Każdy z Nas na pewno zastanawiał się jaki olej powinien zastosować w swoim aucie. Nic dziwnego, ponieważ olej silnikowy to jedna z najważniejszych rzeczy w naszym samochodzie, która jest odpowiedzialna za pracę i trwałość silnika. Dzięki temu poradnikowi dowiesz się, jaki olej będzie najlepszy dla Twojego pojazdu.
Dla wielu z nas oczywistością jest to, że powinniśmy wymieniać regularnie olej w naszych samochodach. Nie każdy jednak wie, jakie są jego podstawowe funkcje.
Za co jest odpowiedzialny olej?
- zmniejszenie tarcia (przedłużenie żywotności tłoków, pierścieni, łożysk i cylindrów);
- schładzanie silnika;
- uszczelnianie (miejsca między tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową);
- usuwanie szkodliwych zanieczyszczeń (podczas pracy silnika zanieczyszczenia trafiają do filtra oleju);
- ochronę przed korozją;
- zmniejszenie drgań.
I gdyby nie katalog lub wskazówka od poprzedniego właściciela nie wiedzielibyśmy do końca, co jest najlepsze dla serca naszej maszyny. Aby rozwiać wątpliwości musimy poznać wszystkie parametry poszczególnych olejów tak, aby nasz silnik pracował przyjemnie i bezawaryjnie.
Olej syntetyczny
To rodzaj oleju stosowany najczęściej do nowych silników z małym przebiegiem. Konsystencja oleju syntetycznego jest najrzadsza, a lepkość najniższa. Co to znaczy? Symbole 0W, 5W 10W informują nas o tym, w jakiej temperaturze minusowej olej zachowa swoje właściwości i nie zgęstnieje. Dzięki swojej rzadkiej konsystencji będzie w stanie dotrzeć do wszystkich szczelin w silniku, smarując go od razu po rozruchu.
Producent informuje nas również o tym, w jakiej dodatniej temperaturze zagwarantowane jest prawidłowe smarowanie silnika. Liczba, która to oznacza, występuje po wymieniowym wcześniej symbolu. Jeśli maksymalna temperatura powyżej zera dla naszego oleju to 30 stopni Celsjusza, symbol będzie miał taką postać: 5w30.
Dlaczego syntetyk stosowany jest do nowszych samochodów lub tych z małym przebiegiem?
Ponieważ nowe silniki są szczelne i olej syntetyczny, który jest z najrzadszy, nie powinien się wydostać na zewnątrz i spowodować wycieku. Dodatkowo od razu dociera we wszystkie zakamarki silnika i przemieszcza się szybciej, jednocześnie konserwując i szybciej transportując ewentualne zanieczyszczenia do filtra.
Oznaczenia olejów syntetycznych: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-60.
Olej półsyntetyczny
To olej najczęściej stosowany do kilkuletnich silników lub silników z wyższym przebiegiem. Konsystencja tego oleju jest gęstsza od syntetyka. Dlatego stosowana jest w silnikach, które już poprzez wiek lub przebieg są delikatnie rozszczelnione. Olej półsyntetyczny więc nie tylko chłodzi i smaruje, ale jednocześnie uszczelnia nasz silnik.
Jeżeli poprzedni właściciel zaczął stosować taki olej, to powinniśmy to kontynuować. Natomiast nie ma specjalnych norm, kiedy i po jakim przebiegu należy zmienić olej z syntetycznego na półsyntetyczny. Nawet jeśli samochód ma na liczniku 100-200 tysięcy kilometrów, ale jednostka napędowa nie wykazuje żadnych objawów zużycia i jest w pełni sprawna, nie zaleca się rezygnowania z syntetyka. Olej półsyntetyczny może być wyjściem, jeżeli chcemy zaoszczędzić. Ponieważ jest tańszy od oleju syntetycznego.
Oznaczenia olejów półsyntetycznych: 10W-40.
Olej mineralny
To olej najniższej jakości. Jego gęstość jest najwyższa i dlatego stosuje się go w silnikach starego typu, jak również w zabytkach, aby uszczelniał silnik, który w tym wypadku jest naprawdę mocno wyeksploatowany i zużyty. Spełnia on oczywiście inne funkcje jak smarowanie, chłodzenie, oczyszczanie natomiast w zimie może zamarzać. Olej ten stosuje się w sytuacjach, gdy silnik pobiera zbyt duże ilości oleju.
Oznaczenie olejów mineralnych 15W-40, 15W-50.
Oleje mineralne, poprzez swoją klasę lepkości tworzą najgrubszą konsystencję smarną, pośrednie są oleje półsyntetyczne, gdzie konsystencja jest nieco cieńsza, mimo tego dalej świetnie zabezpiecza i uszczelnia silnik. Oleje syntetyczne zawierają dużą ilość dodatków (syntetyków) i tworzą najcieńszą warstwę ochronną smarowanych elementów wewnątrz silnika.
Pamiętajmy o odpowiednim doborze oleju do swojego silnika. Dodatkowo można wskazać, iż w większości do diesla zalecany jest olej syntetyczny, zaś do jednostki benzynowej półsyntetyk. Warto również mieć zawszę od 0,5 l -1,0 l oleju w samochodzie na dolewkę. No i oczywiście pamiętać, żeby od czasu do czasu (1-2 razy na kwartał) sprawdzać samemu poziom oleju na bagnecie.
Podsumowując, według tej kolejności olej syntetyczny można zastąpić półsyntetycznym lub mineralnym, a półsyntetyczny tylko mineralnym.