą, czym jest tylna belka skrętna. Być może jeśli jeszcze nie teraz, to w przyszłości będą musieli się o tym przekonać. Jeśli nie wiesz, czym jest lub chcesz pogłębić swoją wiedzę na jej temat – przeczytaj poniższy artykuł.

 

 

Czym jest tylna belka skrętna?

Belka skrętna to pojęcie z dziedziny motoryzacji. Jest to sposób zawieszenia kół nienapędzanej osi tylnej. Zbudowana jest z dwóch wahaczy połączonych belką, zazwyczaj o otwartym przekroju. Występują w niej elementy sprężyste, prowadząco-łączące i amortyzujące. Jest więc dość skomplikowana w budowie. Dzięki temu, że belka ta jest podatna na skręcanie, umożliwia duży zakres obrotu wahaczy względem siebie, co usztywnia całość w kierunku poprzecznym do osi samochodu.

 

Wady i zalety tylnej belki skrętnej

Zaletą tego typu zawieszenia jest to, że można je rozebrać na poszczególne elementy, w celu ich wymiany lub regeneracji. Ponadto z uwagi na to, że ma niewielkie gabaryty, umożliwia zabudowę głębokiego bagażnika. Co więcej, ma niską masę, niewielkie masy resorowane i nieduże zmiany w geometrii kół w momencie pokonywania zakrętów, jeżdżenia po wybojach i z dużym obciążeniem.

Do wad tylnej belki skrętnej należy zaliczyć przede wszystkim to, że ruchy kół w samochodach w nią wyposażonych wzajemnie na siebie oddziałują. Widoczne to jest zwłaszcza na nierównościach, gdyż stabilność maleje. Zaś drgania, które powstają w zawieszeniu, przenoszone są na nadwozie. W samochodach z tylną belką skrętna nie ma również możliwości zmiany geometrii zawieszenia przez regulację.

belka tylna

 

Objawy uszkodzenia tylnej belki

Aby rozpoznać objawy, trzeba sobie zdać sprawę z tego, że wiele zależy od tego, jak została uszkodzona tylna belka skrętna. Inne objawy będą wynikiem zniszczenia eksploatacyjnego, wynikającego z normalnego zużycia ułożyskowania, inne w wyniku skrzywienia po kolizji, a jeszcze inne przy pęknięciu drążków skrętnych, uszkodzeniu drążków skrętnych stabilizujących, czy nawet w wyniku nieprofesjonalnych napraw.

Z początku zniszczenie eksploatacyjne łożysk jest bezobjawowe. Z czasem pojawia się popiskiwanie, później piszczenie, trzeszczenie i trzaskanie. W wyniku tarcia łożysk powstają luzy, które sprawiają, że koła pochylają się górą do środka samochodu pod nienaturalnie dużym kątem. Pojawiają się stuki, a samochód traci geometrię w zakresie tylnych kół. Kolejnym etapem jest powiększenie otworu łożyska w wahaczy, co wymaga regeneracji, a w niektórych autach i wymiany tylnej belki.

Po kolizji, zwłaszcza uderzeniu bocznym również może ucierpieć tylna belka skrętna. Objawem jest odchylona geometria, ale inna niż przy pochyleniu kół w wyniku zatarcia łożysk. Pojawia się efekt zbyt dużej zbieżności lub rozbieżności kół tylnych. Może zdarzyć się pochylenie kół dołem do środka pojazdu. Innym objawem może być nierównomierne zużycie bieżnika obu lub jednego koła.

Objawem pęknięcia drążka skrętnego jest znaczące obniżenie się tyłu auta lub jego jednej strony. Z kolei dzwonienie, czy wręcz brzęczenie o metalicznym odgłosie – trudne do zlokalizowania to oznaka, że w samochodzie pękł drążek stabilizujący. W efekcie ściął się jego wieloklin i gniazdo, a także uszkodziła płetwa mocująca stabilizatora.

W wyniku nieprofesjonalnych napraw może powstać wiele różnych uszkodzeń, dających najróżniejsze objawy, a czasami ich brak, ale najgorsze z nich to oczywiście wszelkie uszkodzenia mechaniczne, które z czasem mogą mieć poważne skutki.

Wiadomo, że klimat w Polsce nie jest przychylny dla wszelkich elementów samochodów, nie mówiąc o stanie dróg. Dlatego innymi uszkodzeniami, które mogą pojawić się w konstrukcji tylnej belki skrętnej, jest popsucie się poduszek, tulei, utrata właściwość tłumiących amortyzatorów.

tylna belka skrętna

 

Jak regenerować tylną belkę skrętną?

Jak łatwo się domyślić – regeneracja tylnej belki to po prostu wymiana części, które uległy uszkodzeniu. W zależności od tego, co się podziało, mogą to być: czopy, łożyska, uszczelniacze, tuleje i inne. Regenerację rozpoczyna się więc od demontażu i oceny stanu poszczególnych elementów. Następnie wymienia się to, co uszkodzone, a czyści zabrudzone elementy. Zajmują się tym wyspecjalizowane firmy.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia