-
Oferta od
osoby prywatnej
-
Stan
używane
-
Przeznaczenie
osobowe
-
Rodzaj
zawory
-
Marka pojazdu
BMW
Dotyczy tylko PSA / BMW poj.1,4-2,0 .
Wał mimośrodowy to kluczowy element systemu Valvetronic w BMW, odpowiedzialny za regulację wzniosu zaworów dolotowych bez użycia tradycyjnej przepustnicy.
Obrót wałka mimośrodowego zmienia położenie pośrednich dźwigienek zaworowych, kontrolując stopień otwarcia zaworów dolotowych — co bezpośrednio wpływa na przepływ powietrza w silniku, zużycie paliwa, emisję spalin i reakcję przepustnicy.
CO POWODUJE AWARIĘ WAŁU MIMOŚRODOWEGO?
Chociaż czujnik (siłownik) wału mimośrodowego często ulega awarii jako pierwszy, należy pamiętać, że sam wał mimośrodowy może z czasem ulec zużyciu lub zatarciu, szczególnie jeśli awarie czujnika są ignorowane.
Do najczęstszych przyczyn awarii wału mimośrodowego należą:
Brak smarowania spowodowany osadem olejowym lub nieprawidłową wymianą oleju
Zużycie łożysk wału lub czopów.
Długotrwała praca z uszkodzonym czujnikiem lub silnikiem Valvetronic
Przegrzanie i zanieczyszczenie oleju w głowicy cylindra
Uszkodzenia fizyczne spowodowane uszkodzonymi elementami układu Valvetronic.
W rzadkich przypadkach zatarcie wału mimośrodowego może powodować obciążenie silnika Valvetronic, uszkodzenie powiązanych elementów, a nawet awarię modułu sterującego silnika (DME).
CZĘSTE OBJAWY AWARII WAŁU MIMOŚRODOWEGO
Ponieważ wałek mimośrodowy bezpośrednio steruje pracą zaworów dolotowych, problemy mogą szybko wpłynąć na osiągi silnika.
Zwróć uwagę na następujące objawy:
Nierówna praca silnika na biegu jałowym lub gaśnięcie
Zmniejszona moc silnika (tryb awaryjny)
Długi czas kręcenia rozrusznika lub trudności z uruchomieniem
Nieregularna reakcja przepustnicy
Zapalona kontrolka silnika (CEL)
Hałas silnika Valvetronic lub grzechotanie mechaniczne
Wiele kodów błędów Valvetronic lub wałka mimośrodowego (podczas skanowania)
DLACZEGO SZYBKA KONTROLA JEST WAŻNA
Jeśli Twoje BMW wykazuje którykolwiek z tych objawów, nie ignoruj go. Jazda z niesprawnym wałkiem mimośrodowym może spowodować:
Niewłaściwie wyregulowany skok zaworów i nieprawidłową pracę silnika
Zwiększone zużycie silnika Valvetronic, czujnika wałka mimośrodowego i elementów układu dolotowego
Poważne uszkodzenie silnika spowodowane potencjalnym zatarciem wałka mimośrodowego