Marketing jest jedną z najszybciej rozwijających się branży. I choć zapotrzebowanie na pracowników w tym zawodzie jest bardzo duże, pracodawcy są wybredni – poszukują nie tylko ludzi z wiedzą i doświadczeniem, ale również kreatywnych, potrafiących znaleźć rozwiązanie każdej sytuacji. A więc od czego zacząć pracę w marketingu? Od szkoleń, praktyk i staży.
- Wykształcenie w marketingu – czy ma znaczenie?
- Od czego zacząć pracę w marketingu? Cechy dobrego PR-owca
- Doświadczenie w branży – praktyki, kursy, szkolenia
- CV i rozmowy kwalifikacyjne
Wykształcenie w marketingu – czy ma znaczenie?
Na uczelniach wyższych pojawia się coraz więcej kierunków związanych z marketingiem. Marketing i public relations, zarządzanie i marketing w biznesie, marketing i zarządzanie sprzedażą to tylko jedne z nich… Czego uczą? M.in. komunikacji interpersonalnej, szeroko pojętego marketingu (zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym) oraz tworzenia wizerunku marki, przeprowadzania badań marketingowych, technik public relations i media relations oraz nowych technologii w marketingu.
Z pewnością jest to wiedza niezbędna, dlatego jeśli jesteś zainteresowany pracą w tym zawodzie, możesz pomyśleć o studiach licencjackich, magisterskich lub podyplomowych w tym zakresie. Jednak dyplom z uczelni to nie wszystko.
Może okazać się, że pomimo wiedzy, nie potrafisz znaleźć pracy. Czemu? Bo nie masz predyspozycji do tego. Albo dlatego, że nie śledzisz nowych trendów. Często jest również tak, że skuteczni i rozchwytywani marketingowcy wcale nie ukończyli studiów w tym zakresie. Dlatego zobacz, co jeszcze jest ważne.
Od czego zacząć pracę w marketingu? Cechy dobrego PR-owca
Na początku musisz mieć „bazę”. To podstawowa wiedza z zakresu marketingu – zdobyta nie tylko na studiach czy z książek, ale podczas praktycznych kursów. Bardzo ważną kwestią jest śledzenie na bieżąco wydarzeń, obserwacja zbliżających się trendów. Tutaj niestety żadne studia Ci nie pomogą – samodzielnie musisz zwracać uwagę na to, co zmienia się w Twoim otoczeniu. A żeby wyciągnąć z tego wnioski, powinieneś myśleć analitycznie.
Pamiętaj, że marketing to nie tylko reklama. Potrzebne jest wybieganie naprzód, chłodna i rzetelna analiza tego, co może się sprzedać, a co nie. Jak przedstawić produkt/usługę, by z pozornie nieatrakcyjnego towaru stworzyć coś, co będą chcieli mieć wszyscy. Potrzebna będzie Ci też wiedza sprzedażowa… i rachunkowa. Nie myśl więc, że marketingowiec = humanista. Tak to nie działa…
I najważniejsze – kreatywność. Jeśli nie będziesz posiadać tej cechy, nigdy nie zajdziesz daleko w tym zawodzie. Musisz umieć rozumieć grupę docelową konsumentów, której chcesz coś sprzedać, wchodzić z nią w interakcje, wychodzić naprzeciw jej potrzebom, także tym nieuświadomionym. Praca w marketingu codziennie będzie wymagać od Ciebie wyobraźni, elastyczności, umiejętności zachowania się w kryzysowych sytuacjach.
Doświadczenie w branży – praktyki, kursy, szkolenia
A od czego tak naprawdę rozpocząć pracę w marketingu? Od zdobycia doświadczenia. Przyszli pracodawcy będą chcieli, abyś pracował wcześniej przy kampaniach, najlepiej dla dużych, znanych marek. A jak to zrobić, gdy jesteś początkujący? Już w trakcie studiów musisz pomyśleć o uczestnictwie w praktykach i stażach. Nawet jeśli będą one bezpłatne, stanowią najlepszą inwestycję w przyszłość. Szczególnie, jeśli są to praktyki w dużych agencjach marketingowych – nie dość, że zdobędziesz praktyczną wiedzę i umiejętności, to taki staż będzie po prostu dobrze wyglądać w CV.
W branży marketingowej istotną kwestią jest też nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, śledzenie trendów, testowanie innowacyjnych technik sprzedażowych. Najlepszym sposobem na podążanie za zmianami jest udział w kursach marketingowych, szkoleniach konferencjach. Najczęściej mają one wymiar praktyczny, tworzone są w formie kreatywnych warsztatów, na których musisz się wykazać. To podstawa w tym zawodzie.
CV i rozmowy kwalifikacyjne
Gdy już znajdziesz interesujące Cię ogłoszenie o pracę w marketingu, musisz umieć się odpowiednio zaprezentować. Twoją wizytówką będzie oczywiście CV oraz list motywacyjny. I choć od osób związanych z tym zawodem wymaga się kreatywności i nieszablonowego myślenia, czasami mniej znaczy więcej. Dlatego w CV nie skupiaj się na graficznej formie, lecz na jak najbardziej korzystnym przedstawieniu swojego doświadczenia.
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej wykaż się otwartością, pewnością siebie, umiejętnością radzenia sobie w stresujących sytuacjach. Bądź przygotowany na pytania odnośnie konkretnej agencji marketingowej (jakie kampanie przeprowadziła itp.) czy też marki. A jakie zasady obowiązują w dress codzie? Takie same, jak w przypadku każdej innej branży. Choć ludzi kreatywnych kojarzy się z oryginalnym wyglądem, garnitur czy kostium w kanarkowym odcieniu nie będzie wskazany. Równie ważne jest pokazanie swojej sumienności oraz odpowiedzialności, co potwierdza Twój profesjonalizm.