Wielu posiadaczy samochodów zastanawia się, czy w ogóle warto mieć opony letnie i zimowe, czy nie wystarczą wielosezonowe. Nie mówiąc o tym, kiedy najlepiej jest zmienić opony na letnie i dlaczego jest to takie ważne. Istotną kwestią jest także to, jakie powinny być opony letnie. Podpowiadamy!
- Opony sezonowe czy całoroczne?
- Na co zwrócić uwagę kupując opony letnie?
- Kiedy zmieniać opony na letnie?
Opony sezonowe czy całoroczne?
Na początek odpowiedzmy sobie na pytanie, czy warto w ogóle mieć dwa komplety opon, czy nie wystarczy jednak zakup opon całorocznych. Opony wielosezonowe oferowane są jako połączenie cech obu opon: zimowej i letniej. Nie ma się co jednak łudzić, że tworząc produkt uniwersalny, zyskuje się tak samo dobre ogumienie na każde warunki.
Opony sezonowe, a więc letnie i zimowe różnią się miedzy sobą, ale i między całorocznymi tak rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy, jak i konturem, czyli kształtem. Warto zaznaczyć, że wraz ze wzrostem temperatury otoczenia, opony całoroczne nie są w stanie osiągnąć pułapu osiągów zarezerwowanych dla modeli letnich. Właśnie dlatego, że stosuje się w nich również takie rozwiązania, które muszą sprostać warunkom zimowym.
Lepiej więc, w trosce o własne bezpieczeństwo, postawić na komplet zimowych i letnich opon. Wówczas ma się pewność, że adekwatnie do warunków atmosferycznych, opona spełni oczekiwania.
Na co zwrócić uwagę kupując opony letnie?
Skoro wiadomo już, że znacznie lepiej jest postawić na opony letnie niż na całoroczne, warto zastanowić się nad tym, na co zwrócić uwagę, gdy się je kupuje.
Przede wszystkim ważne jest to, by kupić dobry rozmiar opony. Można sprawdzić, co podaje producent, ale często okazuje się, że oryginał jest dość drogi. Dobrze jest więc pomyśleć o zamienniku. Tylko istotną kwestią jest to, by średnica koła po zamontowaniu opon nie była większa niż 2 procent średnicy koła z oponą, jaką rekomenduje producent.
Kolejną kwestią jest klasa opon. Wyróżnić można aż trzy. Oczywiście od nich zależy cena. Mamy więc klasę premium, klasę średnią i klasę budżetową. Ostatnia nie jest polecana posiadaczom pojazdów o większej mocy silnika. Jednak przy autach miejskich, które służą do zwyczajnej, codziennej jazdy i to w typowych warunkach drogowych, można z powodzeniem pozwolić sobie na ich montaż.
Etykieta unijna opon letnich – co to takiego? Okazuje się, że każda opona sprzedawana na terenie UE musi posiadać takie oznaczenie. Stosuje się je z dwóch powodów. Przede wszystkim musi spełniać minimalne wymogi dotyczące bezpieczeństwa, komfortu i efektywności paliwowej, ale i wzmocnić pozycję europejskich klientów. Najważniejsze parametry to spalania paliwa, hamowanie na mokrej nawierzchni, poziom hałasu na zewnątrz pojazdu. Dzięki porównaniu tych dwóch parametrów, znacznie łatwiej jest wybrać, która z opon jest godna uwagi.
Zanim zdecydujemy się na zakup opon, powinniśmy sprawdzić też indeksy prędkości i nośności. Pokazują, jaką prędkość może rozwinąć kierowca, a jakie jest maksymalne obciążenie samochodu przy zachowaniu dopuszczalnej prędkości.
Przy wybieraniu opon istotna jest też data ich produkcji. Im jest młodsza, tym lepiej. Chociaż prawda jest taka, że ważna jest tutaj nie tyle młodość ogumienia, co sposób jego składowania. Okazuje się jednak, że kluczowe może to się okazać w momencie reklamacji. Są takie sytuacje, że producenci uzależniają długość terminu dokonywania zwrotów nie od czasu zakupu, ale opuszczenia opon z fabryki.
Wyniki w testach opon i opinie użytkowników, które znajdują się w Internecie też są ważne. Warto im się przyjrzeć, jeszcze zanim zdecyduje się na zakup. Dzięki temu jest szansa na zweryfikowanie opinii i unikniecie zakupu opon, których zalet nie docenili inni użytkownicy.

Kiedy zmieniać opony na letnie?
Nie oszukujmy się – wiosną pogoda jest bardzo zmienna. Tak więc, nawet jeśli pod koniec marca jest słońce i temperatura sięga ponad te przepisowe 7 stopni Celsjusza, zdecydowanie lepiej się wstrzymać. Warto poczekać do ostatnich kwietniowych przymrozków.
Dobrze wiedzieć, że letnie ogumienie traci swoje właściwości poniżej 7 stopni. Jeśli więc w nocy i rano są przymrozki, to nie jest to dobry moment na wymianę opon. Lepiej poczekać. Po co ryzykować? Mówi się, że opony zimowe lepiej jest wymienić wcześniej, a letnie później. Oczywiście w kontekście większości kierowców. Pozwala to na uniknięcie kolejek w warsztatach. Ale nie tylko. Przede wszystkim w przypadku nagłej zmiany pogody ma się gwarancję bezpieczeństwa.

