Opony są ważne zarówno w samochodzie, jak i motocyklu. Jednak nie ma co ukrywać – są dość kosztowne. Jakie kupić? Nowe czy używane? Po czym rozpoznać, że trzeba wymienić opony?
Opony motocyklowe – dlaczego tak ważne?
Zakup odpowiednich opon, kół, felg do motocykla jest kluczowy. Przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo. Dla wielu oczywiście ważniejsze jest to, by opony nie odbierały przyjemności z jazdy, a co za tym idzie – nie zmniejszały osiągów. Wiadomo – bez dobrych kół nie ma radości z jazdy, ale i może ona się źle skończyć.
Przyczepność opony do asfaltu jest kluczowa. To właśnie ona minimalizuje ryzyko poślizgu, ale też pozwala na lepsze osiągi. Tak jak w samochodach wiele osób odpuszcza sobie i jeździ na kompletnie startych lub sparciałych oponach, tak w przypadku jednośladu są one jednym z najważniejszych elementów. To właśnie od tego, jak się opony stykają w nawierzchnią, często zależy zdrowie i życie motocyklisty, a także innych uczestników ruchu drogowego.
Opony nowe czy używane?
Z zakupem używanych opon motocyklowych jest dość duży problem. Przede wszystkim, często okazuje się, że w Polsce do kupienia jest to, co za granicą trafiło do odpadów. Bardzo często jest to opona, która była uszkodzona. U nas jest naprawiana i ponownie sprzedawana.
Zdarza się, że używane opony, które oferowane są na sprzedaż, pochodzą z rozbitych motocykli. Owszem, może i struktura gumy nie wygląda źle, ale może mieć uszkodzone karkasy. Takie defekty opon wychodzą na jaw dopiero w trakcie jazdy.
W sprzedaży mogą być również opony potorowe. Najczęściej nie mają one jednak homologacji, więc nie powinno się ich używać na drogach. To nielegalne. Nawet, jeśli uda się kupić opony potorowe z homologacją drogową, to będą one i tak najprawdopodobniej bardzo zniszczone. Zwłaszcza na bokach – owszem dla nas to dobra wiadomość, bo na środku bieżnik wygląda dobrze, ale takie opony mają inne właściwości. Nie nadają się do jazdy w deszczu, nagrzewają się bardzo długo.
Jeśli mimo wszystko decydujemy się na zakup używanych opon, to warto dokładnie sprawdzić wszystko jest dobrze, należy sprawdzić dokładnie głębokość bieżnika. Ustawowo musi być ona większa niż 1,6 mm, Jednak taką to można zakładać do jeżdżenia po placu i „upalania gumy”.
Data produkcji opony też jest ważna. Numer DOT służy do tego, aby oznaczyć termin produkcji opony. Tak więc cztery cyfry na boku opony to właśnie to. Pierwsze dwie określają tydzień, a kolejne – rok. Dlaczego to ważne? Według wielu producentów opona nie zatraci swoich właściwości nawet przez pięć lat od daty produkcji. Jednak wpływ na to ma sposób magazynowania. A opony przechowywane są różnie… Właśnie dlatego najlepiej jak już kupować to oponę sprzed roku lub dwóch.
Uważa się, że opony używane opłacają się w przypadku, jeśli potrzebuje się jednej sztuki, by dojeździć drugą. Jednak czy takie postępowanie przekłada się na bezpieczeństwo – wątpliwe.
Jak dbać o opony do motocykla?
Aby opony do motocykla były w jak najlepszym stanie, należy o nie właściwie zadbać. Na ich trwałość wpływ ma wiele czynników. Przede wszystkim jest to wysokość bieżnika. Zgodnie z przepisami, nie powinna wynosić mniej niż 1,6 mm. Im mniej, tym w gorszym jest stanie. Takiej opony się nie „ratuje”, tylko wyrzuca.
To, co ważne, aby opony jak najdłużej zachowały swoje właściwości, to przede wszystkim regularne sprawdzanie w nich ciśnienia powietrza. Jeśli jest go za mało – należy dopompować.
Jednak największy wpływ na żywotność opony ma sposób w jaki będziemy się obchodzić z manetką i klamką hamulca. To jak jeździmy ma na nie bezpośredni wpływ. Nie ma co się łudzić, że w sportowej maszynie nie zetrze się szybko bieżnik.
Warto również od czasu do czasu przyjrzeć się swoim oponom, na przykład podczas mycia. Dzięki temu łatwiej znaleźć ubytek w gumie, pęknięcie lub ciało obce.
O ogumienie zadbać trzeba zwłaszcza zimą. Prawidłowe zimowanie opon może spowolnić proces starzenia się gumy i utraty jej właściwości trakcyjnych. Po zakończeniu sezony ogumienie należy dokładnie oczyścić, osuszyć i magazynować w zamkniętych, suchych pomieszczeniach. Warto wiedzieć, że oponom nie służą też duże wahania temperatury. Najlepiej by przechowywane były w granicach 10-20 stopni Celsjusza. Opony nie powinny stać w pobliżu źródeł ciepła. Warto składowa je pionowo i oddzielić od podłoża za pomocą np. materiału lub kartonu.