Pierwsze motorowery produkowane były już na początku XX wieku i wyglądały jak rozbudowane rowery z dołączonymi silnikami. W pierwszej połowie lat 30. na drogach pojawiły się nieduże pojazdy, które przypominały uproszczone motocykle. 20 lat później, powstały ich ulepszone wersje tzw. mopedy, a te dały początek skuterom. Około 1960 roku po polskich ulicach śmigały popularne Komary i Osy. Ich zaletą była cena, a także znaczna mobilność przy niewielkim zużyciu paliwa.
Czym dokładnie jest motorower? Jest to pojazd najczęściej jednośladowy (choć może być i dwuśladowy), który posiada silnik spalinowy o maksymalnej pojemności skokowej 50 centymetrów sześciennych lub elektryczny, o mocy nieprzekraczającej 4 kilowatów. Taki pojazd osiąga prędkość około 45 km/h i jest ona maksymalną prędkością dopuszczalną na polskich drogach.
Zalet korzystania z motoroweru czy skutera jest wiele. Są tańsze niż samochody. Świetnie nadają się do jazdy po mieście – dzięki nim spokojnie można pokonać korek, a i z zaparkowaniem nie będzie problemu. Do tego wpisują się we współczesne trendy ekologiczne, a jazda na takim sprzęcie to ogromna frajda. Można spokojnie wybrać się takim motorowerem np. na wycieczkę do pobliskiego miasta.
W co dokładnie muszą być wyposażone motorowery i skutery?
Kiedy już wszystkie atuty zachęcą nas do zaopatrzenia się w pojazd tego typu, musimy zorientować się co musi znajdować się w jego wyposażeniu. Polskie prawo reguluje tę kwestię, dlatego pewne elementy są obowiązkowe. Przede wszystkim, ważne są odpowiednie światła.
1. Światła
Przednie
Motorower z przodu musi posiadać samodzielne światło mijania o białej lub żółtej selektywnej barwie, które będzie oświetlało drogę na odległość co najmniej 30 metrów. Najlepiej sprawdzić też, czy nie będzie ono za mocne, by nie oślepiało osób jadących z naprzeciwka.
Boczne
Z każdego boku ma znajdować się jedno lub dwa światła odblaskowe, w kolorze żółtym samochodowym. Mają mieć kształt inny niż trójkątny.
Tylne
Z tyłu potrzebne jest jedno światło pozycyjne o barwie czerwonej oraz jedno odblaskowe, również czerwone i w kształcie innym niż trójkąt. Jeżeli nasz pojazd ma szerokość większą niż 80 centymetrów, to światła pozycyjne powinny być dwa, symetrycznie ustawione.
Dodatkowo możemy we własnym zakresie usprawnić sobie jazdę, poprzez zamontowanie dodatkowych, nieobowiązkowych świateł takich jak: przednie i tylne kierunkowskazy (po dwa), a także pojedyncze, czerwone światło hamowania „stop”, do umieszczenia z tyłu.
2. Inne elementy obowiązkowe
Poza światłami, motorower bądź skuter zawsze musi być zaopatrzony w:
- unikatowy numer rozpoznawczy bądź identyfikacyjny pojazdu czyli tak zwany VIN (Vehical Identification Number), który jest zawsze nadawany przez producentów, jeszcze przed trafieniem pojazdu do sprzedaży. Ma on być trwale przymocowany np. do ramy motoroweru;
- tabliczkę znamionową zawierającą krótki opis i podstawowe informacje o pojeździe np. nazwę, producenta, parametry, warunki pracy czy certyfikat bezpieczeństwa;
- dwa niezależne hamulce (oczywiście sprawne). W ich przypadku skuteczność hamowania nie może być mniejsza niż 38%;
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy, którego dźwięk nie będzie przeraźliwy;
- tłumik wydechu, który ma za zadanie zmniejszać hałas powodowany produkcją spalin z silnika;
- lusterko wsteczne do obserwacji przestrzeni znajdującej się za i po bokach pojazdu. Powinno być umieszczone po lewej stronie, choć czasem dopuszcza się instalację po prawej;
- podpórkę odpowiednio dopasowaną do pojazdu, zgodną z przepisem § 11ust. 1 pkt 20 ustawy o kierujących pojazdami;
- uchwyt (lub uchwyty) dla pasażera, zgodne z przepisem § 11ust. 1 pkt 21 ustawy o kierujących pojazdami;
- podnóżki lub alternatywną formę oparcia dla nóg. Nasz pojazd musimy wyposażyć w takie oparcia i dla kierowcy, i dla pasażera.
Jeśli chodzi o strój motorowerzysty, to obowiązkowy jest jedynie kask, jednak warto zaopatrzyć się w dobre buty, kurtkę wzmocnioną w obrębie łokci, która ochroni je w razie upadku, kamizelkę odblaskową (szczególnie przyda się podczas nocnych wypadów) oraz odpowiednie rękawice.
Aby jeszcze lepiej zadbać o nasze bezpieczeństwo na drodze trzeba pamiętać o regularnym wykonywaniu przeglądów technicznych oraz wykupieniu ubezpieczenia OC. Dzięki tym zabiegom nie będziemy stwarzać zagrożenia dla innych i dla siebie.