Przed podjęciem decyzji o zakupie auta, trzeba dokładnie przemyśleć swoje potrzeby i możliwości. Jedną z najbardziej istotnych kwestii jest wybór silnika: diesel czy benzyna? Wtedy też pojawia się pytanie: ile kosztuje utrzymanie samochodu z każdym z tych silników? Jakie są ich wady i zalety?
– Wady samochodów z silnikiem Diesla
– Zalety samochodów z silnikiem benzynowym
– Wady samochodów z silnikiem benzynowym
– Kiedy diesel, a kiedy benzyna? Co się bardziej opłaca?
Zalety samochodów z silnikiem diesla
Jako największą zaletę samochodów z silnikiem Diesla wymienia się niskie koszty eksploatacji. Co to oznacza? Choć ceny ropy i benzyny obecnie są na porównywalnym poziomie, to silniki diesla spalają o wiele mniej paliwa! A przy odpowiednim stylu jazdy, naprawdę można wiele oszczędzić.

Takie auta są też bardziej dynamiczne i szybciej przyśpieszają. Z pewnością nadają się do długich tras, gdyż wtedy spalanie utrzymuje się na niskim poziomie. Jednak mają też wiele wad, przez które koszty ich utrzymania się zwiększają.
Wady samochodów z silnikiem diesla
Choć koszty eksploatacyjne związane z paliwem są dużo niższe, to koszty naprawy mogą okazać się wysokie. Silnik ten jest o wiele bardziej skomplikowany, a jego awarie mogą okazać się fatalne w skutkach dla portfela jego właściciela.

Pomijając kwestie związane z naprawami różnych podzespołów, trzeba też pamiętać o tankowaniu samochodu dobrej jakości ropą. W innym wypadku konieczna może okazać się wymiana wtrysków. Do tej sytuacji może dojść również wtedy, gdy przez przypadek wlejemy benzynę zamiast ropy i odpalimy auto.
Silniki Diesla wyposażone są również w turbosprężarki, dzięki którym przyśpieszanie odbywa się bardziej dynamicznie. Jednak trzeba wiedzieć o tym, że turbina może wymagać wymiany lub regeneracji, gdzie średni koszt regeneracji wynosi ok. 1000 zł. Kiedy powinniśmy udać się do warsztatu? Wtedy, gdy podczas przyśpieszania słyszymy charakterystyczny świst silnika lub gdy auto zanadto kopci.
Jest jeszcze kilka innych niedogodności. Diesel wolniej się nagrzewa, co zimą może okazać się kłopotliwe. I samochodami z tym silnikiem trzeba „potrafić jeździć” - one „nie lubią” gwałtownej zmiany biegów oraz nadmiernego „gazowania”, gdy silnik jeszcze się nie nagrzał. „Wolą” też dłuższą i szybszą jazdę, niż codzienne stanie w korkach w mieście.
Natomiast po długiej i szybkiej jeździe należy pamiętać, aby nie wyłączać od razu silnika, ponieważ wirnik turbosprężarki nadal się kręci, a zatrzymanie silnika powoduje odcięcie dopływu oleju, który smaruje wszystkie elementy. Jak łatwo się domyślić, takie działanie może skrócić „życie” turbiny.
Zalety samochodów z silnikiem benzynowym
Samochody z silnikiem benzynowym są tańsze i generują o wiele mniejsze koszty związane z naprawami. Są idealne dla początkujących kierowców oraz świetnie nadają się do jazdy po mieście.

Łatwiej jest też kupić używany model benzyniaka w dobrym stanie technicznym, bez ukrytych wad. W przypadku diesli może okazać się, że turbina jest do regeneracji, a wtryski są w stanie agonalnym, czego przeciętny kierowca nie jest w stanie sprawdzić.
Wady samochodów z silnikiem benzynowym
Jeśli chodzi o koszty eksloatacyjne związane z paliwem, to są niestety wyższe niż w przypadku diesli. Spalanie jest często na o wiele wyższym poziomie.
Dla przykładu, przy oszczędnej jeździe po mieście, silnik benzynowy o pojemności 1,8 spala 11,5 l benzyny na 100 km. Natomiast diesel o tej samej pojemności silnika, będzie spalać ok. 5,5 l. Choć w przypadku benzyny zazwyczaj sprawdza się zasada, że mniejsza pojemność silnika oznacza mniejsze spalanie, to jeśli chodzi o diesla, wcale nie musi tak być. Przy większej pojemności silnika i bardziej dynamicznej jeździe, można spalić o wiele mniej litrów paliwa.

Oczywiście w przypadku poszczególnych modeli wartości te będą różne, niemniej jednak silniki benzynowe generalnie spalają więcej paliwa.
Benzyniaki, choć wybaczają wiele grzechów kierowców, nie są też zbyt dynamicznymi pojazdami.
Kiedy diesel, a kiedy benzyna? Co się bardziej opłaca?
Diesel to silnik dla wymagających, doświadczonych kierowców, którzy znają jego wady i wiedzą, jak go eksploatować. Bardzo dobrze sprawdza się, gdy codziennie pokonujemy wiele kilometrów i zależy nam na oszczędnościach związanych z paliwem. Zresztą auta z silnikiem Diesla są stworzone do długich tras.
Natomiast benzyniak nadaję się do częstej jazdy po mieście. Chociaż spalanie ma wyższe, to zaoszczędzimy na naprawach. Musimy pamiętać też, że wiele diesli jest wyposażonych w filtr cząstek stałych i co jakiś czas trzeba wypalać z nich sadzę, a należy to robić podczas dynamicznej jazdy na długiej trasie. Jeżdżenie dieslem wyłącznie po mieście, to „katowanie” silnika, które wiązać się się będzie z częstymi naprawami. A nie wypalanie filtra cząstek stałych może prowadzić do awarii silnika!
Dlatego przed zakupem samochodu, dobrze zastanówmy się, w jaki sposób będziemy go użytkować. W głównej mierze właśnie od tego zależeć będą koszty utrzymania pojazdu.
