Choć na pierwszy rzut oka motocykl i skuter mogą wydawać się podobne, to przy bliższym porównaniu okazuje się, ze to zupełnie inne maszyny. Oprócz kilku cech wspólnych mają wiele cech różniących, dlatego warto im się lepiej przyjrzeć. Jeśli stajesz przed dylematem co wybrać – motocykl czy skuter, to zapraszamy do lektury naszego poradnika.
- Motocykl i skuter, co je łączy?
- Zalety i wady skuterów
- Dlaczego warto wybrać motocykl, a co może stanowić przeszkodę?
- Motocykl czy skuter?
Motocykl i skuter, co je łączy?
Oba pojazdy posiadają silnik oraz są jednośladami. Właściwie na tym można by skończyć, gdyż znacznie więcej różni te dwie maszyny niż łączy. Na pewno oba pojazdy są bardzo praktyczne w poruszaniu się po miastach. Dużo łatwiej znaleźć miejsce parkingowe dla skutera lub motocykla niż samochodu. Łatwiej też ominąć korki i przedostać się przez zatłoczone drogi w godzinach szczytu. Niestety z jazdą tymi pojazdami wiążą się inne niedogodności, które warto mieć na uwadze.
Zalety i wady skuterów
Skutery mają niewielkie rozmiary, dzięki czemu łatwo je zaparkować nawet w centrum zatłoczonego miasta. Pozwalają na szybkie przemieszczanie się nie obciążając swoich użytkowników fizycznie, tak jak ma to miejsce w przypadku jazdy rowerem, a co za tym idzie, dużo łatwiej wjechać skuterem pod górkę. Posiadają automatyczne, bezstopniowe skrzynie biegów. Jazda skuterem nie wymaga specjalnego stroju, tak jak jazda na motocyklu, ponadto od osób prowadzących skutery nie wymaga się prawa jazdy. Na skuterze łatwo przewieźć zakupy w specjalnych pojemnikach lub koszach. Silniki tych pojazdów spalają niewiele paliwa, dzięki czemu koszty ich utrzymania są niskie. Wadą skuterów może być to, że nie osiągają zbyt dużych prędkości, dlatego też są najlepszym pojazdem do jazdy miejskiej, ale nie nadają się na dłuższe trasy. Jadąc tego typu jednośladem nie jesteśmy w żaden sposób ochronieni przed deszczem ani wiatrem, co przy złych warunkach atmosferycznych również jest znaczącym minusem.
Dlaczego warto wybrać motocykl, a co może stanowić przeszkodę?
Silnik motocykla ma pojemność powyżej pięćdziesięciu centymetrów sześciennych i może mieć znacznie większą moc niż silnik skutera. Wiąże się z tym możliwość szybszej jazdy, ale również konieczność posiadania prawa jazdy. Motocykl podobnie jak skuter daje możliwość szybkiego przedarcia się przez zatłoczone ulice, a do tego można wybrać się nim w dłuższą podróż. Motocykle są między sobą bardzo zróżnicowane, mamy do wyboru m.in. tzw. choppery, ścigacze czy turystyki, co pozwala na dobranie odpowiedniego pojazdu do naszych potrzeb oraz stylu jazdy.
Jazda na motocyklu wymaga posiadania specjalnego stroju, co ma zarówno wady jak i zalety. Na pewno taki strój zwiększa nasze bezpieczeństwo, a do tego chroni nas w pewnym stopniu przed zimnem i deszczem. Niestety zakładanie go jest dość czasochłonne i zmusza nas do wożenia ze sobą ubrań na zmianę. W czasie upałów nawet najbardziej przewiewna odzież motocyklowa nie uchroni nas przed ciężkim do zniesienia gorącem, które jest spotęgowane przez dodatkowe warstwy ochronne, które mimo wszystko warto mieć na sobie.
Motocykl czy skuter?
Biorąc pod uwagę finanse, na pewno skuter jest rozwiązaniem o wiele bardziej ekonomicznym. Jest tańszy zarówno w momencie kupna, jak i w eksploatacji. Spala mniej paliwa, jest urządzeniem prostszym pod względem konstrukcji, dlatego też łatwiej i taniej można go naprawić w razie jakiejkolwiek usterki. Niestety nie wykorzystamy go podczas dalszych podróży, głównie ze względu na ograniczenia związane z rozwijaną przez niego prędkością.
Motocykl natomiast świetnie sprawdza się podczas długich tras. Wybór pomiędzy motocyklem a skuterem jest więc zależny od tego, w jakich warunkach chcemy z niego korzystać. Jeśli potrzebny nam jest pojazd do szybkiego i bezpiecznego poruszania się po mieście, to oczywistym i najlepszym wyborem jest skuter. Jeśli natomiast marzą nam się dłuższe podróże, wycieczki za miasto, a przy tym nie boimy się dużych prędkości, to bezsprzecznie wygrywa motocykl. W obu wypadkach musimy liczyć się z niedogodnościami związanymi z brakiem zewnętrznej ochrony w postaci dachu oraz ścian, które mogłyby ochronić nas przed złą pogodą. W naszych warunkach klimatycznych jednoślady wykorzystywane są zwykle w cieplejszej połowie roku, mniej więcej od kwietnia do października. Warto również pamiętać, o tym, że mokra nawierzchnia np. po deszczu stanowi spore zagrożenie dla kierowców motocykli oraz skuterów, gdyż zwiększa ryzyko poślizgu.