0
Zaloguj się
Zapomniałeś hasła?

Nie masz konta? zarejestruj się »

Jak odnowić rower? Renowacja roweru krok po kroku

Jak odnowić rower? Renowacja roweru krok po kroku

Masz rower, który wydaje się sprawny, ale wymaga drobnych poprawek? A może kupujesz używany i chcesz go odnowić? Podpowiadamy, jak to zrobić krok po kroku. Na co należy zwrócić uwagę, gdy chce się poddać rower renowacji.

 

 

Jak odnowić rower miejski?

Rower miejski jest najprostszy do odnowienia. Przede wszystkim z uwagi na niewielką ilość osprzętu. Nieważne, czy to typowa „holenderka”, czy może coś bardziej zaawansowanego – da się nad tym popracować.

Na początek warto rozebrać rower na części pierwsze. Dzięki temu można będzie oszacować zniszczenia. Jeżeli koła nie mają szprych lub są powykrzywiane – lepiej zanieść je do serwisu.

Kolejnym etapem jest pozbywanie się rdzy z wszystkich elementów, również ramy, następnie należy je wszystkie zmatowić. W tym celu najlepiej sprawdza się papier ścierny o różnej gramaturze.

Pora na lakier podkładowy. Spryskać nim trzeba równomiernie całą powierzchnię. Po czym przetrzeć watą stalową lub drobnym papierem. Kolejny krok to odtłuszczenie i nałożenie drugiej warstwy lakieru podkładowego. I powtórka z kolejnych kroków. Później można już nałożyć lakier właściwy, potrzeć go watą i odtłuścić drugi raz to samo. Na koniec nakłada się lakier bezbarwny.

Czas na chromowane elementy, takie jak błotniki, osłona łańcucha (jeśli jest), kierownica. Warto je pokryć specjalnym spray'em o wykończeniu chromowanym. Dzięki temu rower będzie lśnił.

W sytuacji, gdy siodełko jest zniszczone, należy postarać się je obić na nowo skórą lub wymienić na nowe. Najważniejsze, by pasowało stylistycznie do miejskiego roweru. Poza tym często do wymiany są też uchwyty kierownicy. Z łatwością można je zdjąć i nałożyć nowe.

Jeśli opony są sparciałe – trzeba je wymienić. Jeśli nie prezentują się źle – wystarczy sama wymiana dętek na nowe. Warto opony pokryć czernidłem.

Aby rower spełniał wymogi prawa, musi się na nim znaleźć dzwonek, odblaski i oświetlenie. W sklepach znaleźć można wszystko w atrakcyjnych cenach. Ważne jest, by wszystko ze sobą współgrało stylistycznie. Dzwonek retro i lampy na dynamo to chyba najlepsza z opcji.

Na koniec – koszyk! W rowerze miejskim rzecz obowiązkowa! Można do niego spakować zakupy, położyć torebkę. Nie kosztuje wiele, łatwo się go montuje, a daje świetny efekt.

rower miejski

 

Renowacja roweru krok po kroku

Inaczej sprawa się ma z pozostałymi rowerami. Rowery górskie, szosowe, trekkingowe – mają zdecydowanie więcej osprzętu. W tym wypadku konieczne jest sprawdzenie stanu łańcucha i zębatek. Może się okazać, że nie kwalifikują się już do używania, dlatego trzeba je wymienić.

Hamulce i przerzutki muszą być sprawne, w przeciwnym wypadku może skończyć się to bardzo źle. Linki, które są uszkodzone lub zardzewiałe należy wymienić na nowe. To samo tyczy się startych klocków hamulcowych. Łożyska w mechanizmie korbowym i w kołach też są bardzo ważne. Korby muszą się kręcić lekko i bez zgrzytów. Elementy roweru należy przesmarować. Łańcuch tylko od wewnątrz, pancerze – ile oleju wejdzie.

Po całym osprzęcie czas na opony. Tak jak w rowerze miejskim, tak i w innych nie powinna być sparciała ani mieć za bardzo startego bieżnika. Inaczej bardzo łatwo ją przebić. Dętka powinna być wymieniona, zwłaszcza jeśli szybko z roweru uchodzi powietrze. Opony należy napompować powietrzem o właściwym ciśnieniu. Dobra ilość powietrza nie tylko zmniejsza opór podczas jazdy, ale i sprawia, że znacznie lepiej trzymamy się zakrętów.

opony rowerowe

Na koniec zostają kwestie wyglądu. Jeśli jakieś elementy są zużyte, to warto je wymienić. Tyczy się to zarówno osprzętu, jak i przede wszystkim siodełka, uchwytów, dzwonka.

 

Czy warto samodzielnie odnawiać rower?

Niestety praca przy rowerze jest dość czasochłonna. Nie dość, że trzeba go dobrze wyczyścić, rozkręcić, pomalować kilka razy (jeśli poddajemy go renowacji), a także sprawdzić sposób działania wszystkich mechanizmów. To jeszcze doinwestować kupując oświetlenie i inne elementy. To czasochłonne, wymagające dużego nakładu pracy, a także precyzji.

Pytanie więc, czy nie lepiej rower zawieźć na serwis lub po prostu powierzyć jego renowację osobom, które się na tym znają? To zależy. Z pewnością jest to łatwiejszy sposób, ale też znacznie droższy. W przypadku w miarę nowego roweru – może i warto. Jeśli odnawiamy klasyka – można z powodzeniem popracować nad nim samodzielnie. Przywrócenie go do stanu używalności będzie trudne, ale da ogromną satysfakcję.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Blog

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Media

  • Reklama

  • Praca

  • Kontakt

Copyright © 2011-2018 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Przewiń do góry