Jazda na rowerze ma wiele zalet: to przyjemna rozrywka w ciepły dzień, doskonała alternatywa dla jazdy samochodem do pracy, gdy większość czasu stoisz w korkach, a także doskonały sposób na pozostawanie aktywnym fizycznie. Tylko jaki rower kupić? Popularny rower górski, a może miejski? A może właśnie dla Ciebie najlepszym wyborem będzie rower crossowy?
- Rower miejski, górski, czy crossowy – co wybrać?
- Cechy roweru crossowego
- Jak dobrać ramę roweru crossowego?
Rower miejski, górski, czy crossowy – co wybrać?
Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się rowery miejskie, które wyglądają niezwykle stylowo, a sylwetka na nich prezentuje się poważnie i „dystyngowanie” (na tyle, na ile można tak wyglądać na rowerze…). Najbardziej rzucającą się w oczy cechą rowerów miejskich jest nietypowa konstrukcja ramy ułatwiająca wsiadanie oraz wymuszenie prostej sylwetki. Jeśli chcesz tylko dojeżdżać do pracy, czy na zakupy wolisz pojechać rowerem, niż autobusem, będzie to dla Ciebie świetny wybór. Jednak gdy oprócz tego myślisz o rekreacyjnych wypadach rowerowych do lasu, czy w góry, musisz albo kupić dwa rowery, albo zastanowić się nad czymś innym.
A co oprócz roweru miejskiego, jako pierwsze przyjdzie Ci na myśl? Oczywiście rower górski, tak często i chętnie kupowany przez Polaków. Jeszcze parę lat temu uważano, że rower górski sprawdzi się w każdych warunkach i jest najlepszym wyborem dla każdego. Rowery górskie posiadają szerokie opony, amortyzatory oraz agresywny bieżnik i są przeznaczone do jazdy w terenie, a nie na asfaltowej drodze. Chociaż nic się nie stanie, jeśli będziesz nim jeździć po mieście, zastanów się nad kolejną opcją – rowerem crossowym.
Rower crossowy to najbardziej uniwersalna wersja roweru. Posiada większe opony od roweru górskiego, ale ma jednocześnie cieńsze koła. Ma mniej bogate wyposażenie od roweru trekkingowego (turystycznego), dzięki czemu jest lżejszy. Idealnie sprawdza się zarówno do jazdy po asfalcie, jak i po leśnym terenie. To lekki, szybki rower, dzięki któremu błyskawicznie dojedziesz do pracy, na zakupy, czy spędzisz przyjemny dzień na leśnych szlakach rowerowych.

Zdecydowany? W takim razie sprawdź, jakie są najważniejsze cechy roweru crossowego i na co zwracać uwagę podczas jego wyboru.
Cechy roweru crossowego
Najważniejszą cechą roweru crossowego jest jego uniwersalność. Posiada lżejszą ramę, dzięki czemu waży o wiele mniej, niż typowy rower górski, czy trekkingowy. Jest wyposażony w większe koła, co ułatwia szybki dojazd oraz zapewnia wygodę podczas jazdy. I choć nie posiada dodatkowe osprzętu (bagażniki, sakwy, błotniki, czy oświetlenie dynamo), może być przystosowany do jego montażu.

Rowery crossowe często wyposażone są również w amortyzator, który tłumi wstrząsy podczas jazdy na wybojach. Teoretycznie do jazdy po mieście amortyzator nie jest potrzebny, przyda się jednak, gdy lubisz wycieczki rowerowe po lesie. Trzeba jednak pamiętać, że rower z amortyzatorem będzie nieco cięższy (choć różnica nie jest zauważalna dla amatorów). A w niektórych modelach amortyzator można regulować.
A co jest jeszcze ważne podczas wyboru lekkiego roweru crossowego? Oczywiście jego rozmiar.
Jak dobrać ramę roweru crossowego?
Tak naprawdę jedną z najważniejszych kwestii podczas wyboru każdego typu roweru, jest dobór odpowiedniej wielkości ramy. A jak to sprawdzić?
Na początku trzeba zaznaczyć, że rozmiar ramy nie ma nic wspólnego z regulacją siodełka… Osoby, które nie wiedzą jak się do tego zabrać, najczęściej myślą, że przy pomocy siodełka sprawią, ze rower będzie idealnie do nich dopasowany. A tak niestety nie jest… A jak poznać, że rozmiar ramy jest nieodpowiedni? Na rowerze o zbyt małej ramie rowerzysta ma wrażenie, jakby zaraz miał dosięgnąć kolanami kierownicy. Natomiast gdy rama jest zbyt duża, z trudem sięga się kierownicy.

Jeszcze jednym, niezwykle popularnym mitem jest to, że ramę roweru dobiera się do wzrostu. O wiele ważniejszym parametrem jest długość nogi mierzona od wewnętrznej strony.
W przypadku roweru crossowego zmierzoną długość nogi należy pomnożyć przez wartość 0,25 (gdy interesuję Cię wynik w calach) lub 0,63 (gdy chcesz otrzymać wynik w centymetrach). Dzięki temu obliczysz, jaka powinna być długość pionowej rury ramy, co w większości przypadków jest równoznaczne z rozmiarem ramy.
Zawsze sprawdzaj też tabelki wymiarów podane przez producentów i kieruj się nimi podczas wyboru ramy. Jednak sztywne wyliczenia to jedno, a praktyka to drugie.
Na końcu musisz po prostu przetestować rower, dlatego najlepiej będzie, jeśli osobiście umówisz się na sprawdzanie pojazdu w rzeczywistości. Kupując na portalach ogłoszeniowych nie musisz umawiać się ze sprzedającym na wysyłkę kurierem. Możesz szukać ogłoszeń z Twojego miasta (zarówno od osób prywatnych, jak i osób prowadzących działalność gospodarczą uzupełnioną przez sprzedaż przez internet) i na miejscu „przymierzyć” rower, zobaczyć, na jakiej ramie jest Ci najwygodniej.
Jeśli jesteś zdecydowany na zakup roweru crossowego, kieruj się tymi wskazówkami. A potem ciesz się już tylko przyjemną jazdą w (prawie) każdych warunkach.
