Chyba każdy wie, że przegląd techniczny samochodu powinien być wykonywany raz na jakiś czas. Co ile dokładnie? Co jest sprawdzane podczas przeglądu technicznego samochodu osobowego? Tego dowiesz się z lektury poniższego artykułu.
- Przegląd samochodu osobowego – jak często?
- Po co wykonuje się badanie techniczne pojazdu?
- Co jest sprawdzane podczas przeglądu auta?
- Kontrola oświetlenia samochodu
- Sprawdzenie stanu ogumienia
- Układ hamulcowy
- Sprawdzenie zawieszenia samochodu
- Kontrola silnika i emisji spalin w stacji diagnostycznej
- Samochód a bezpieczeństwo
Przegląd samochodu osobowego – jak często?
Zakup samochodu osobowego z salonu ma wiele plusów. Oprócz wiadomych, nie będących tematem niniejszego poradnika, jest to, że pierwszy przegląd techniczny wymagany jest dopiero po trzech latach od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Następny też nie po roku, a dopiero po dwóch. Kolejne przeglądy auta trzeba robić co roku.
Jednak nieco inaczej ma się sprawa z autami kupionymi do nauki jazdy, jako taksówki, czy z tymi posiadającymi instalację LPG. One od początku wymagają badań technicznych raz w roku. Tak samo rzecz ma się z używanymi samochodami osobowymi. Należy raz w roku, przed upływem terminu wskazanego w dowodzie rejestracyjnym, zgłosić się do stacji kontroli pojazdów.
Po co wykonuje się badanie techniczne pojazdu?
Zapewne wiele osób zastanawia się, dlaczego ustawodawca nakłada na niego obowiązek sprawdzania stanu technicznego samochodu, a w dodatku płacenie za niego z własnej kieszeni. Co więcej, w życie wchodzą nowe przepisy, które zmuszają do zapłacenia przed badaniem technicznym. Jeśli z jakichś powodów diagnosta uzna, że samochód ma usterkę, to nie można przerwać nadania. Wszystko jest fotografowane, opisywane i zamieszczane w bazie.
Kierowca musi naprawić usterkę i zgłosić się ponownie na przegląd. Jeśli nie zdąży we właściwym czasie, to płaci ponownie. Jeśli mu się uda – tylko poniesie koszt sprawdzenia danego elementu. Po co to wszystko? Przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Prawo nakazuje nam dbać o stan techniczny pojazdu. A to sprawdzane jest przez stacje kontroli. Są one odpowiedzialne za nie dopuszczanie do ruchu pojazdów, które z jakich powodów stwarzają zagrożenie. Co jest sprawdzane? O tym przeczytasz poniżej.
Co jest sprawdzane podczas przeglądu auta?
Niestety nie możemy liczyć na to, że samochód przejdzie pozytywnie badanie, jeśli coś w nim nie działa. Zgodnie z nowym prawem to diagnosta personalnie jest odpowiedzialny za każdą decyzję. Nie dopuści do tego, by pojazd, w którym coś „nie działa”, został dopuszczony do ruchu. Właśnie dlatego tak istotne jest, by widzieć, co jest sprawdzane.
Kontrola oświetlenia samochodu
Przede wszystkim podczas badania technicznego samochodu diagnosta sprawdza oświetlenie. Musi być całkowicie sprawne. Sprawdzane jest nie tylko działanie, ale i prawidłowe ustawienie świateł. Wszystkie żarówki muszą być sprawne. Przepaloną należy wymienić na miejscu. Oczywiście nie tylko światła drogowe, ale i kierunkowskazy, światła stopu. Auto nie zostanie dopuszczone do ruchu jeśli będą na reflektorach pęknięcia, odpryski, a nawet klosze nie będą przejrzyste.
Sprawdzenie stanu ogumienia
Oprócz świateł, diagnosta sprawdza również opony. Jeżeli zobaczy na nich wskaźniki informujące o zużyciu lub głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 mm, to może nie podpisać dokumentów dopuszczających pojazd do ruchu. Nie ma co się dziwić, gdyż opony to kluczowy element podczas jazdy, który gwarantuje przyczepność na zakrętach oraz w znaczącym stopniu może skrócić drogę hamowania. Nawet jeśli bieżnik będzie wysoki, ale będą widoczne inne ślady wyeksploatowania, to może okazać się, że diagnosta zleci wymianę opon na nowe.
Układ hamulcowy
Kolejną istotną częścią przeglądu technicznego pojazdu jest sprawdzenie układu hamulcowego. Sprawdzane jest to na stanowisku rolkowym. W ten sposób ocenia się siłę hamowania, czyli jednocześnie stan całego układu hamulcowego. Aby przejść tę próbę pozytywnie, wskaźnik skuteczności hamowania postojowego musi przekraczać 25%, natomiast hamulca roboczego powyżej 50%. Niedozwolone są różnice sił hamowania na jednej osi w zakresie większym niż 30%.
Sprawdzenie zawieszenia samochodu
Co więcej, podczas przeglądu pracownik SKP sprawdza również stan amortyzatorów. Skuteczność ich tłumienia musi wynosić więcej niż 40%, a różnica między skutecznościami amortyzatorów na jednej osi nie może być większa niż 15%.
Następnie sprawdzane jest występowanie tzw. luzów w obrębie zawieszenia oraz układu kierowniczego. Próba odbywa się za pomocą tzw. szarpaków. Nie powinno być luzów przy końcówkach drążków kierowniczych, w maglownicy, przy sworzniach, przy mocowaniu wahaczy i kolumn resorujących.
Diagnosta sprawdza również stan przewodów i szczelność instalacji. Jeśli zobaczy wyciek płynu hamulcowego lub oleju z amortyzatora, to z pewnością samochód nie przejdzie przeglądu pozytywnie. To samo tyczy się wszelkich zbiorników na płyny eksploatacyjnych. One też zostaną skontrolowane.
Kontrola silnika i emisji spalin w stacji diagnostycznej
Wiadomo, że silnik też musi zostać sprawdzony. Pracownik stacji kontroli pojazdów przysłucha się temu, jak pracuje, a także przeanalizuje wydzielanie węglowodorów i dwutlenku węgla. Wszystko w trosce o środowisko naturalne. Niestety, ale czarna chmura z rury diesla uniemożliwi otrzymanie pozytywnego wyniku przeglądu, tak jak i zbyt głośny wydech. Jeżeli w aucie zamontowana jest instalacja LPG, to na przegląd należy zabrać ze sobą dokument legalizacyjny do butli.
Samochód a bezpieczeństwo
Oczywiście nie są pomijane i inne kwestie, które wpływają na bezpieczeństwo. Podczas przeglądu sprawdzane się więc pasy bezpieczeństwa. Zarówno ich napinacze, jak i wszystkie aktywne systemy w postaci poduszek powietrznych. Kontrola w tym zakresie obejmuje też wycieraczki szyby przedniej i klakson. Diagnosta przyjrzy się też szybie. Nie może być porysowana, gdyż to też znacząco wpływa na bezpieczeństwo.