Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Podział typów nadwozi samochodów

Podział typów nadwozi samochodów

Nadwozie to jedna z najistotniejszych kwestii, jeśli chodzi o wybór samochodu. Okrywa mechanizmy i przedziały auta, a ponadto nie można przecenić jego znaczenia dla estetyki pojazdu. Typów nadwozi jest jednak całkiem sporo, toteż trudno może być się zdecydować. Poszczególne rodzaje mają swoje wady i zalety, dlatego ważne jest, byśmy wiedzieli, jakim kryterium chcemy się kierować, dokonując wyboru.

 

 

Czym się różnią nadwozia?

Co sprawia, że nie powinno być nam wszystko jedno, jakie nadwozie mamy w swoim samochodzie? Czym różne ich typy się od siebie różnią? Otóż ich podstawowym wyróżnikiem jest liczba brył, z których dane nadwozie się składa. Nadwozia jednobryłowe są obłe i nie mają w wyraźny sposób wyodrębnionej komory silnika i przestrzeni bagażowej. Dwubryłowe mają już czytelnie wydzielone przedział pasażerski, łącznie z bagażowym, oraz komorę silnika. Nadwozia trójbryłowe, w którym przedziały silnikowy, osobowy i bagażowy są wyodrębnione, to najstarszy typ.

 

Hatchback

Standardowe nadwozie typu hatchback, najpopularniejsze w przypadku małych i średnich samochodów, charakteryzuje się tym, że część bagażowa zajmuje około jednej szóstej całego auta. Samochód o takim nadwoziu ma troje lub pięcioro drzwi i otwierane do góry razem z szybą drzwi bagażnika. Oprócz tego osobliwością tego rodzaju auta jest szeroki, masywny ostatni słupek (tak zwany słupek typu C). Hatchback to rozwiązanie uniwersalne, dzięki któremu samochód może być jak najbardziej praktyczny.

 

Liftback

To rodzaj nadwozia pokrewny hatchbackowi, bywa nawet, że te dwie nazwy stosuje się zamiennie, nie jest to jednak poprawne, szyba w przypadku liftbacka, otwierana razem z klapą bagażnika, jest bowiem bardziej pochylona (konkretnie pod kątem około czterdziestu pięciu stopni), a tył bagażnika uwypuklony. Dzięki takiemu rozwiązaniu pojemność bagażnika jest większa, mniej więcej taka jak w przypadku sedana (którym zajmiemy się za chwilę).

 

Sedan

To trójbryłowe nadwozie jest uważane za prawdziwą klasykę. Charakteryzuje się elegancją, toteż najczęściej możemy się z nim zetknąć w przypadku aut uważanych za luksusowe. Klapa bagażnika takiego dwu lub czterodrzwiowego samochodu zamocowana jest poniżej linii tylnej szyby – otwiera się zresztą tylko pokrywa, sama szyba zaś pozostaje nieruchoma.

Takie rozwiązanie niesie ze sobą jedną nieocenioną korzyść, a mianowicie dużą przestrzeń bagażową. To jednak nie oznacza, że w takim wozie wszystko się bez problemu zmieści. Z bagażem o dużych rozmiarach mogą być problemy, bo choć miejsca jest dużo, to otwór załadunkowy jest wąski.

 

Kombi

Tu również charakterystyczna jest duża przestrzeń bagażowa. Co ważne, w samochodach kombi także sama klapa bagażnika, otwierana wraz z szybą, może się poszczycić dużymi rozmiarami, co sprawia, że bez problemu załadujemy też bagaż o większych gabarytach. Pomaga w tym również fakt, że wysokość dachu części bagażowej jest zbliżona do tej w części pasażerskiej.

 

Van

Ten typ nadwozia, charakterystyczny w samochodach wielozadaniowych ma łączony przedział pasażersko-bagażowy i podniesioną linię dachu. To pozwala uzyskać dużą przestrzeń, przez co jazda staje się bardziej komfortowa. Dostęp do części pasażerskiej jest zazwyczaj możliwy także od strony bagażnika. Często samochody o takim nadwoziu mają niektóre cechy minibusów.

 

Kabriolet

Jak powszechnie wiadomo, ten typ nadwozia jest otwarty, co oznacza, że jeśli w ogóle ma ono jakiś dach, to nie jest on stały, lecz co najwyżej składany (może być w formie materiałowej lub stalowej), który można bez problemu montować i demontować, zależnie od potrzeby. Największą zaletą otwartego nadwozia jest to, że kierowca i pasażerowie nie odcinają się od świata zewnętrznego, co sprawia, że wrażenia z jazdy są zupełnie inne. W zasadzie nic więcej nie przemawia za takim rozwiązaniem, które projektuje się długo, a pod względem aerodynamicznym i tak pozostawia wiele do życzenia.

Nadwozie to charakteryzuje się też brakiem pionowego słupka typu B i ram przy górnej krawędzi, a także otwieranymi oknami bocznymi. Choć zdarzają się modele czterodrzwiowe, standardowy kabriolet ma najczęściej dwoje drzwi.

 

Fastback

To nadwozie zamknięte z nieruchomym tylnym oknem oraz pokrywą i tylną szybą opadającymi ku światłom pod łagodnym kątem, odchodzi już właściwie do lamusa. Najbardziej charakterystyczną jego cechą jest separacja tylnej klapy i szyby. Najlepiej sprawdza się w przypadku samochodów sportowych.

 

Pick-up

Nadwozie tego typu wyróżnia się skrzynią ładunkową, umieszczoną za kabiną pasażerską. Sama kabina, zwykle trwale oddzielona od części bagażowej, może być dwudrzwiowa i trzyosobowa, ale najpopularniejsza jest kabina podwójna, w której zmieści się nawet do sześciu osób.

Warto pamiętać o tym, że tego typu nadwozie powstaje na ramie, w związku z czym nie jest samonośne, a to wpływa na większa masę, co w pewien sposób zmniejsza komfort jazdy.

 

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia