Jeśli planujesz zakup samochodu używanego, to przeglądając ogłoszenia motoryzacyjne na pewno w pierwszej kolejności sprawdzasz przebieg. To on wskazuje na to, jak bardzo auto było eksploatowane i czy jego cena jest adekwatna do stanu pojazdu. Chcesz też, aby przebieg był jak najniższy. Co jednak w sytuacji, gdy zaniepokoi Cię zbyt niska cena pojazdu? Jak sprawdzić czy ilość przejechanych kilometrów nie została nielegalnie zaniżona?
- Niski przebieg, a cofnięty licznik
- Stan wnętrza pojazdu
- Wizyta na stacji diagnostycznej
- Profesjonalne sprawdzanie przebiegu
- Centralna Ewidencja Pojazdów
Niski przebieg, a cofnięty licznik
Jeśli chociaż raz kupowałeś używane auto, na pamięć znasz ogłoszenia, w których sprzedawca deklaruje, że właścicielem samochodu była osoba starsza, która jeździła nim wyłącznie w niedziele do kościoła. Dowodem na to ma być niski przebieg oraz podejrzanie atrakcyjna cena, przez którą można stracić zdrowy rozsądek. Zapala Ci się czerwona lampka w głowie? I powinna. Choć istnieje prawdopodobieństwo, że pojazd był rzadko używany, a przez większość czasu przebywał w garażu, to w wielu przypadkach mogło dojść do „kręcenia” przy liczniku.
Nieuczciwi handlarze aut wiedzą, że czasami wystarczy podpiąć komputer do złącza lub zdemontować licznik, aby „poprawić” jego wartość. Dlatego sprawdź, na co zwracać uwagę podczas kupowania samochodu i jak ocenić jego realny przebieg.
Stan wnętrza pojazdu
To, na co w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, to stan wizualny wnętrza pojazdu oraz poszczególne części samochodowe. Co się powinno zaniepokoić? Wytarta kierownica, poszarpane fotele, powycierane nadruki na przyciskach oraz mocno zniszczona gałka zmiany biegów wskazują na to, że auto przejechało dużo kilometrów.
To najprostszy i najszybszy sposób na amatorską weryfikację wysokości przebiegu, choć musisz zdawać sobie sprawę z niedoskonałości tej metody. Po pierwsze, najbardziej widoczne części można wymienić na nowe. Po drugie, czasami wytarte elementy wnętrza nie świadczą o intensywnej eksploatacji - w niektórych modelach po prostu szybciej ulegają zniszczeniu. Jak się tego ustrzec? Jeśli kierownica wygląda na nową, natomiast fotele czasy świetności mają już dawno za sobą, może to być dla Ciebie ostrzeżenie, że sprzedający wymieniał zużyte części.
Wizyta na stacji diagnostycznej
Jeśli kupujesz używane, kilkuletnie auto, zawsze powinieneś udać się z nim na stację diagnostyczną. Co prawda mechanicy nie zweryfikują tam samego przebiegu, ale ocenią stan techniczny pojazdu. Specjaliści posiadają też większą wiedzę na temat poszczególnych modeli aut, wiedzą, jakie są typowe usterki dla nich oraz na co zwracać uwagę. Dzięki temu mogą „na oko” ocenić, czy licznik jest adekwatny do rocznika i wyglądu pojazdu.
Taki mini przegląd kosztuje ok. 100 zł i jeśli chcesz mieć pewność, że trafiłeś na naprawdę dobrą okazję, powinieneś w niego zainwestować – szczególnie, gdy jesteś zdecydowany na zakup pojazdu. Lecz ze względu na to, że nie ma sensu sprawdzać każdego oglądanego pojazdu, najpierw kieruj się pierwszym sposobem na weryfikację przebiegu.
W tym wypadku należy jeszcze napisać o jednej, istotnej kwestii – sprzedający musi wyrazić zgodę na wizytę na stacji diagnostycznej. Jeśli kategorycznie odmówi, może to być dla Ciebie znać, że ma coś do ukrycia. Nawet jeśli nie jest to przekręcany licznik, to może turbosprężarka do wymiany...
Profesjonalne sprawdzanie przebiegu
W branży motoryzacyjnej pojawiło się wiele firm, które specjalizują się w profesjonalnym sprawdzaniu przebiegu. Jest to możliwe dzięki weryfikacji poszczególnych sterowników znajdujących się w aucie, które odnotowują każde uruchomienie silnika, uzupełnienie oleju oraz inne działania.
To jeden z najskuteczniejszych sposobów na sprawdzenie licznika, jednak ze względu na koszt takiej usługi, polecany jest jedynie w przypadku nowszych, kosztownych samochodów, do których chcesz mieć pewność, że nikt przy nich nie „kręcił”.
Centralna Ewidencja Pojazdów
Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło też bazę danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, którą znajdziesz pod adresem historiapojazdu.gov.pl. Baza wprowadzona jest w ramach programu CEPiK, a informacje w niej zawarte są udostępniane za darmo.
Minusem Centralnej Ewidencji Pojazdów jest to, że ewidencjonowane są tam dane dotyczące pojazdów sprowadzanych z zagranicy, które zostały zarejestrowane w Polsce – a więc krajowych, używanych aut tam nie znajdziesz.