Jeep stał się dla wielu właściwie synonimem samochodu terenowego. Ale czym w takim razie auta tej marki różnią się od innych? I na który model najlepiej się zdecydować?
Skąd się wziął Jeep?
Nazwa "jeep" pierwotnie była utożsamiana z samochodem terenowym Willys MB stosowanym przez amerykańskie wojsko podczas II wojny światowej. Przez jakiś czas używano tej nazwy jako ogólnego określenia samochodu terenowego, jednak od 1950 roku Jeep to samodzielna marka. Obecnie auta te są produkowane przez firmę Chrysler.
Pierwszy model cywilny, Jeep CJ2A, pojawił się już w 1945 roku. Ale dzisiaj inne modele cieszą się szczególną popularnością. Przyjrzyjmy się bliżej kilku z nich.
Jeep Cherokee XJ
Ten model Jeepa zadebiutował w 1984 roku i szybko wywalczył sobie pozycję jednego z najpopularniejszych samochodów w Stanach Zjednoczonych. Czym wyróżnił się spośród innych aut tego typu? W udany sposób połączono tu w jednym samochodzie cechy terenówki i auta rodzinnego. Taki mariaż okazał się bardzo praktyczny.
Dobry układ jezdny, mocne silniki, kompaktowe rozmiary – to wszystko złożyło się na to, że Jeep Cherokee XJ stał się alternatywą dla klasycznych aut rodzinnych. Dzięki temu uznanie zdobył nie tylko w Ameryce. W Europie pomógł spopularyzować trend na poruszanie się samochodami terenowymi po mieście na co dzień.
Jeśli chodzi o konstrukcję, to wyróżnikiem tego modelu jest brak ramy nośnej. Nadwozie jest więc samonośne, a co najważniejsze, takie rozwiązanie nie przysparza wcale większych problemów. Do wyboru mamy dwie wersje nadwozia – dwu- i czterodrzwiową.
Jeżeli chodzi o napęd na cztery koła z reduktorem, to tu również występują dwa różne układy – Selec Trac, który pozwala przeskakiwać między trybem 2WD i 4WD, który lepiej nadaje się do jazdy po drogach utwardzonych, oraz Command Trac, w którym korzystać z napędu na cztery koła możemy tylko na śliskiej nawierzchni.
Jeep Renegade
Ten stosunkowo nieduży crossover, który zadebiutował w 2014 roku, jest efektem współpracy Jeepa i Fiata. Model ten dostępny jest w dwóch wariantach napędu na cztery koła. Wariant podstawowy to ten, w którym napędzana jest przednia oś, a tylna dołączana jest elektronicznie w razie potrzeby (to znaczy gdy warunki stają się trudniejsze). Drugi wariant napędu wyposażono w reduktor, dzięki któremu można zablokować obie osie.
Mimo, że Renegade jest, jak powiedzieliśmy, crossoverem, to jednak pod pewnymi względami bliżej mu do SUV-a – wystarczy wspomnieć o tym, że ma on wyższy prześwit i oczywiście lepsze właściwości terenowe niż inne samochody podobnej wielkości.
Co jest zachęcające dla fanów Jeepa, którzy decydują się właśnie na ten model? Do takich plusów z pewnością należy cena, stosunkowo nieduża jak za samochód tej popularnej marki, choć oczywiście mowa tutaj o bazowej wersji auta. Jeżeli będziemy chcieli je doposażyć, wiadomo, że i z wyższą ceną będziemy musieli się liczyć.
Jeep Wrangler
Ten model dostępny był w trzech wariantach – YJ produkowany w latach 1987-1995, TJ z lat 1997-2006 i JK, który zadebiutował w 2007 i do dziś jest w produkcji. Bazowe wersje wyekwipowania to Sport, Sahara i Rubicon, z czego ten ostatni charakteryzuje się najlepszymi właściwościami off-roadowymi.
Wrangler to duchowy spadkobierca starego, dobrego Willysa z lat czterdziestych. Również sam wygląd Wranglera mocno odwołuje się do tradycji – próżno szukać tu nowinek czy innych wyrazów gonitwy za obowiązującymi trendami. Sylwetka tego samochodu ma może kształt nieco toporny, ale masywne nadkola, grill z sześcioma żebrami, okrągłe reflektory i znak rozpoznawczy, czyli koło zapasowe na drzwiach bagażnika – to wszystko nadal ma swoich amatorów.
Wnętrze może sprawiać wrażenie nieco surowego, ale za to wykonane jest to wszystko z wytrzymałych materiałów wysokiej jakości. Również inne elementy samochodu są jak najlepiej przystosowane do jazdy poza głównymi drogami (na przykład dach pokryty jest specjalnym materiałowym pokrowcem).
Uwagę warto także zwrócić na zdolności transformacyjne tego modelu. Chodzi mianowicie o to, że w prosty sposób można w jednej chwili zmienić jego wygląd. Odpinając odpowiednie klamry i blokady możemy zdemontować drzwi lub dach oraz położyć przednią szybę w pozycji poziomej. I oto mamy już kabriolet. To więc tak jakbyśmy mieli dwa rodzaje nadwozia w jednym.