Wiele osób marzy o tym, by stać się sławnym i zrobić wielką karierę w świecie mediów. Nie jest to jednak takie proste, ponieważ dostanie się do show-businessu wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, ale i wiedzą, jaką trzeba zdobyć, chcąc zostać dziennikarzem. Jak więc znaleźć pracę w mediach? Co zrobić, by pracować w telewizji, radiu lub redakcji?
- Praca w mediach – dla kogo?
- Od czego zacząć pracę w mediach?
- Gdzie szukać pracy w mediach?
- Bezpośrednie szukanie pracy w mediach
- Atrakcyjne CV ma znaczenie
- Zdobycie doświadczenia w Internecie
Praca w mediach – dla kogo?
Praca w mediach nie jest dla każdego, a już na pewno nie we wszystkich mediach. Wiąże się ona z przede wszystkim z określonymi predyspozycjami, wśród których wymienia się pewność siebie, łatwość w nawiązywaniu kontaktów, umiejętność pracy pod presją czasu, odporność na stres, szybkie przystosowanie się do nowych sytuacji, kreatywność, łatwość w budowaniu opinii i wiele, wiele innych przydatnych cech. Równie ważne jest także odpowiednie przygotowanie. Mnóstwo jest dziennikarzy, którzy studiowali ten lub pokrewny kierunek, ale wielu jest także takich, którzy nie mają profilowanego wykształcenia. Trudno więc powiedzieć, czy kilkuletnie studia są niezbędne, jednak w jakiś sposób trzeba zdobyć warsztat dziennikarza, który niezbędny jest już na samym początku kariery.
Od czego zacząć pracę w mediach?
Jeśli decydujemy się na studia z dziennikarstwa, warto od razu angażować się w działalność różnych kół naukowych, gazet studenckich, telewizji itp. To pomoże w zdobyciu pierwszego doświadczenia. Równie pomocne są staże i praktyki w redakcjach. Ich również warto szukać już na początku studiów. Może się okazać, że po ukończeniu kilkumiesięcznego stażu, zostanie zaproponowana nam praca. Tylko jak pogodzić ją ze studiami? Nie ma sensu oczywiście z niczego rezygnować. Wiele uczelni idzie studentom dziennikarstwa na rękę, wiedząc jak ważna w tym przypadku jest praktyka.
Gdzie szukać pracy w mediach?
Przede wszystkim pracy szukamy w ogłoszeniach z dziedziny mediów, sztuki, rozrywki i reklamy. Wśród ofert znaleźć można propozycje pracy dla doświadczonych już dziennikarzy, głównie prasowych. Często pojawiają się także oferty pracy w radiach. Najrzadziej spotkać się można z ogłoszeniami dla dziennikarzy telewizyjnych. Oprócz tego, w takich działach z anonsami, wiele jest propozycji praktyk i stażów, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych.
Bezpośrednie szukanie pracy w mediach
Pracy w mediach można szukać także bardziej bezpośrednio. W końcu mówi się, że jak gdzieś nie da się wejść drzwiami, trzeba próbować oknem. I to stwierdzenie świetnie odnosi się do świata mediów i w ogóle show-businessu. Jeśli wysłaliśmy już kilkadziesiąt CV, a nasz telefon milczy, lepiej wziąć sprawy w swoje ręce. Warto więc wydrukować kilka aplikacji, powinny one być oczywiście dopasowane do konkretnych redakcji, i złożyć je osobiście w siedzibie redakcji. Tak „łowią” stażystów najbardziej znane w Polsce telewizje, które rzadko kiedy ogłaszają się na portalach. Kiedy zobaczą, że ktoś osobiście przyniósł CV, to znaczy, że naprawdę mu na tej pracy zależy i jest zaangażowany w to, co robi. Jak widać, nie można się poddawać i trzeba próbować, nawet jeśli ktoś nie oferuje stanowiska wprost.
Atrakcyjne CV ma znaczenie
W mediach CV ma szczególne znaczenie. Poszukiwane są osoby kreatywne, więc warto udowodnić to już na etapie tworzenia aplikacji. Warto pomyśleć o nietypowych CV, które przykują uwagę pracodawcy i pozostaną zapamiętane. Jeśli mamy już doświadczenie, warto załączyć próbki naszych tekstów, wywiadów, nagrań audio i video. To pozwoli na ocenę naszego warsztatu, głosu, wyglądu i umiejętności pisarskich, które podczas pracy w mediach są szczególnie ważne.
Zdobycie doświadczenia w Internecie
Wiele osób zaczyna karierę w Internecie. Swój talent można ujawnić pisząc bloga, artykuły na serwisach obywatelskich, a także tworząc filmiki telefonem komórkowym lub kamerą na Youtube. Wielu młodych dziennikarzy właśnie w taki sposób zostało dostrzeżonych i zaoferowano im pracę w „prawdziwych” redakcjach. Obecnie wiele karier zaczyna się w sieci i jest to jeden ze sposobów na zaistnienie w show-businessie. To pozwala na zwrócenie na siebie uwagi, rozwinięcie umiejętności i doskonalenie warsztatu, co w krótkim czasie może zaowocować poważną ofertą pracy.