Młodzi ludzie, absolwenci uczelni wyższych zwykle nie od razu mogą dostać pracę taką o jakiej marzą. Nierzadko jedyne, co rynek ma im do zaoferowania, to call center. Jednak jak się okazuje, nie jest to praca dla każdego. Co jeszcze trzeba mieć, oprócz niewyczerpanych pokładów zaangażowania, by móc pracować w call center i czy to zajęcie jest dobrze płatne? Przeczytaj nasz poradnik.
- Dla kogo jest praca w call center?
- Jakie cechy powinna mieć osoba pracująca w call center?
- Czego uczy praca w call center?
- Jaka jest ścieżka kariery? Od call center do kierownika
- Ile zarabia pracownik call center?
Dla kogo jest praca w call center?
Praca w call center jest najczęściej pierwsza pracą w życiu. Na pewno, aby dostać pracę „przy telefonie” musisz mieć mocny głos o pozytywnych wibracjach. Nikt przecież nie będzie chciał słuchać osoby o skrzeczącym głosie czy takiej, która ma wadę wymowy. A więc dobry głos, doskonała dykcja i pozytywne emocje, które przekażesz swoim głosem są tutaj podstawą. Co jeszcze? Na pewno telemarketer musi mieć także pewne umiejętności sprzedażowe. Mimo, że rekruter nie będzie mógł bezpośrednio sprawdzić twoich możliwości w tym zakresie, to może zaaranżować scenkę sprzedażową. Na tej podstawie przekona się czy nadajesz się do tej pracy. Jeśli jednak łudzisz się, że rekruter da ci łatwe zadanie to grubo się mylisz. Najczęściej od kandydatów oczekuje się, by umieli sprzedać najróżniejsze rzeczy, nawet takie, które będą nieprzydatne potencjalnemu klientowi.
Jakie cechy powinna mieć osoba pracująca w call center?
Oprócz dobrego głosu i talentu sprzedażowego, pracodawca zatrudniający w call center oczekuje od pracowników kreatywności i zaangażowania. Ta pierwsza przyda się kiedy klient po drugiej stronie słuchawki zacznie negować produkt, wyrażać swoje wątpliwości oraz zadawać niekomfortowe pytania. Naturalnie trzeba wtedy bardzo szybko znaleźć argumenty, które go przekonają. Również bez zaangażowania praca w call center mija się z celem. Szczególnie ten rodzaj pracy wymaga od ciebie pozytywnego nastawienia i pewności, że poradzisz sobie w każdej sytuacji, nawet w tej najbardziej podbramkowej. Cechy charakteru, które ci tu na pewno pomogą to upór i wytrwałość. A jeśli do tego wszystkiego masz dar przekonywania i nutkę przebojowości to śmiało możesz startować na stanowisko pracownika call center.
Czego uczy praca w call center?
Wydawać by się mogło, że praca w call center to tylko możliwość dorobienia, takie większe kieszonkowe. Myli się jednak ten, kto tak myśli. Pracownicy call center mają zapewnione szkolenia nie tylko sprzedażowe, ale także z umiejętności miękkich. Ponadto po jakimś czasie pracownik zauważy na pewno wzrost umiejętności argumentowania, negocjowania, pewności siebie i świadomości biznesowej. Tak naprawdę praca w call center uczy też dobrej organizacji, pomaga zdobywać techniki sprzedażowe i ustalać priorytety. Co jeszcze? Może nie zdajesz sobie sprawy, ale wielu managerów, team liderów i kierowników zespołu zaczynało właśnie od pracy konsultanta telefonicznego. Dziwne? Chyba nie, skoro praca „przy telefonie” uczy tak wielu rzeczy.
Jaka jest ścieżka kariery? Od call center do kierownika
Większość firm szukających kierowników lub team liderów organizuje rekrutacje wewnętrzne, co oznacza, że szuka się osób które już są zatrudnione w danym miejscu. Potem można łatwo zostać kierownikiem projektu, trenerem czy account managerem. Naturalnie to nie koniec możliwości awansu, stanowisk jest naprawdę wiele, a i sam komfort pracy jest o wiele lepszy niż kilka lat do tyłu. W wielkich firmach stawia się na relaks w przerwach od pracy, zdrowy tryb życia (np. przez codzienną dostawę świeżych owoców) i co najważniejsze pomaga się pracownikowi. Możesz zatem liczyć na pomoc liderów, coacha, a także samych kolegów i koleżanek, którzy kiedyś zaczynali tak samo jak ty.
Ile zarabia pracownik call center?
W call center zatrudnia się najczęściej pracowników na umowę o pracę. Oprócz podstawowego wynagrodzenia, naliczana jest także prowizja od ilości sprzedanych produktów. Zatem od twoich umiejętności, efektywności i zaangażowania zależeć będzie wypłata. Najczęściej jest to jednak od 1400 do 2200 netto. Duży wpływ na wynagrodzenie ma także wielkość i kapitał firmy, ale również miejsce pracy. Nie w każdym województwie praca jako konsultant telefoniczny jest tak samo wynagradzana. Przykładowo w województwie mazowieckim, pomorskim i dolnośląskim zarobisz najwięcej, a w łódzkim, śląskim i lubelskim najmniej.
Praca w call center wcale nie jest mało rozwojowa, nauczysz się tam takich umiejętności jakich nie zdobyłbyś na niejednym stanowisku biurowo-administracyjnym. Przede wszystkim kontakt z klientem, nawet nie bezpośredni, uczy dużego opanowania i wyrabia różne techniki negocjowania w zależności od sytuacji. Weź też pod uwagę, że, by zacząć pracę w call center nie musisz mieć tak wymaganego w innych pracach doświadczenia. A jeśli popracujesz jako konsultant telefoniczny przez kilka miesięcy, owo cenne doświadczenie zdobędziesz i jeszcze może czeka cię awans.