Na polskich drogach królują samochody osobowe hatchback, sedan i kombi. Pojawia się również coraz więcej vanów i SUV-ów. Jednakże zdarzają się i samochody terenowe, które w mieście wyglądają dość egzotycznie, jednak mimo to dla wielu są obiektem pożądania. W poniższym tekście zastanowimy się nad tym, czy warto kupić samochód terenowy i dla kogo będzie to dobry zakup.
• Dla kogo terenówka?
• Koszty użytkowania samochodu terenowego
Do czego nam potrzebny samochód terenowy?
Pierwszą sprawą, nad którą należy się zastanowić jest to, do czego ma nam służyć owa terenówka. Jeśli chcemy ją po to, by móc dojechać nią na działkę położoną w górach lub nad jeziorem w zalesionym terenie, aby tam wypoczywać i/lub wędkować? A może potrzebujemy samochodu, który da nam dużą przestrzeń w części pasażerskiej i w bagażniku? Chcemy kupić sobie samochód pociągowy, aby holować przyczepę lub łódź? A może przewozić sprzęt sportowy, towary? Czy też marzymy o dalekich wyprawach w nieznane tereny o potrzebujemy pojazdu, który pokona drogi nie do pokonania?
Jeśli samochód ma służyć tylko i wyłącznie do dojazdu okazyjnego na pole namiotowe, do domku położonego w lesie lub na jeziorem i w innych okolicznościach przyrody, gdzie nie ma przygotowanej drogi asfaltowej i zdarzają się podjazdy – lepiej zamiast o terenówce pomyśleć o SUV-ie. Taki samochód z pewnością poradzi sobie na drogach szutrowych, czy też pokrytych błotem, dzięki wyższemu prześwitowi i napędowi na 4 koła. Wystarczy zakupić dobre opony uniwersalne, które sprawdzą się i w terenie, i na mieście.
Jeśli zastanawiamy się nad zakupem samochodu terenowego, ponieważ ma duży bagażnik i przestrzeń w kabinie, to lepiej postawić na zwykłe kombi, które oferuje to samo, czy też vana, a nawet – SUV-a. Jeśli jest to jedyny argument dla zakupu terenówki – lepiej sobie ją darować.
Dla kogo terenówka?
Zdecydowanie samochód terenowy sprawdzi się w pozostałych omawianych przypadkach. To doskonały pojazd do holowania przyczepy. Ma napęd na 4 koła, dużą moc, wysoką pozycję za kierownicą i ogromne lusterka pozwalające kontrolować to, co dzieje się za plecami kierującego.
Stawiając na pick-upa do transportu motocykla, quada i innego sprzętu, a także towarów – jeśli traktujemy to jako samochód służbowy, otrzymujemy wydajny, wytrzymały, pakowny pojazd, którego paka pozwala przewozić nawet bardzo duży ładunek, a przede wszystkim - jest łatwa w czyszczeniu.
Samochód terenowy to doskonały wybór dla osób, które uwielbiają off-road, a także dalekie wyprawy w trudne tereny. Dobre, duże opony, wysoki prześwit, duża moc i napęd na 4 koła pozwoli dojechać w nawet bardzo ekstremalne miejsca. Z kolei duża przestrzeń w kabinie, pakowny bagażnik, a także możliwość montażu bagażu na dachu – to właśnie zalety, jakie dają takie auta, gdy myślimy o dalekich wyprawach do Afryki, Ameryki, czy nawet – nieodkrytych zakątków Europy.
Koszty użytkowania samochodu terenowego
Nawet jeśli jesteśmy pewni, że samochód terenowy jest tym co jest nam niezbędne do prowadzenia biznesu, dojazdu do terenów rekreacyjnych, czy dalekich wypraw – musimy zastanowić się, czy nas na niego stać. Oczywiście nie jest to kwestia samego zakupu pojazdu, gdyż kupując go z drugiej ręki na portalu społecznościowym można za niego niewiele zapłacić. Pytanie jednak co z eksploatacją. Tutaj niestety koszty są wysokie i nigdy się ich nie pozbędziemy.
Przede wszystkim samochody terenowe nie są niezniszczalne. Trudy drogi, jakie musza na siebie brać bardzo odbijają się na ich stanie technicznym. Tak jak w samochodach osobowych – należy dbać o silnik, jednak w terenówce z racji większych rozmiarów, wymaga większej ilości płynów. Kwestia zawieszenia – oczywiście koszty serwisu są znacznie wyższe niż przy zwykłych osobówkach. Układ hamulcowy to kolejne wydatki. Niestety większy problem zaczyna się przy układzie napędowym – zarówno skrzynia biegów, jak i przekładnie, wały napędowe, przeguby – to wszystko zużywa się znacznie szybciej. Należy pilnować, by nie było w nich żadnych luzów. Naprawy tych elementów są kosztowne.
Innym tematem jest kwestia opon. Te dobrej jakości pozwolą nie tylko na lepszą jazdę po trudnym terenie, ale także odciążą silnik i układ napędowy. Można kupić opony całoroczne, jednak zdecydowanie lepszym wyborem jest zakup sezonowych – inne lepiej poradzą sobie na śniegu i lodzie, a inne – w błocie i piasku.
Kolejną kwestią jest zużycie paliwa. Nawet wybierając silnik Diesla nowej generacji raczej nie zejdziemy poniżej 10 l/100 km. Stawiając na silnik benzynowy od razu skazujemy się na wysokie spalanie. Ratunkiem może być instalacja gazowa. Jednakże jeśli kupujemy samochód terenowy, to rozważmy taki z turbodoładowanym dieslem.
Warto również pomyśleć o kwestii ubezpieczenia samochodu terenowego. Z racji silnika o ogromnej pojemności może być bardzo wysokie. Jeśli wybierzemy się nim 2 razy w roku na weekendowy wyjazd – raczej się to nie opłaca.
Z drugiej strony – jeśli jesteśmy zdecydowani na terenówkę, bo mieszkamy na wsi, w górach lub często udajemy się na wyprawy – pamiętajmy o tym, by regularnie serwisować samochód. Wtedy jeśli już coś wcześniej zostanie wykryte – łatwiej i taniej to naprawić. Zwłaszcza, jeśli kupimy dość stary model samochodu – części nie są drogie, serwis także. Mamy też pewność, że każdy mechanik sobie z tym poradzi.