Rozrząd składa się z rolek, napinacza oraz paska zębatego (gumowego, zbrojonego). We współczesnych samochodach są stosowane rozrządy z materiałów, które powodują cichą pracę silnika. Podczas wymiany rozrządu standardowo wymienia się również pompę wody chyba, że nie jest napędzana paskiem rozrządu.
• Jakie są koszty wymiany rozrządu?
• Jak rozpoznać, że rozrząd się psuje?
• A co z rozrządem na łańcuchu?
Układ rozrządu synchronizuję pracę wału korbowego z wałkiem rozrządu, czyli tak naprawdę, koordynuję pracę silnika. Zmienne fazy rozrządu stosowane we współczesnych samochodach pozwalają na odpowiednie napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną, która powinna być dobrana adekwatnie do obciążenia silnika oraz prędkości jazdy. Konsekwencje zaniedbania układu rozrządu są nieodwracalne, ponieważ cylindry zderzą się z zaworami, co powoduje skrzywienie wałka rozrządu oraz zniekształcenie innych elementów. Wtedy silnik nadaję się do remontu!
Jakie są koszty wymiany rozrządu?
Koszty wymiany rozrządu w standardowym samochodzie może mieścić się między 500zł a 1200zł. W samochodach młodszych i bardziej zaawansowanych technologicznie kwota może wzrosnąć do 2500zł, a jeśli zdecydujemy się na ASO to cena wzrośnie nawet do 3500zł.
Aby mieć pewność, że wszystko z naszym rozrządem jest ok wystarczy stosować się do wytycznych katalogowych danej marki pojazdu, gdzie znajdziemy informację co ile tysięcy kilometrów powinniśmy wymienić rozrząd. Przykładowo:
- Peugeot 407- po 120 tysiącach kilometrów następnie po 240 tysiącach
- Fiat Punto - po 90 tysiącach kilometrów następnie po 180 tysiącach km,
- VW Passat B7 - po 160 tysiącach kilometrów następnie po 320 tysiącach,
- Renault Kangoo 1,5 dci – po 150 tysiącach kilometrów następnie po 300 tysiącach km.
O to kiedy wymienić rozrząd warto zapytać też w autoryzowanym serwisie. Często bywa tak, że zalecenia wymiany podawane przez producentów samochodów są zmniejszone o 20-30 tysięcy kilometrów. Dodatkowo w większości samochodów razem z rozrządem występuje też pompa wody, która jest napędzana paskiem rozrządu i przy wymianie rozrządu również należy wymienić pompę wody (ceny nie zmienią się drastycznie).
Jak rozpoznać, że rozrząd się psuje?
Aby móc spokojnie korzystać z samochodu, bez obaw o awarię rozrządu, najważniejsze jest, jak już pisałem, stosowanie się do zaleceń producenta. Warto też przy wymianie oleju, filtrów itp. zlecić również sprawdzenie jaki jest stan paska rozrządu oraz czy nie widać żadnych wycieków z pompy wody. Trzeba też sprawdzić jak pracują rolki tzn. czy szumią, trzeszczą itd. Jeżeli te elementy nie wzbudzają zastrzeżeń jak również nie widać nadmiernego ich zużycia wtedy możemy spokojnie jeździć do przebiegu podanego w katalogu producenta.
A co z rozrządem na łańcuchu?
Niektóre marki samochodowe stosują rozrząd napędzany łańcuchem. Są to tak zwane rozrządy bezobsługowe. Kiedy nie słyszymy żadnego podejrzanego, metalicznego, chroboczącego dźwięku spod maski, wtedy nie powinniśmy się martwić. Kiedy taki hałas się pojawi natychmiast powinniśmy podjechać do mechanika, aby sprawdził czy to dźwięk łańcucha. Jeśli tak, wtedy niezwłocznie wymieniamy rozrząd. Łańcuchy w starszych samochodach są o wiele mocniejsze od łańcuchów w samochodach produkowanych od 2010r.
Temat rozrządu jak widać nie jest tak straszny, jak może się wydawać, ale tylko wtedy jeżeli dokładnie stosujemy się do wytycznych producenta i wymieniamy go według kilometrów podanych w katalogu. Koszty wymiany nie powinny nas zaskoczyć, przeważnie są adekwatne do wieku, marki i wartości pojazdu. Najlepiej wybierać producentów rozrządów typu BOSCH, INA, Pompa wody HEPU.
Dbanie o rozrząd dotyczy również zwrócenia uwagi na pasek rozrządu czy nie jest zużyty, pęknięty również podczas wymiany oleju silnikowego lub filtrów, co wykonuje się średnio co 20 tysięcy kilometrów. Przestrzegając tych dwóch zasad możemy jeździć i spać spokojnie.