Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Lampy halogenowe a ksenonowe - różnice, wady i zalety

Lampy halogenowe a ksenonowe - różnice, wady i zalety

Lampy halogenowe czy ksenonowe? Oto jest pytanie… wiemy i widzimy, że światła mijania ksenonowe są niesamowicie wyraziste i porównaniu z halogenami dają bardziej czysty i jaśniejszy strumień światła. Dotychczas wiadomo było że reflektory ksenonowe były montowane do samochodów w klasie Premium dziś jest już inaczej i są one również zakładane w średniej klasie samochodach.

 

Co do halogenów to jest to technologia oświetleniowa, która mimo pojawienia się ksenonów, Bi ksenonów czy też LED-ów jeszcze przez wiele lat będzie najbardziej wykorzystywana przy produkcji oświetlenia dla motoryzacji.

 

Zalety reflektorów halogenowych

Zaletą tego najpopularniejszego sposobu oświetlenia dróg przed samochodem jest szybka możliwość usunięcia usterki czy też wymiany żarówki. Oświetlenie halogenowe spokojnie zaspokaja potrzeby widoczności dla kierowcy (oczywiście musimy mieć prawidłowo ustawione światła). Natomiast żarówki halogenowe zawsze po włączeniu szybko się nagrzewają co powoduje wypalanie żarnika - tym samym szybciej ulegają zniszczeniu i szybciej trzeba je wymienić. Dodatkowo jeżeli wypaliła się żarówka tylko z jednej strony to mimo wszystko wymieniamy żarówki parami.

Dzisiaj żarówki halogenowe są w różnych kolorach, co również może nam zmienić efekt wizualny i delikatnie poprawić oświetlenie drogi poprzez zmianę światła żółtego np. na białe. Światło halogenowe generuje moc około 1500 lumenów przy poborze 50-55 Wat.

 

Zalety reflektorów ksenonowych

Reflektor ksenonowy to mocne skoncentrowane światło o białym kolorze, które w przeciwieństwie do halogenów ma mocniejszy zasięg. Reflektor ksenonowy generuje światło o mocy 3000-3500 lumenów pobierając przy tym do 35 Wat. To pokazuje najmniejsze zużycie, a mimo to dostajemy dobrej jakości światło. Jest to spowodowane zmianą gazu w żarówce właśnie na ksenon, w przypadku halogenu jest to gaz szlachetny. To szczegóły jeżeli chodzi o temat techniczny.

 

reflektory samochodowe ksenonowe

Co do funkcjonalności małym mankamentem „ksenonów” jest cena zakupu nowego reflektora ksenonowego. Są to często lampy praktycznie nierozbieralne, aczkolwiek są serwisy specjalizujące się regeneracją takich elementów.

Jak przekonują specjaliści, obok barwy światła zaletą układu ksenonowego jest mniejszy pobór prądu oraz jego długa żywotność. Producenci wskazują, że prawidłowo użytkowany palnik w samochodzie wytrzymuje ok. trzech tysięcy godzin, co odpowiada ok. 180 tys. km przejechanym z prędkością 60 km/h. Niestety w przypadku potrzeby wymiany żarówek - reflektorów często koszt klaruję się ok. 400-1200 zł za jeden reflektor. A ponieważ jak już wspominaliśmy żarówki wymienia się parami, to koszty sięgają dwóch tysięcy złotych.

Można w tym momencie rozważyć kupno używanych reflektorów. Na co zwrócić uwagę przy zakupie "używek"? Przede wszystkim trzeba przyjrzeć się w jakim stanie jest klosz, odbłyśnik, oraz czy nie ma wielu rys, zaczepów itp.

Minim Cooper z ksenonowymi reflektorami

 

Jak zmienić oświetlenie na ksenony?

Aby zamontować niefabryczne ksenony należy spełnić wiele warunków. Najważniejszy  z nich to wyposażenie samochodu w homologowany reflektor przystosowany do palnika ksenonowego.

Następnie zestaw-reflektor powinien posiadać układ samopoziomujący światła związany z czujnikiem obciążenia pojazdu.

Brak powyższych dodatków w wyposażeniu może powodować zagrożenie na drodze. Tak więc planując montaż ksenonów nie należy brać pod uwagę oferowanych w Internecie zestawów składających się jedynie z przetwornic, żarówek i okablowania. Zmiany z ominięciem wszystkich powyższych punktów nie dadzą nam oczekiwanego efektu. Można natomiast zmienić oświetlenie w swoim samochodzie na ksenonowe w warsztacie i wówczas mieć pewność, że zmiana ta nie pociągnie za sobą negatywnych konsekwencji, a światła będą ustawione prawidłowo.

 

Kupując reflektor, pamiętaj o układzie poziomowania

Kupując reflektor zwróćmy uwagę, aby posiadały układ poziomowania wtedy będą świecić w prawidłowym kierunku. W przypadku zabrudzenia reflektorów światło będzie gorsze niż w przypadku halogenów, dlatego samochód powinien być odpowiednio zadbany lub posiadać spryskiwacze reflektorów.

Podsumowując, to klasyczny halogen daje nam normalny komfort i bezpieczeństwo jazdy. I oczywiście jest to system oświetlenia na każdą kieszeń. Natomiast układ ksenonowy daje większy komfort, ale przy ewentualnej wymianie możemy być zaskoczeni wysokimi cenami żarówek i reflektorów. Starajmy się mieć takie oświetlenie, do jakiego przystosowany jest nasz samochód.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia