Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Jak przewozić rowery samochodem? Jaki bagażnik rowerowy wybrać?

Jak przewozić rowery samochodem? Jaki bagażnik rowerowy wybrać?

Wielkimi krokami zbliża się sezon rowerowy, a Ty nie wiesz, jak bezpiecznie przewozić jednoślady samochodem? W takim razie sprawdź, jaki bagażnik rowerowy wybrać do swojego auta i jakich rozwiązań się wystrzegać.

 

 

Przewożenie rowerów autem

Teoretycznie, rowery można przewieźć w bagażniku samochodu i byłby to najtańszy oraz najbezpieczniejszy sposób. Trzeba „tylko” złożyć tylną kanapę siedzenia i mieć nadzieję, że rowery się zmieszczą (nie do każdego hatchbacka wejdą, nawet po złożeniu siedzenia).

Choć to dość proste rozwiązanie, w większości przypadków jest jednak bardzo kłopotliwe. Sprawdza się jedynie w przypadku, gdy samochodem jadą maksymalnie dwie osoby i dwa rowery. Pojawia się też problem ze znaczącym ograniczeniem miejsca w bagażniku, przez co pokaźne walizki na kilkudniowy wyjazd mogą się po prostu nie zmieścić. Dlatego warto byłoby pomyśleć o zainwestowaniu w bagażnik rowerowy.

Możliwości są dwie: można zamocować rowery na dachu lub z tyłu samochodu, przy klapie. Trzeba też zaznaczyć, że bez względu na to, jaki typ bagażnika wybierzesz, musisz kupić najwyższej jakości, wytrzymałe i stosunkowo proste w obsłudze uchwyty. Chyba nie trzeba podkreślać, że od tego zależy bezpieczeństwo Twoje, Twoich pasażerów oraz innych uczestników ruchu.

Jest jeszcze jedna kwestia, o której należałoby wspomnieć – zawsze jadąc z przymocowanym do auta rowerem trzeba zachować ostrożność. Jeśli na co dzień jeździsz dynamicznie i „agresywnie”, należałoby zmienić styl jazdy na spokojniejszy. Nawet gdy zakupisz najlepszy na rynku bagażnik samochodowy, gwałtowne przyśpieszanie i ostre hamowanie może generować dodatkowe niebezpieczeństwo.

A gdy już o tym wszystkim wiesz, możesz poznać typy bagażników samochodowych.

 

Mocowanie rowerów na dachu

Potencjalnie najtańszym i najprostszym rozwiązaniem jest mocowanie rowerów na dachu samochoduuchwyty są przytwierdzane do belek.

Do ich największych zalet należy to, że tego typu uchwyty można dopasować do praktycznie każdego samochodu. Trzeba liczyć się jednak liczyć z pewnymi kwestiami...

Przyjmuje się, że na jeden uchwyt można przymocować jeden rower. A gdy faktycznie chcesz postawić na jakość, a rowerów do przewożenia masz więcej, wcale nie jest to tak tani sposób, jak na początku mogłoby się wydawać.

Bagażnik rowerowy na dach

Następnie musisz wziąć pod uwagę, że nośność dachu w większości samochodów osobowych wynosi 50 kg. Do tego, w ten sposób mocowane rowery w znaczący sposób zwiększają wysokość pojazdu, a z tym związanych jest kilka niedogodności.

Przede wszystkim zwiększa się opór powietrza, a co za tym idzie – rośnie spalanie paliwa. Przejeżdżając przez tunele musisz również pamiętać, że Twoje auto jest wyższe, co czasami wręcz zmusi Cię do wyboru alternatywnej trasy.

Ostatnia kwestia to sposób mocowania… Im samochód jest wyższy, tym trudniej będzie bezpiecznie i stabilnie zamocować rowery. Jak widzisz, jest wiele argumentów przeciw temu rozwiązaniu. A jakie masz inne wyjścia?

 

Rowery mocowane na hak

Rowery można przewozić na specjalnych bagażnikach montowanych do haka holowniczego – mogą to być platformy lub wieszaki.

Rowery na platformie ustawia się w specjalnych „rynienkach”. Jest to bardzo stabilne i bezpieczne rozwiązanie, które umożliwia szybkie przymocowanie roweru. Natomiast w wieszakach na hak, rowery przytwierdzane są do specjalnej ramy. Plusem tego rozwiązania jest to, że bagażnik łatwo ściąga się z auta, jednak rowery nie stoją tak stabilnie, jak w przypadku platform.

Bagażnik rowerowy na hak

W obu przypadkach zaletą jest to, że nie zwiększa się wysokość pojazdu, a opór aerodynamiczny jest nieduży. Dodatkowo, rowery można szybko i prosto przytwierdzić do auta. Jest jednak jedna, znacząca wada...

Zarówno rowery umieszczone na platformie, jak i na wieszaku, mogą zasłaniać tablice rejestracyjne lub światła pojazdu, co w Polsce jest zabronione.

Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Nic trudnego: wystarczy wyrobić dodatkową (trzecią) tablicę rejestracyjną. Koszt takiej trzeciej tablicy to ok. 50 zł, czas oczekiwania zwykle kilka dni.

A co ze światłami? Dodatkowe światła są obowiązkowe i przewidziane przez większość producentów, kiedy rower może zasłaniać zasadnicze oświetlenie (czyli praktycznie zawsze). Jeśli nie ma ich fabrycznie to za niewielką kwotę można dokupić uniwersalną ramkę do tablic ze światłami.

Warto pamiętać o powyższych obostrzeniach, ponieważ przewożenie rowerów, które zasłaniają tablicę rejestracyjną czy światła, może grozić mandatem.

 

Rowery montowane na klapie

Czy jest jakieś inne rozwiązanie? Można zamontować bagażnik rowerowy na klapie auta.

W tym wypadku cała konstrukcja również zasłania tablice rejestracyjne i światła, ale za to nie zwiększa w znaczny sposób wysokości auta. Rowery zdecydowanie łatwiej jest przymocować - nie trzeba podnosić ich na wysokość dachu. O czym należy pamiętać: obciążony zostaje tył pojazdu i zmienia się jego środek ciężkości. Do tego nowego rozłożenia sił ciężkości trzeba się przyzwyczaić.

Baażnik rowerowy na hak

Stabilność tego typu bagażników nie jest najwyższa, ponadto istnieje duże prawdopodobieństwo porysowania lakieru (zarówno podczas przymocowywania bagażnika, jak i w czasie drogi – szczególnie jeśli trasa jest wyboista). Ponadto nie są to bagażniki uniwersalne i trzeba szukać modelu przeznaczonego do konkretnego auta.

 

Jak widać, nie ma jednego, sprawdzonego rozwiązania. Typ bagażnika najlepiej dostosować do samochodu oraz do ilości przewożonych rowerów. I wtedy, znając wady i zalety każdego z typów zamocowań, należy wybrać najbezpieczniejszy sposób podróżowania z rowerem.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia