Każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że wlanie złego paliwa do baku może zakończyć się natychmiastową awarią silnika. Jednak nie każdy wie, że tankowanie złej jakości benzyną lub ropą, powoli i niezauważalnie niszczy elementy układu zasilania. Jak się przed tym uchronić? Oprócz tankowania na sprawdzonych stacjach, można zastanowić się nad stosowaniem profesjonalnych dodatków do paliw.
• Samochody z silnikiem Diesla – dodatki do oleju napędowego
• Jakie są rodzaje dodatków do paliwa?
Po co stosować dodatki do paliw?
Bardzo dużo kierowców, zapytanych o dodatki do paliw, nie wiedziałoby w ogóle, że coś takiego jest. A Ci, co o tym słyszeli, często uważają, że są one niepotrzebne. Czy mają rację?
Na rynku istnieje wiele dodatków do paliw, które posiadają jeden, wspólny cel: czyszczenie silnik z różnego rodzaju osadów lub oczyszczanie układu wtryskowego. Można je stosować profilaktycznie, lecz co istotne, przed wlaniem kolejnego dodatku, trzeba „wyjeździć” cały zbiornik i dopiero podczas nowego tankowania, użyć odpowiedniego preparatu.
Takie dodatki mają też za zadanie polepszyć właściwości smarne paliwa.
Na to rozwiązanie powinni się też zdecydować ci kierowcy, którzy nagminnie jeżdżą z prawie pustym bakiem paliwa. Najczęściej mowa tu o właścicielach samochodów zasilanych LPG, którym nie jest potrzebna duża ilość benzyny, ale także i o tych, którzy nieustannie jeżdżą na rezerwie i z godną podziwu skrupulatnością obliczają, ile jeszcze dadzą radę przejechać, zanim konieczna będzie wizyta na stacji.
A czemu właśnie oni powinni kupować dodatki do paliw? Ponieważ w sytuacji, gdy permanentnie jeździ się z pustym zbiornikiem, na jego ścianach zaczyna zbierać się wilgoć – a co za tym idzie, w baku pojawia się woda. A jak wiadomo, woda zanieczyszcza paliwo. Warto wiedzieć, że specjalne preparaty zapobiegają też powstawaniu korozji w metalowych zbiornikach oraz gromadzeniu się w nim mikroorganizmów, które zatykają filtr paliwa.
Samochody z silnikiem Diesla – dodatki do oleju napędowego
W przypadku silników Diesla niezwykle ważne jest tankowanie dobrej jakości olejem napędowym. I tu dla kierowców może pojawić się pewien problem.
Obecnie w oleju napędowym znajduje się minimalna ilość siarki, gdyż nowoczesne wtryskiwacze common rail, stosowane w nowych autach z silnikiem Diesla, źle reagują na ten składnik. A co z właścicielami starszych samochodów? Powinni stosować dodatki do paliwa diesel, gdyż w ich pojazdach to właśnie siarka spełnia funkcję smarującą. A jej brak w paliwie ma niekorzystne skutki.
Ważna jest jeszcze jedna kwestia. Zimą, przy bardzo niskich temperaturach, z oleju napędowego może wytrącać się parafina, która zatyka filtr paliwowy. Wtedy albo trzeba poczekać na odwilż, albo wymienić filtr. W pierwszych przypadku auto jest zwyczajnie bezużyteczne, w drugim natomiast trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami. A można tego uniknąć stosując dodatki do paliw.
Jakie są rodzaje dodatków do paliwa?
Jak zostało to już wspomniane, na rynku dostępnych jest wiele różnych dodatków do paliwa. Można podzielić je jednak na kilka głównych grup:
1. depresatory – w przypadku opisanym wcześniej, gdy w oleju napędowym wytrąca się parafina podczas silnych mrozów, zatyka się filtr paliwa. Zjawisko to można wyeliminować stosując preparaty nazywane depresatorami. Co ważne, depresatorów należy użyć zanim z oleju wytrąci się parafina, a zatem ten środek ten stosuje się profilaktycznie, a nie w celu naprawienia problemu;
2. dodatki do układu wtryskowego – niektóre substancje z paliwa mogą odkładać się na wtryskiwaczach, zanieczyszczając je tym samym. Również woda znajdująca się w paliwie negatywnie wpływa na ten element, dlatego warto stosować specjalne dodatki do ochrony układu wtryskowego. Trzeba jednak wiedzieć, że nie można ich używać podczas każdego tankowania zbiornika, lecz o wiele rzadziej;
3. preparaty do czyszczenia zaworów – na zaworach oraz w komorze spalania mogą osadzać się nagary, czy osad powstający z niedopalonych cząstek paliwa. Zanieczyszczone zawory prowadzą do spadków osiągów silnika, co dzieje się zwłaszcza wtedy, gdy samochód używany jest głównie do jazdy po mieście. Wtedy należy używać preparatów usuwających nagary, których zadaniem jest czyszczenie zaworów;
4. dodatki do ochrony filtrów DPF – preparaty te mogą być stosowane w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, w których znajduje się filtr cząstek stałych. Ulega on zanieczyszczeniom w wyniku zwykłej eksploatacji, najczęściej podczas jazdy po mieście, na krótkich odcinkach i z niską prędkością;
5. polepszacze benzyny i oleju napędowego – takie polepszacze mają zastosowanie ogólne: niwelują powstawanie osadów, chronią przed korozją, polepszają spalanie. W przypadku olejów napędowych, poprawiają zdolność paliwa do samozapłonu.
6. dodatki podnoszące moc – wśród dodatków do paliwa należy wyszczególnić jeszcze te, których głównym celem jest podnoszenie mocy silnika oraz redukcji spalania. Ich skuteczność jest jednak poddawana w wątpliwość przez wielu specjalistów, dodatkowo trzeba też wiedzieć, że dedykowane są samochodom z nowoczesnymi silnikami, więc w przypadku właścicieli starych aut, jest to tylko strata pieniędzy.
Choć jak można zauważyć, większość dodatków przeznaczonych jest do samochodów napędzanych ropą (czyli do silników Diesla), to jednak właściciele benzyniaków lub aut zasilanych LPG również powinni o nich pomyśleć.
Czy warto stosować dodatki do paliw? Zdecydowanie tak, szczególnie jeśli jesteś właścicielem starszego pojazdu lub samochodu z silnikiem Diesla. Takie preparaty nie kosztują wiele, a zapobiegają wielu naprawom związanym z nieodpowiednią eksploatacją samochodu. Musisz wziąć też pod uwagę, że nie jesteś w stanie w pełni obiektywnie ocenić jakości paliwa, nawet na sprawdzonych stacjach...